arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۵

بهروز نعمتی: برداشت كريمي‌قدوسي از شنيده‌هايش نادرست بوده

بعد از ماجراي انتشار جملات منقطع از سخنان ظريف توسط كريمي‌قدوسي و ادعاي برخي از رسانه‌هاي اصولگرا مبني بر اينكه بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه فايل سخنان ظريف را شنيده و ادعاي كريمي‌قدوسي را تاييد كرده است، از بهروز نعمتي خواسته شد تا ارزيابي خودش را در اين باره بگوید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بعد از ماجراي انتشار جملات منقطع از سخنان ظريف توسط كريمي‌قدوسي و ادعاي برخي از رسانه‌هاي اصولگرا مبني بر اينكه بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه فايل سخنان ظريف را شنيده و ادعاي كريمي‌قدوسي را تاييد كرده است، از بهروز نعمتي خواسته شد تا ارزيابي خودش را در اين باره بگوید. گفت‌وگوي نعمتي با «اعتماد» را در ادامه مي‌خوانيد: ‌

در خبرها آمده است كه شما بعد از بازبيني فايل جلسه نمايندگان با آقاي ظريف ادعاي آقاي كريمي‌قدوسي را تاييد كرده‌ايد...

من هيچ صحبتي در اين باره نداشتم و برداشت آقاي كريمي‌قدوسي از سخنان آقاي ظريف را نه تاييد مي‌كنم و نه تكذيب. چون ايشان برداشت شخصي‌اش را مطرح كرده است.

ديروز در صحن هم در اين باره بحث شد و شما با آقاي بروجردي صحبت كرديد. چه صحبت‌هايي رد و بدل شد و بعد از اينكه فايل را شنيديد چه ارزيابي‌ای داشتيد؟

ببينيد نشست آقاي ظريف روز چهارشنبه عصر با تعدادي از همكاران عضو كميسيون امنيت ملي در يكي از دفاتر مجلس انجام شده بود. يعني اصلا اين جلسه، جلسه كميسيون امنيت هم نبود. در آنجا هم آقاي ظريف تاكيد كرده بود كه اين جلسه غير رسمي و خصوصي محرمانه و غير قابل انتشار است و محتواي اين جلسه نبايد بيرون مطرح شود. كسي هم كه محتواي اين جلسه را مطرح كرده خودش بايد پاسخگو باشد. آقاي ظريف گفته اين جلسه محرمانه است و نبايد محتواي آن منتشر مي‌شد. به همين دليل به اعتقاد من انتشار آن دور از اخلاق حرفه‌اي و نمايندگي است. اما ارزيابي من اين است كه برداشت غلطي بوده كه باعث اين مشكل شده است. موضوع بحث تحريم‌ها و بحث isa است و بحث كل برجام نيست. آقاي ظريف در آنجا تاكيد مي‌كند كه ما استراتژي را براي خودمان درباره تحريم‌ها تعريف كرده بوديم كه بايد آن استراتژي را انجام مي‌داديم اما آن استراتژي انجام نشد و من اينجا اشتباه كردم. يعني درباره تحريم‌ها و نه برجام. ايشان گفته بود بالاخره بايد بحث حذف isa را در متن برجام مي‌آورديم اما اين آورده نشد. به دليل اينكه بايد در كنگره امريكايي‌ها مطرح مي‌شد و ما هم از قبل مي‌دانستيم كنگره طرف نتانياهو را دارد و بالاخره اين كار انجام نشد. مطلب بعدي كه ايشان مطرح كرده بودند اين بود كه در طول مذاكرات چندين بار آقاي كري و آقاي مونيز گفتند كه شما نگران نباشيد ما روش‌هايي داريم كه مي‌توانيم اين موضوعات را از كنگره بگذرانیم. ظريف شاهد مثال هم داشت. مثلا همين موضوع بویينگ كه الان حل شده است. در اين مورد گفته بودند ما مسيرهايي داريم كه مي‌‌توانيم از اين مسيرها مساله بویينگ را حل كنيم و اين كار را هم كردند. ايشان اشاراتي داشتند به مذاكراتي كه آقاي كري با آقاي ظريف در پنجشنبه گذشته و قبل از اتمام زمان وتو داشتند. آقاي ظريف گفت: كري هفت و نيم صبح پنجشنبه به من زنگ زد كه اگر اوباما بخواهد اين تحريم‌ها را وتو كند شما چه تعهدي به ما مي‌دهيد؟ ايشان هم گفته بود من تعهدي ندارم بدهم و فقط بايد اين موضوعات را منتقل كنم و نمي‌توانم درباره آن الان تصميم بگيرم. به اين دليل كه الان اينجا هفت و نيم صبح است و امريكا ساعت حدود يازده و نيم و تنها نيم ساعت مانده به زمان تمام شدن ضرب‌الاجل وتو. ظريف چنين سخناني را گفته بود. بنابراين معتقدم برداشت آقاي كريمي‌قدوسي اشتباه است. ايشان موضوع تحريم‌هاي isa مشهور به « داماتو» را به كل برجام تعميم داده است.

فكر مي‌كنيد با توجه به اقدام آقاي كريمي‌قدوسي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان وارد بررسي اين موضوع خواهد شد؟

آقاي كريمي‌قدوسي در آن جلسه نبوده است و يكي از نمايندگان اين موضوع را به ايشان منتقل كرده است. من خودم با ايشان صحبت كردم و گفتم موضوع محرمانه بوده و نبايد آن را منتقل مي‌كرديد. ايشان گفت من در جلسه نبودم و قولي به كسي نداده‌ام.

اين پاسخ منطقي است؟

آقاي كريمي‌قدوسي منطق خاص خودش را دارد. اما من فكر مي‌كنم اصل موضوع اشتباه برداشت ايشان است. اما هيات نظارت بر رفتار نمايندگان كار خودش را مي‌كند و شايد هم اين موضوع را پيگيري كنند. اما گله مندي من از ايشان اين است كه در يك مباحثه يك ساعت و نيمه مباحث خيلي زيادي مطرح شده اما اينكه چند جمله كه سر و ته آن زده شده است را به عنوان سخنان آقاي ظريف منتشر كنيم درست نيست. كلي مطلب قبل و بعد از اين مباحث وجود داشت كه آنها آورده نشده. خيلي از سايت‌ها الان اينطور منتشر كرده‌اند كه ظريف پذيرفت من در برجام اشتباه كردم. در حالي كه متولي برجام ظريف نيست. و يك سيستم در برجام نقش داشته است. بنابراين نبايد اين اتفاق مي‌افتاد كه مذاكره يك ساعته را در چند جمله منقطع، خلاصه كند.

آقاي لاريجاني در اين باره نظري نداشت؟

من به عنوان عضو هيات رييسه با ايشان مشورت كردم و موضوع را با ايشان در ميان گذاشتم اما صحبت‌هاي ايشان را از خودشان بشنويد.

نظرات بینندگان