arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۵

تاکید وزیر کار بر اهمیت موضوع "امنیت غذایی"

ما هزار روز اول زندگی افراد را مورد توجه قرار دادیم که یک وعده غذای گرم و لبنیات را بگیرند.این برنامه ای است که ما دوسال است دنبال و اجرایی می کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی اعلام کرد : در دولت یازدهم سیاست رفاهی نه به عنوان سیاست ضمیمه شده بلکه به عنوان سیاستی اصلی لحاظ شده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر ربیعی در اولین همایش تخصصی امنیت غذا،سلامت و توسعه اعلام کرد: موضوع امنیت غذایی از جنبه های مختلفی بسیار اهمیت دارد و حتی بحث مهمی در اقتصاد مقاومتی به شمار می رود .

وی تصریح کرد: جوامعی که می توانند امنیت غذایی بالایی فراهم کنند تاب آوری شان در مقابل تهدیدات احتمالی بالا می رود .

دکتر ربیعی ادامه داد: در تعریف های سنتی، توسعه به معنای رشد است اما این نظریه به طور کامل مفهوم را تبیین نمی کند و معتقدم ما در حوزه رفاه مسؤولیم توسعه را به مفهوم زندگی بهتر و شادتر زیستن  مردم ببینیم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: سیاست رفاهی لازمه جوامعی است که می خواهند به جامعه عادلانه نگاه کنند و  براساس اخلاق انسانی  محوریت قرار دادن انسانی و محور قرار دادن انسان اداره شوند .

دکتر ربیعی اظهار کرد: خوشحالم که در دولت آقای دکتر روحانی سیاست رفاهی نه به عنوان یک سیاست ضمیمه شده بلکه اساس سیاست رفاهی  به عنوان یک سیاست اصلی و جدی و نه حتی گاهی همتای سیاست اقتصادی بلکه پیشی گرفته از سیاست اقتصادی دنبال شده است .

وظیفه داریم فقرزدایی را در دستور کار قرار دهیم

وی با بیان این که وظیفه داریم فقرزدایی را در دستور کار خود قرار دهیم،  اضافه کرد: قانون اساسی ما رهایی از گرسنگی را حق مردم دانسته است ؛ گرسنگی حرمت انسان ها را خدشه دار می کند بنابراین اصل های سوم،٢٩و ٤٣ قانون اساسی بر  ضرورت تامین نیازهای أساسی و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت (تغذیه، رفاه فردی و اجتماعی ) تاکید کرده است . اگر بخواهیم به آرمان های امام راحل پایبند باشیم  باید سیاست رفاهی و مبارزه با فقر از اصلی ترین سیاست هایمان باشد .

دکتر ربیعی فقرمسکن، امنیت از آینده، درمان، آموزش،معیشت ،غذا و آنچه بدن برای سالم بودن را نیاز دارد از انواع فقرها برشمرد و گفت : مبنایی ترین و بهترین این فقر ها فقر غذایی است .

کاهش شاخص جهانی گرسنگی کشورمان در جهان

وی تصریح کرد : خوشحالم که شاخص های جهانی گرسنگی نشان می دهد که از سال ١٩٩٠تا ٢٠١٥ رتبه ما از ١٨.٥ به ٦.٨درصد تنزل پیدا کرده است و در سال های اخیر شدت این منحنی رو به بالاست و ما بیش از 11 میلیون نفر را بیمه درمانی مجانی کردیم و در سازمان های حمایتی ما هم مورد حمایت قرار می گیرند ، کف این ها تعدادی است که امروز توجه خود را به سمت آنان برده ایم ؛ بودجه با منابع محدود دولت است و ما نا چاریم برویم به سمت افرادی که حداقل ها را دارند .

وزیر تعاون ،کار ورفاه اجتماعی گفت : ما هزار روز اول زندگی افراد را مورد توجه قرار دادیم که یک وعده غذای گرم و لبنیات را بگیرند.این برنامه ای است که ما دوسال است دنبال و اجرایی می کنیم.

دکتر ربیعی سه بخش سلامت جسم ،اجتماعی و روانی را برشمرد و فقدان هریک را تاثیر گذار بر بخش دیگر دانست .

وی گفت: در  بخش درمان طرح پر افتخار و قابل ستودن  تحول سلامت را پوشش دادیم تا با برنامه های حمایت غذایی نیز این بحث را پوشش دهیم.بنابراین برای هزار روز اول زندگی این طرح را در دولت دنبال می کنیم.
صنایع فداکار
دکتر ربیعی صنایعی وابسته به سلامت مردم به ویژه در بخش لبنیات و با نرخ بازدهی پایین  را صنایع فداکار دانست و گفت : ما باید از دامداران حمایت کنیم و به قیمتی خرید کنیم که مقرون به صرفه باشد چون با اقتصاد مقاومتی ما مرتبط است . تولیدات دامی ما نباید دچار خلل شود . از یک طرف اگر قیمت را بالا ببریم طبقات پایین قدرت خرید نخواهند داشت؛ پس هر کسی که نقد دارد چرا صندوق ها شرکت دارند اتفاقا این حسن را هم ببینند وقتی ما سیاست رفاهی را دنبال می کنیم خودمان هیچ تمایلی به افزایش قیمت در این صنایع ازخود نشان نمی دهیم و ممکن است برخی از افزایش قیمت ها افرادی حتی نتوانند به شیر دسترسی داشته باشند .

وی خاطرنشان کرد : این صنایع اخلاقی هستند و البته باید استانداردها را هم رعایت و با سودبسیار  کم محصولات خود را ارائه دهند. البته دولت نیز وظیفه دارد این بخش را اقتصادی کند .
وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی از همکاران خود و فعالان در این صنعت تشکر کرد و گفت : مصارف در این بخش در دو دسته پایه ای و متنوع است و از رقابت و صدور این محصول خوشحالم .

وی  گفت: شاهدم که همکارانم در وزارت بهداشت  با جدیت تمام در  بحث سلامت و ایمنی مردم فعالیت می کنند و از جهاد کشاورزی نیز تشکر می کنم ،حوزه رفاه فراحوزه ای است و از تمام افراد فعال در این حوزه سپاسگزارم .

 اولین همایش تخصصی امنیت غذا ،سلامت و توسعه با تلاش هلدینگ صنایع غذایی،کشاوردی و دارویی صندوق بازنشستگی کشوری .

  با حضور دکتر علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی،رئیس سازمان استاندارد ایران و دکتر محمود اسلامیان مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری و  مسئولان ارشد هلدینگ صنایع غذایی،کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی کشوری در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد .

گفتنی است در این گردهمایی از برترین های صنایع غذایی،کشاورزی و دارویی تقدیرشد .
نظرات بینندگان