arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

دو اقدام برای نشان دادن دستاوردهای اقتصادی دولت

بدیهی است که کامیابی یا ناکامی در ماموریت‌های این وزارتخانه می‌تواند معیاری برای ارزیابی موفقیت یا شکست دولت در حوزه اقتصاد باشد. یکی از کارهایی که این وزارتخانه باید انجام دهد، نشان دادن کامیابی‌های دولت در بخش‌های گوناگون است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم محمدصادق جنان‌صفت نوشت:

وزارت اقتصاد و دارایی از دهه ۱۳۴۰ به این طرف در کنار سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی یکی از ستادهای اصلی فرماندهی اقتصاد ایران بوده و هست. افزایش اختیارات، وظایف و ماموریت‌های این وزارتخانه از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ تا امروز موجب افزایش اختیارات و ماموریت‌های این نهاد شده است.

با توجه به آنچه در بالا نگاشته شد، بدیهی است که کامیابی یا ناکامی در ماموریت‌های این وزارتخانه می‌تواند معیاری برای ارزیابی موفقیت یا شکست دولت در حوزه اقتصاد باشد. یکی از کارهایی که این وزارتخانه باید انجام دهد، نشان دادن کامیابی‌های دولت در بخش‌های گوناگون است.

مدیران ارشد وزارت اقتصاد در روزهای اخیر پیامک‌هایی با مضمون «صد روز ۱۰۰ اقدام» را برای رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران ارسال می‌کنند. این اتفاق خوبی است که سرانجام یکی از ستادهای اصلی فرماندهی اقتصاد ایران یک برنامه تبلیغاتی و آگاهی‌بخش را در کانون توجه قرار داده است. از طرف دیگر شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی که وظیفه اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌های مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری را بر دوش دارد هم متنی با عنوان ضرورت تاسیس تلویزیون دولت را بر روی سایت خود گذاشته است. در این نوشته با استناد به تجربه سایر کشورها و همچنین مفاد قانون‌ها و مقررات و با انتقاد از مدیران صدا و سیما در جفا به دولت، نتیجه گرفته شده که دولت باید برای خود تلویزیون مستقل داشته باشد.

این دو حرکت جدی برای نشان دادن دستاوردهای دولت در حوزه اقتصاد و سایر امور اگرچه با تاخیر انجام شده است را باید به فال نیک گرفت و از هر امکان قانونی و مطابق با عرف و تجربه سایر جامعه‌ها برای حرف زدن با مردم استفاده کرد. مدیران ارشد دولت و وزارت اقتصاد باید با کمک و بهره‌گیری از متخصصان رسانه‌ای و استادان دانشگاه که توانایی تبدیل مباحث کلان به بیان ساده قابل درک برای مردم را دارند، دستاوردها را برای شهروندان توضیح دهند. این اتفاق بزرگی است که می‌توان در صورت تسریع در کار اطلاع‌رسانی و استفاده از همه ابزارها جبران مافات کرد.

گام بعدی پس از صحبت با متخصصان ارتباطات این است که ابزاری مناسب برای رساندن پیام به مردم شناسایی و استفاده شود. در صورتی که تلویزیون ایران حتی اگر مبالغی برای رساندن حرف دولت به مردم طلب کند، پرداخت آن توجیه دارد. بدترین کار اما این است که تنها به همین جا اکتفا شده و پیام‌های کلی و مختص استفاده از طرفداران دولت در سطوح متوسط و بالای گروه‌های اجتماعی تهیه و با مردم حرف زده نشود.

باید مردم عادی که از سوی منتقدان بمباران سنگین تبلیغاتی می‌شوند، بدانند «اسناد خزانه اسلامی» چیست؟ چرا دولت آن را عرضه کرده است و فایده‌های این کار در کوتاه‌مدت و بلندمدت در کار و زندگی آنها چیست.

شهروندان عادی باید با موضوع و اقدام «سامانه جامع گمرکی با ۹ قابلیت ویژه» ارتباط برقرار کند و فایده‌های آن را درک و احساس کنند. کاری که شروع شده است باید عمق پیدا کند و به میان مردم برود، در غیر این صورت تکرار حرف‌ها برای طرفداران دولت خواهد شد که البته کم‌فایده است.

نظرات بینندگان