arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

شهرداری هزینه ۲ میلیونی کفن و دفن جانباخته پلاسکو را پس داد

روزنامه ی «ایران» نوشت: پس از انتشار اخبار و فیش هایی مربوط به دریافت ۲ میلیون تومان توسط شهرداری بابت هزینه کفن و دفن جان باختگان حادثه پلاسکو، شهرداری تحت فشار افکار عمومی مبالغ دریافتی را به این خانواده ها بازگرداند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ی «ایران» نوشت: پس از انتشار اخبار و فیش هایی مربوط به دریافت ۲ میلیون تومان توسط شهرداری بابت هزینه کفن و دفن جان باختگان حادثه پلاسکو، شهرداری تحت فشار افکار عمومی مبالغ دریافتی را به این خانواده ها بازگرداند.
 
روز گذشته خانواده «حیدر پهلوانی» یکی از قربانیان حادثه پلاسکو در تماس با روزنامه ایران از پرداخت هزینه کفن ودفن و سایر هزینه‌های مربوط به دفن آن مرحوم به شهرداری تهران خبر دادند. آنها مدعی هستند که سازمان بهشت زهرا(س) بیش از ۲ میلیون تومان از آنها دریافت کرده‌ است که البته ارائه فیش‌های پرداخت آمبولانس، خدمات تغسیل و تدفین و اکو و مداح هم این ادعا را اثبات می‌کند.
 
انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی و بی‌مهری به این خانواده واکنش‌های بسیاری در پی داشت اما رسانه‌های نزدیک به شهرداری این خبر را از اساس کذب دانستند. این در حالی است که روز گذشته از سازمان بهشت زهرا با خانواده پهلوانی تماس گرفته شد تا برای بازگردانده شدن هزینه‌های خود به این سازمان مراجعه کنند. دقایقی بعد از بازگردانده شدن هزینه‌های تدفین به این خانواده، مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با سایت «شهرنوشت» اظهار داشت که تا این لحظه هیچ گونه هزینه کفن و دفن از ۴ شهروند جانباخته حادثه پلاسکو که پیکرشان یافت شده، دریافت نشده است و اخبار منتشر شده در این رابطه را کذب محض دانست و تأکید کرد سازمان بهشت زهرا بابت تدفین این جانباختگان هزینه‌ای دریافت نکرده است!
 
ساعت ۲۲ جمعه ۸ بهمن‌ماه با مراجعه خبرنگار روزنامه ایران به محله فلاح (ابوذر) و ملاقات با این خانواده، آنها با ارائه فیش‌های پرداختی گلایه‌مندی خود برای پرداخت چنین هزینه‌هایی را اعلام کردند. «مهدی پهلوانی» برادر زاده مرحوم حیدر که هنوز در شوک از دست دادن عمویش است به ما می‌گوید: «یک هفته از عمویمان خبر نداشتیم و هر ساعت از شبانه‌روز به محدوده پلاسکو می‌رفتیم تا خبری از حیدر بگیریم ولی کسی چیزی به ما نمی‌گفت اصلاً جواب‌مان را نمی‌دادند. روز سه‌شنبه از شهرداری زنگ زدند و گفتند برای شناسایی ۳ جسدی که به پزشکی قانونی کهریزک منتقل شده مراجعه کنیم. حیدر را از لباس‌هایش شناختیم. صورتش کاملاً سوخته بود و قابل شناسایی نبود. وقتی پزشکی قانونی پیکر را تحویل‌مان داد تا این لحظه همه مخارج گردن‌مان بود. در بهشت زهرا هم گفتند یک قبر رایگان می‌دهیم ولی باید ۲ طبقه دیگر را بخرید. گفتم پول نداریم برای خریدن ۲ طبقه دیگر. آنها گفتند پس کاری از دستمان برنمی‌آید. متوفی را جای دیگری ببرید. مجبور شدیم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ۲ طبقه اضافی بپردازیم. پول تغسیل و تدفین و آمبولانس و اکو و… همه را تا ریال آخر گرفتند.»
 
وی در ادامه می‌افزاید: «حیدر وضع مالی بدی داشت. ۲ بچه ۱۳ و ۶ ساله دارد. آپارتمان کوچکی خریده بود که خیلی از قسط‌هایش را نپرداخته. بنده خدا مجبور بود دو شیفت کار کند. شب‌ها در شهرداری منطقه ۱۱ رفتگری می‌کرد و صبح تا ظهر هم در پلاسکو کارگر خدمات بود. حالا در این وضعیت بگویید ما چه کنیم. ما از سرکارگرشان گلایه داریم که دستور داده آب داخل پاساژ را جمع کنند تا وارد بانک نشود یکی از همکارانش فرار کرده ولی این بنده خدا آنجا مانده. نمی‌دانیم باید از چه کسی شکایت کنیم؟ خسارت و دیه او را از کجا پیگیری کنیم؟ تکلیف زن و بچه‌هایش چه می‌شود؟ از آن روز تا حالا فقط شهرداری دو گونی برنج و چند تا روغن مایع برای زن و بچه‌اش آورده‌اند. حیدر هم جزو پرسنل شهرداری است چرا نباید جزو خودشان حساب کنند؟ حیدر و آتش‌نشانان چه فرقی با هم دارند؟ حیدر هم برای کمک آنجا بود وگرنه برمی گشت خانه.»
 
اما سؤال اصلی این است؛ اگر همانطور که مسئولان خدمات شهری ادعا می‌کنند دفن پیکر دو جانباخته با هزینه شهرداری در بهشت زهرا(س) انجام شده است پس چرا خانواده بازمانده مجبور شده به حساب سازمان بهشت زهرا که مدارک آن در اختیار خبرنگار روزنامه ایران است در تاریخ ۷ بهمن ماه بابت واگذاری دو طبقه از قبر سه طبقه پیش فروش شده به شماره ۹۴ ردیف ۴۲ و قطعه ۳۰۵، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به شماره صورتحساب ۹۵۱۱۱۴۸۴ پرداخت کنند؟
 
علاوه بر این فیش‌های دیگری  در اختیارداریم که حاکی از آن است علاوه بر هزینه قبر همچنین ۳۸۹ هزار تومان بابت تغسیل و تدفین، صدور گواهی فوت و نقشه راهنما، سنگ قبر و آماده‌سازی قبر و کاور بسته‌بندی متوفی و مداح سرمزار و ۱۷۴ هزار تومان بابت آمبولانس برای تشییع پیکر کارگر ساختمان پلاسکو از سوی خانواده مرحوم پرداخت شده است.(در زیر فیش پرداخت شده به بانک شهر شعبه بهشت زهرا نوشته شده است؛ این قبر سه طبقه رایگان بوده و سازمان حداکثر تا ۲۰ روز بعد مختار به دفن طبقه دوم است.)
 
معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین در مصاحبه‌اش عنوان کرده که بنا بر تصمیمات اتخاذ شده خانواده‌های این افراد می‌توانند در صورت تمایل در هر قطعه‌ای از بهشت زهرا متوفی خود را دفن کنند ضمن اینکه قبور بهشت زهرا پیش فروش نمی‌شود مگر اینکه خانواده‌ای متوفیانی را تدفین کنند و بخواهند دیگر طبقات همان قبر را پیش خرید کنند. این اظهارات این مقام مسئول از این زاویه درخور توجه است که به گفته برادرزاده حیدر پهلوانی آنها هیچگونه درخواستی مبنی بر خرید قبور پیش فروش نداشته‌اند و به محض آنکه سازمان بهشت زهرا برای بازگرداندن هزینه‌های کفن و دفن و قبر با خانواده مرحوم تماس گرفته‌اند برای عودت پول‌شان مراجعه کرده‌اند.
در حالی که سؤالات و ابهامات زیادی درباره دریافت وجه از خانواده متوفی بابت کفن و دفن مطرح است و اینکه چرا سازمان بهشت زهرا چند روز پس از مراسم تدفین و به دنبال انتشار عکس فیش حاضر شده وجه پرداخت شده را به خانواده بازگرداند اما مسئول روابط عمومی بهشت زهرا حاضر به پاسخگویی در این باره نشد. همچنین سید جواد میر قوامی مسئول عروجیان بهشت زهرا نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران اعلام کرد: «من در جریان دریافت و بازگرداندن هزینه به خانواده پهلوانی نیستم اما تمامی هزینه‌های ۲ متوفی رایگان است.»
 
اگر آنطور که معاون خدمات شهری مدعی شده ممکن است این فیش منتشرشده مربوط به پیش فروش طبقات دیگر قبری باشد که بهشت زهرا (س) به صورت رایگان در اختیار خانواده جانباخته حادثه پلاسکو گذاشته است چرا از خانواده پهلوانی خواسته شده برای عودت پول قبر‌های پیش فروش شده و دفن و کفن به بهشت زهرا مراجعه کنند؟ قوامی در این باره توضیح داد: «چرا در این باره با روابط عمومی بهشت زهرا صحبت نمی‌کنید؟ این حوزه روابط عمومی دارد. پیش فروش به قبری می‌گویند که متوفی در قبالش نباشد. وقتی متوفی نباشد اگر ما قبر را بفروشیم، ممنوع است یعنی بدون متوفی قبر را نمی‌فروشیم، پیش فروش قبر ممنوع است.»او درباره اینکه چرا با وجود آنکه خانواده پهلوانی هیچگونه درخواستی مبنی بر خرید دو قبر دیگر نداشته‌اند و حتی روز شنبه پول‌شان را هم بعد از انتشار فیش‌شان پس گرفته‌اند دو قبر از قبر سه طبقه را به آنها پیش فروش کرده‌اید، گفت: «نمی توانیم یک قبر را به سه خانواده بدهیم. شما خودتان حاضرید قبر پدر و پدربزرگتان را که فوت کرده به خانواده دیگر بدهید؟»
 
حال سئوال‌مان بی‌پاسخ می‌ماند که اگر سازمان بهشت زهرا (ْس) حتی اگر  اشتباهی در این زمنیه کرده و هزینه‌ای دریافت کرده و دوباره آن را به خانواده‌های متوفی بازگردانده‌است پس چرا معاون خدمات شهری شهرداری این خبر را از اساس کذب می‌داند؟
نظرات بینندگان