arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

هلند مشتری نفت ایران شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری انگلیسی «رویترز» از افزایش صادرات نفت ایران در ماه آینده میلادی خبر داد و اعلام کرد: هلند برای نخستین بار پس از تحریم، در ماه فوریه (بهمن-اسفند) روزانه ٧٠ هزار بشکه نفت از ایران وارد می کند.
 
به گزارش انتخاب، پس از اجرای برجام و گشایش های آن، تغییر اساسی در فهرست خریداران نفت ایران رخ داد.
 
در دوران تحریم این فهرست بسیار کوتاه شده بود و به چند کشور آسیایی محدود می شد اما اکنون شرکت های اروپایی نیز به جمع مشتریان نفتی ایران افزوده شده اند و روزانه نزدیک به 700 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کنند.
 
مهمترین خریداران اروپایی نفت ایران شامل شرکت‌های توتال فرانسه، ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا، انی ایتالیا و تاپراش ترکیه اند که قراردادهای بلندمدت را با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده‌اند.
بتازگی قرار شده است هلند نیز به جمع خریداران نفت ایران بپیوندد و برای آغاز روزانه 70 هزار بشکه نفت خریداری کند.
 
به نوشته یکشنبه وزارت نفت از خبرگزاری رویترز، یک فرد آگاه از برنامه بارگیری نفتکش‎های ایران اعلام کرد با ارسال نخستین محموله نفت خام ایران به اندونزی پس از پایان تحریم، مجموع صادرات نفت تهران در ماه فوریه امسال افزایش می یابد.
این منبع اعلام کرد مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه فوریه (بهمن-اسفند) به دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز می‎رسد که بیشتر از صادرات روزانه دو میلیون و ١٦٠ هزار بشکه در ماه پیش از آن است.
 
پیش بینی می شود در ماه فوریه صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی به یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برسد که بالاترین میزان در سه ماه گذشته است.
به گفته منبع یاد شده، در این دوره اندونزی روزانه ٣٤ هزار بشکه نفت از ایران وارد می کند.
همچنین صادرات نفت ایران به اروپا در ماه فوریه امسال به ٥٩٠ هزار بشکه در روز می رسد که نسبت به ماه ژانویه (دی- بهمن) کمتر است.
 
در فوریه برای نخستین بار پس از تحریم، هلند روزانه ٧٠ هزار بشکه نفت از ایران وارد می کند. ایتالیا نیز ١١٠ هزار و اسپانیا ٧٠ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد می کنند.
پیش از این مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی اعلام کرده بود صادرات نفت خام ایران به اروپا در ماه دسامبر (آذر- دی) به ٧٦٧ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه پیش از آن ١٠ درصد افزایش یافت.
 
صادرات نفت‎خام ایران به ترکیه و ایتالیا در ماه دسامبر ٢٠١٦ به ١٩٠ هزار بشکه در روز رسید. همچنین واردات نفت‎خام اسپانیا و یونان از ایران در این ماه ٩٧ هزار بشکه در روز بود.
به گزارش ایرنا، در یک سال گذشته روزانه به طور میانگین توتال فرانسه 160 هزار بشکه نفت، هلنیک پترولیوم یونان 60 هزار بشکه، ساراس ایتالیا 30 هزار تا 65 هزار بشکه، لوک اویل روسیه نزدیک به 80 هزار بشکه، سپسا اسپانیا 60 هزار بشکه و توپراش ترکیه نزدیک به 150 هزار بشکه نفت خریدند که پیش‌بینی می‌شود این روند برای سال 2017 میلادی نیز تمدید شود.
 
بتازگی شرکت ملی نفت ایران قرارداد فروش ١٠٠ هزار بشکه نفت در سال ٢٠١٧ میلادی با شرکت انی ایتالیا امضا کرد که از آغاز ژانویه (دی ماه) سال جدید میلادی این قرارداد نیز عملیاتی شد.
 
در کنار قراردادهای بلندمدتی که به آنها اشاره شد، برخی شرکت های بزرگ نفتی اروپایی نیز به واردات نفت خام از ایران به صورت تک محموله دست زده اند که شامل «او.‌ام.وی» اتریش، انی ایتالیا، «لوتوس» لهستان، «پی.کی.ان اورلن» لهستان، «‌ام.او.ال» مجارستان، «شل» و «بی.‌پی» انگلیس، «ویتول» سوییس و «رپسول» اسپانیاست.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان