arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

عربستان مجبور به کاهش تولید نفت شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان به دو دلیل تولید نفت را کاهش داده است نخست اینکه سعودی‌ها متوجه شدند با به راه انداختن جنگ قیمتی نمی‌توانند تولیدکنندگان نفت شیل را از گردونه حذف کنند دوم اینکه چاه‌های این کشور به بلوغ کامل رسیده و توان تولید بیشتر را ندارد.

به گزارش انتخاب، به نقل از فوربس، مؤسسه فوربس اعلام کرد: عربستان سعودی به تعهد خود برای کاهش عرضه نفت به بازار جهانی عمل کرده است.

در این گزارش آمده است در راستای توافق بین اعضای اوپک در روز 30 نوامبر سال میلادی  عربستان سعودی مجموع تولید نفت خود را 486 هزار بشکه در روز کاهش داده است و همین امر به تثبیت قیمت نفت در محدوده 50 دلار در بازار جهانی کمک کرده است.

این اقدام عربستان برای تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا بسیار مطلوب بوده به گونه‌ای که این شرکت‌ها تنها در دو هفته گذشته تعداد دکل‌های نفتی خود را 111 عدد افزایش داده‌اند.

فوربس پیش‌بینی کرده است مستقل از کاری تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا انجام خواهند داد عربستان به روند کنونی ادامه داده و تولید نفت خود را برای ماه‌ها و سال‌های آینده پایین نگه خواهد داشت.

فوربس در گزارش خود آورده است این اقدام عربستان دلایل گوناگونی دارد و یکی از مهمترین دلایل آن این است که اگر چه سخت اما سعودی‌ها متوجه شدند که نمی‌توانند با به راه انداختن جنگ قیمتی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را از گردونه تولید نفت حذف کنند.

از سوی دیگر مقامات ریاض قصد ندارند تا به راه انداختن یک جنگ قیمتی دیگر دولت جدید آمریکا را خشمگین کنند. از سوی دیگر ریاض قصد دارد با عرضه اولیه سهام شرکت‌ نفتی دولتی آرامکو این کشور وابستگی خود به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

موفقیت عرضه اولیه سهام آرامکو که در نوع خود بزرگ‌ترین عرضه اولیه در تاریخ محسوب خواهد شد به شرایط بازار نفت و بازارهای مالی بستگی دارد. هر چقدر قیمت نفت بالاتر باشد عرضه سهام آرامکو با قیمت بالاتر و راحت‌تر فروش خواهد رفت. اما یک دلیل دیگر برای پایین نگه داشتن عرضه نفت از سوی عربستان وجود دارد چاه‌های نفت این کشور به بلوغ رسیده و نمی‌توانند نفت بیشتری تولید کنند از سوی دیگر وارد کردن چاه‌های جدید به چرخه تولید نیز سخت خواهد بود.

البته مشکل اصلی این است که نمی‌توان به راحتی این عامل را اثبات کرد چرا که عربستان در زمینه ذخایر نفت خود بسیار محرمانه عمل کرده است.

به گفته متیو سیمونز نویسنده کتاب گرگ و میش در صحرا: شوک پیش روی نفتی عربستان و اقتصاد جهانی ما همانقدر از جزئیات ذخایر نفتی عربستان می‌دانیم که شرکت آرامکو خاندان سلطنتی و وزارت نفت این کشور می‌خواهند که بدانیم.

مستندات درباره ذخایر نفتی عربستان محدود و ساده هستند در سال 2004 ذخایر نفتی اثبات شده این کشور 259.4 میلیارد بشکه ارزیابی شده است که 2.5 میلیارد بشکه دیگر نیز در منطقه بین کویت و عربستان وجود دارد. در صورتی که این اعداد واقعی باشند عربستان می‌تواند تا 90 سال دیگر به تولید نفت خود در سطح کنونی ادامه دهد.

چیزی که به ابهامات موجود می‌افزاید تناقضات موجود در اعلام آمار تولید نفت عربستان از سوی مراجع مختلف است. آمارهایی که از سوی شرکت آرامکو، آژانس بین‌المللی انرژی، سازمان اطلاعات انرژی آمریکا و شرکت نفتی بریتیش پترولیوم ارائه می‌شود بسیار با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت‌ها ابهامات را نسبت به حجم واقعی تولید نفت عربستان تشدید می‌کنند.

فقط گذشت زمان می‌تواند نشان دهد که عربستان تا کی‌ می‌تواند به روند کنونی تولید نفت خود ادامه دهد و کاهش عرضه نفت بازار جهانی قیمت نفت را در محدوده 50 تا 60 دلار نگه خواهد داشت و همین امر باعث خواهد شد که رشد اقتصاد جهانی بیش بالاتر از میران مورد انتظار قرار گرفته و مازاد عرضه موجود در بازار جهانی نفت را با افزایش تقاضا جبران کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان