arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

پیشنهاد‌های نماینده سازمان ملل در ایران برای گرد و خاک و خشکسالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: سازمان ملل متحد برای نجات و احیای تالاب ها تلاش زیادی کرد و قطعا این تلاش ها کافی نبوده و علاقمند به تداوم این تلاش ها در کنار ایران هستیم.

به گزارش انتخاب، گری لوییس در همایش روز جهانی تالاب ها که امروز (14 بهمن ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سرزمین خشک و نیمه خشک ایران با یک چالش بسیار جدی و کلیدی تحت عنوان چالش آب مواجه هستیم و می دانیم که بسیاری از مسائل زندگی و حیات با آب مرتبط است و چالش آب روزانه پدیده گرد و غبار را تشدید می کند.

وی بااشاره با حضور خود در 4 سال گذشته تاکنون در ایران گفت: تقریبا به جز دو استان ایران به سایر استان ها سفر کرده ام؛ واقعیت اتفاقات دریاچه ارومیه را مشاهده کردم، وضعیت تالاب انزلی را دیدم و همچنین با چالش ها و مشکلات تالاب هامون از نزدیک آشنا شدم و همینطور فعالیت هایی را که برای نجات این تالاب ها انجام شده را مشاهده کردم.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران عنوان کرد: مشکلات تالاب ها در ایران تنها مختص به این کشور نیست و ایران در این زمینه تنها نیست. واقعیت این است که در 60 سال گذشته بیش از دو سوم تالاب های دنیا را از دست دادیم و کماکان نیز براساس آمارهای کنوانسیون بین المللی رامسر، سالانه حداقل یک درصد از تالاب ها در سراسر دنیا از بین می رود.

لوییس با بیان اینکه تالاب ها برای اینکه در کاربری های دیگر مورد استفاده قرار بگیرند، زهکشی می شوند، افزود: برای استفاده از اراضی تالاب ها در زمینه‌های مختلف، زمین های تالاب ها تغییر کاربری داده می شود و این اراضی که از تغییر کاربری استحصال می شود یا در بخش کشاورزی و یا در صنعت و شهرسازی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، اما واقعیت این است که با از دست دادن اراضی این تالاب ها در واقع به طبیعت و محیط زیست ضربه می زنیم. شعار امسال روز جهانی تالاب ها نیز پیوند بین تالاب ها و وقوع بلاهای طبیعی را به ما گوشزد و یادآوری می کند.

وی با اشاره به اظهارات برخی از مسئولین در این همایش در زمینه مشکل گرد وغبار خوزستان عنوان کرد: در این زمینه خوزستان تنها نیست. همراه با ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران در طول این سالها به استان هایی مانند کردستان و سیستان و بلوچستان سفر و مشاهده کردم که استان های دیگر نیز با این پدیده مواجه هستند. وقوع پدیده گرد و غبار به تاسیسات آسیب می رساند و در بسیاری از اوقات کشاورزی موجب از بین رفتن اراضی کشاورزی می شود و همینطور با ورود به ریه های مردم، سلامتی را تهدید می کند.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران ادامه داد: البته ایران تنها نیست و در برخی نقاط کشورهای خارجی نیز پدیده ریزگردها را داریم. با اظهارات برخی افراد در این همایش موافق هستم که نباید در زمینه پدیده و گرد و غبار شروع به سرزنش کردن همدیگر کنیم بلکه بایدخیلی سریع و به فوریت به دنبال یافتن راه حل و راهکار این پدیده باشیم.

لوییس گفت: بسیاری از سازمان های بین المللی و نمایندگان کشورهای مختلف که در این همایش حضور یافته اند، دوستدار ایران هستند و می خواهند در خصوص پدیده گرد و غبار به ایران کمک کنند چرا که ایران کشوری است که بسیاری از ویژگی های ملل دیگر را در خود جای داده است.

وی بیان کرد: با توجه به آمارهایی که ارایه شده حداقل 10 درصد منابع ریزگردها از درون سرزمین ایران است و اطمینان دارم که این مساله قابل حل است. قطعا سازمان ملل در این زمینه برای حل این مسائل درخدمت شما است. همچنین حداقل بین 85 تا 90 درصد پدیده ریزگردها در ایران از منشاهای خارج کشور ناشی می شود که رفع این مساله قطعا نیازمند همکاری های بین المللی و منطقه ای است.

لوییس گفت: ایران در حال به رسمیت شناساندن پدیده گرد و غبار در سطح جهان است و به ویژه در 18 ماه گذشته دولت ایران در بسیاری از کنفرانس های بین المللی موضوع طوفان گرد و غبار را به صورت جدی برای طرح در مجامع بین المللی پیگیری کرده است. در کنفرانس اخیر در کشور مراکش نیز که با حضور دکتر ابتکار تلاشی جدی صورت گرفت تا توجه جهان به موضوع گرد و غبار ایران جلب شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد وضعیت با ثبات تر در کشورهای منطقه و به ویژه همسایگان غربی ایران اظهار کرد: امیدواریم این کشورها وضعیت با ثبات تری پیدا کنند تا بتوانیم برای حل مساله گرد و غبار وارد همکاری های مشترک جدی با آنها شویم.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: سازمان ملل متحد برای نجات و احیای تالاب ها تلاش زیادی کرد و قطعا این تلاش ها کافی نبوده و علاقمند به تداوم این تلاش ها در کنار ایران هستیم.

لوییس با اشاره به پروژه مشترک سازمان ملل متحد و سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر در تلاش هستیم تا با همکاری سازمان آب و برق خوزستان برای برگرداندن وضعیت طبیعی به رودخانه کارون پروژه مشترکی داشته باشیم و همچنین با کمک دولت ژاپن در تلاش هستیم تا با مدیریت مصرف آب به تدریج در مسائل دریاچه ارومیه را حل کنیم اما واقعیت این است که با تمام تلاش های صورت گرفته تنها 10 درصد حوزه آبخیز دریاچه ارومیه پوشش داده شده است که قطعا نیاز به تلاش های ویژه ای در این زمینه وجود دارد.

وی اظهار کرد: بهتر است از سرزنش کردن همدیگر فاصله بگیریم و به دنبال راه حل ها و راهکارها باشیم. اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که نباید آب یک کالای رایگان و غیر سرمایه تلقی شود. باید آب به عنوان یک کالای مشترک در نظر گرفته شود و برنامه های منسجمی در این زمینه صورت بگیرد. همچنین پیشنهاد دیگر این است که واقعا به سمت و سوی قیمت گذاری آب حرکت کنیم.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران افزود: باید قوانین بسیار جدی و بازدارنده در حوزه مصرف آب های زیر زمینی وضع و اجرا شود. همچنین باید سیستم های بهتری از آبیاری را به کار بگیریم.

لوییس ضمن ارایه پیشنهاد بازچرخانی منابع آبی در ایران گفت: همچنین باید مشارکت جوامع محلی در حوزه های تصمیم گیری مدیریت منابع آبی دنبال شود و پیشنهاد دیگر این است که اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی را به طور جدی پیگیری کنیم. سازمان ملل مفتخر است این موضوع را نه تنها از طریق رسانه ملی و بلکه در مدارس نیز دنبال کرده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان