arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

درخواست سوریه از شورای امنیت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه سوریه از شورای امنیت خواست که ترکیه را به عمل به قطعنامه‌های این شورا در زمینه مبارزه با تروریسم و احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ملزم کند.

به گزارش انتخاب، وزارت خارجه سوریه جنایات و تجاوزهای مکرر ترکیه علیه ملت سوریه و تمامیت ارضی این کشور را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه سوریه در دو نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که نیروهای ارتش ترکیه طی روزهای گذشته وارد خاک سوریه شده و برخی از روستاهای آن از جمله الغوز و ابوالزندین در غرب شهر الباب واقع در شمال حلب را با هدف پیشروی به سمت این شهر اشغال کرده‌اند.

در این دو نامه همچنین آمده است که تجاوزهای ترکیه در ادامه تجاوز این کشور که از بیش از پنج سال قبل از طریق ارائه انواع کمک‌های نظامی و مالی و لجستیکی به گرو‌ه‌های تروریستی، تسهیل ورود تروریست‌های بیگانه به خاک سوریه، تاسیس پادگان برای آموزش تروریست‌ها و درمان آن‌ها ادامه دارد، صورت گرفته است.

وزارت خارجه سوریه افزود: دیگر بر کسی پوشیده نیست که ترکیه در حال احداث دیوارهای دفاعی در خاک سوریه است که این بر خلاف اصل حسن همجواری است.

این دو نامه می‌افزاید که تجاوزهای ترکیه علیه تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، تجاوزی آشکار به حاکمیت سوریه و نقض آشکار اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی و همه قطعنامه‌های مربوط به سوریه و مبارزه با تروریسم است.

وزارت خارجه سوریه از شورای امنیت خواست که به مسئولیت‌های خود در زمینه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و جلوگیری از تجاوزهای ترکیه علیه ملت سوریه عمل کند و ترکیه را به عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم و احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ملزم کند.

معاون نخست‌وزیر ترکیه اخیرا گفته است که کشورش قصد ندارد شهر الباب در شمال سوریه را بعد از آزادسازی از چنگ تروریست‌ها به دولت سوریه تحویل بدهد.

نعمان قورتولموش گفت که گمانه‌زنی‌ها درباره تحویل شهر الباب به دولت بشار اسد، صحیح نیست.

ترکیه 24 آگوست گذشته (3 شهریور 95) دخالت نظامی خود در سوریه با نام عملیات درع الفرات (سپر فرات) را برای آزادسازی شهر الباب آغاز کرد.

یک منبع نظامی اواسط دی ماه گذشته از ورود چند هزار نیروی ارتش ترکیه به شهر الباب خبر داد.

نظام اردوغان مدعی است که عملیات سپرفرات با هدف رفع تهدیدات تروریستی علیه ترکیه و در راس آن داعش و کمک به ائتلاف بین المللی است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا گفته بود که شهر الباب دیر یا زود به‌طور کامل سقوط خواهد کرد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان