arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۱۶۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۵

لاریجانی: در منطقه ناامن، ایران از ثبات پایدار برخوردار است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشور ما مشکلات زیادی را از جمله جنگ و تحریم تحمل کرده است و در مسأله هسته‌ای نیز فشارهای زیادی را به کشور وارد کردند.

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی در همایش اردستانی های مقیم تهران با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران گفت: در منطقه طی 38 سال گذشته مشکلات زیادی را تحمل کرده‌ایم. دوره تجزیه طلبی و جنگ تحمیلی تحریم‌های متعدد اقتصادی و چالش هسته‌ای نظام جمهوری اسلامی ایران را از پختگی در حوزه های منطقه ای و بین‌المللی برخوردار کرده است.

اهم اظهارات ریاست مجلس شورای اسلامی را از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

*خاورمیانه را داغ ترین منطقه جهان از حیث ناامنی و نزاع های داخلی است، تقریبا اکثر کشورهای منطقه ناامن هستند . در چنین شرایطی ایران یک رفتار سنجیده و به هنگام در تصمیمات خود دارد که منجر به تداوم امنیت پایدار شده است. وزانت ایران و ملت آن بیشتر از گذشته شده است که این مسئله برای ما دستاوردهای زیادی داشته ، دارد و خواهد داشت. به یقین ظرفیت مدیریتی کشور، توان مدیریت آینده را دارد.

*{درباره وضعیت اقتصادی کشور و پیش بینی های لایحه برنامه ششم توسعه} طی 38 سال گذشته کشور در ابعاد مختلف شاهد رشد خوبی بوده است مثلا در آزادراه ها ، مخابرات ، فولاد، مس و تربیت دانشجو و رشد کمی و کیفی اساتید دانشگاه حرکت چشم گیری داشته ایم. تعداد دانشجویان در ابتدای انقلاب 140 هزار دانشجو بود که اکنون به بیش از 4 میلیون دانشجو افزایش یافته است. تعداد اساتید نیز از 8 هزار نفر به حدود 60 هزار نفر رسیده است. البته در کنار این پیشرفت ها نقص هایی هم داریم که علت اصلی این نقص ها فقدان طرح آمایش سرزمینی مدون است. این مسئله موجب توسعه نیافتن همه امور کشور به صورت یکسان و متوازن شده است.

*سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین اسناد پشتیبان برای انجام مطالعات برای تهیه طرح آمایش سرزمینی مدون است. حضور نیافتن سرمایه گذاران در مناطق محروم،‌دسترسی های مشکل به زیربنا و تسهیلات و بی اعتمادی سرمایه گذاران مانع از توسعه این مناطق شده است. از سوی دیگر صندوق توسعه ملی نمی تواند به بخش دولتی تسهیلات دهد تا این بخش به عنوان لنگرگاه از بخش خصوصی حمایت کند. مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه پیش بینی های خوبی برای روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته کرده است.

*در روستاها چرخ اقتصادی مطلوب وجود ندارد هر چند زیرساخت ها در آنجا فراهم است. مخابرات،‌آب، جاده و تلویزیون به روستاها رفته است اما چرا مهاجرت از روستاها به شهر ها انجام می‌شود. فقدان ظرفیت اشتغال عامل این مسئله است. در برنامه ششم توسعه بر حسب ظرفیت روستاها از نظر صنایع تبدیلی ، موقعیت گردشگری یا معادن پیش بینی های خوبی در برنامه ششم شده است. این مناطق از معافیت مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت برخوردار می‌شود.

*{خطاب به فعالان اقتصادی اردستان} ستاد معادن استانها در قانون برنامه ششم توسعه از موقعیت خوبی برخوردار شده است که شما می توانیم از این امتیاز برای رونق معادن استان استفاده کنید.

*اقدام دیگر برنامه ششم ، سهم بودجه های عمرانی در بودجه کل کشور است. سی درصد این بودجه باید استانی شود. با تحقق یافتن این مسئله طی سیاست های پنج ساله آینده موتور محرک پروژه های عمرانی در استان ها روشن می‌شود.

*{درباره اختصاص سه درصد از منابع درآمدی ناشی از فروش نفت به مناطق نفت خیر و کمتر توسعه یافته در قالب برنامه ششم توسعه}علاوه بر این مسئله بخش آی تی و مخابرات زمینه خوبی برای توسعه مناطق کمتر برخوردار مثل اردستان دارد که البته اردستانی بودن معاون وزیر ارتباطات (جهانگرد) می‌تواند کمک خوبی برای توسعه شهر شما باشد.

*طرح های مدون شهری و روستایی برای استفاده از امتیازات پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه ارائه شود.

*هنوز از ظرفیت معادن در کشور به درستی استفاده نشده است، 5 الی 6 درصد بیشتر، معادن کشور اکتشاف نشده‌اند بنابراین باید در این زمینه‌ها تدابیر اساسی اندیشیده شود.

*بودجه‌های عمرانی موتور محرک فعالیت‌های استانی هستند لذا بالا بردن سطح بودجه عمرانی می‌تواند به بخش‌های دیگر کشور هم برای فعال شدن کمک کند.

*{خطاب به اردستانی ها}: زکات کار شما ، آبادانی شهر و روستای محل تولدتان است شما مطالعات را انجام دهید و ما هم از آبادانی شما در مجلس حمایت می‌کنیم.

* اردستان از ظرفیت انسانی خوبی در سطوح مختلف اجرایی و نظارتی و مدیریت کشور برخوردار است و بسیاری از چهره های ملی و استانی از ظرفیت های انسانی خوب اردستان است که این مسئله خود کمک خوبی برای آبادانی بیشتر اردستان است.
نظرات بینندگان