arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

پکن به کاخ سفید هشدار داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مقام های ارشد چین مسئول امور تبت خطاب به مسئولان کاخ سفید گفت، آمریکا باید از استفاده از دالایی لاما برای ایجاد مشکل برای چین دست بردارد.
 
به گزارش انتخاب، روزنامه گلوبال تایمز از قول "ژو ویگان"، رئیس کمیته امور مذهبی و قومی نهاد ارشد مشورتی در پارلمان چین نوشت: این اصلا به نفع آمریکا نیست و تنها باعث از بین رفتن روابط میان چین و آمریکا می شود.
 
پکن می گوید دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبت که پس از قیام ناکام علیه حکومت چین در سال 1959 به هند رفته و در تبعیدی خودخواسته به سر می برد، یک جدایی طلب خشن است. دالایی لاما هرگونه اقدام به خشونت را رد می کند و می گوید تنها به دنبال خودمختاری بیشتر برای تبت است.
 
رکس تیلرسون، وزیر خارجه جدید آمریکا در واکنش به سوالات مکتوب کمیته روابط خارجه کمیته سنای کشورش و همچنین در پاسخ به سوالی درباره این که آیا با دالایی لاما دیدار می کند یا خیر، گفت: من به تشویق و ترغیب مذاکرات میان چین و دولت در تبعید تبت و دالایی لاما ادامه می دهم.
 
رئیس کمیته امور مذهبی و قومی نهاد ارشد مشورتی در پارلمان چین گفت: این برای دولت پکن غیرممکن است که با گروهی غیرقانونی که هدفش جدایی از چین است، به مذاکره بپردازد و اظهارات تیلرسون نشان می دهد که او در ارتباط با مسائل مربوط به تبت هنوز یک آماتور است. پکن نه سیاست خود را در حمایت از توسعه جامعه تبت تغییر می دهد و نه از حمایت از تمامیت ارضی‌اش در منطقه دست می کشد.
 
پکن دولت در تبعید تبت را که در هندوستان است به رسمیت نمی شناسد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان