arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

پوران درخشنده:‌ سقف خانه هایمان را دریابیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارگردان فیلم 'زیر سقف دودی ' گفت: در این فیلم تمام تلاشم این بوده سقف خانه ای را که درست کرده ایم خراب نشود.
 
به گزارش انتخاب، 'پوران درخشنده' عصر شنبه در نشست خبری فیلم سینمایی زیر سقف دودی گفت: در جامعه به هر جا که می رویم افرد بسیاری را می بینیم که می نالند و این نالیدن ها تلنگری است که چرا چنین شرایطی وجود دارد.
وی با بیان اینکه دو سال برای تحقیق این فیلم وقت گذاشته اظهار داشت: شاید پنج سال پیش برای ساختن چنین فیلمی تردید داشتم ، ولی هر بار که در جامعه حضور یافتم متوجه شدم که اجتماع چند گام از من جلوتر است.
وی افزود: دو سال پیش طرحی برای طلاق رسمی نوشتم ، ولی با توجه به ارتباط خوبی که با مردم دارم و از آنان سفارش می گیرم به اهمیت موضوع طلاق عاطفی پی بردم ، بنابراین هیچگاه کاری را که خودم دوست دارم انجام نداده ام.
 
** 90 درصد جامعه در شرایط طلاق عاطفی زندگی می کنند
درخشنده با اشاره به آمارهایی از تحقیقاتی که در باره فیلم انجام داده گفت: متاسفانه 90 درصد از جامعه در چنین شرایطی یعنی طلاق عاطفی زندگی می کنند و این افراد شامل زن و شوهرهایی که سالهاست با هم زندگی می کنند و یا کسانی که پس از دو هفته زندگی مشترک قصد جدا شدن از همدیگر را دارند است.
وی اضافه کرد: چنین شرایطی را بحرانی می دانم که تمام آسیب ها و ناهنجاری ها را زیر فرش پنهان کرده و فکر نمی کنیم روزی این آسیب ها ما را سرنگون خواهد کرد.
 
 
** حرمت خانواده را حفظ کنیم
این کارگردان سینما طلاق عاطفی را بسیار بدتر از طلاق رسمی دانست و گفت: به موازات طلاق رسمی ارتباطات دیگری شکل می گیرد و من در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدم ولی به خودم جرات ندادم که در این زمینه ورود کنم چون خانواده و جایگاه آن برای من خیلی مهم است و حرمت ها باید حفظ شود.
وی تاکید کرد: اگر می خواستم با واقعیت های جامعه جلو بروم شاید امکان به تصویر کشیدن این واقعیت ها ممکن نبود ، ولی تلاش کردم از کنار خط قرمز ها به گونه ای عبور کنم که چیزی را در فیلم از دست ندهم.
وی هویت شیرین همسر فرهاد در این فیلم را یک هویت ایرانی دانست که همواره تلاش می کرد تا از خود بگذرد و به خانواده توجه کند ، زنان ایرانی به خود توجهی ندارند و شیرین در این فیلم به واقعیت های جامعه بسیار نزدیک بود.
کارگردان فیلم سینمایی ' زیر سقف دودی' همچنین گفت: فرزندان در خانواده بزرگترین ضربه را متحمل می شوند و در فیلم نیز می بینیم که پسر خانواده به دلیل نداشتن امنیت خانوادگی با افرادی رفت و آمد می کند که فرهنگی غیر از فرهنگ خانواده او را دارد.
وی نسل دهه 70 را نسلی خطرناک تر از جوانان دهه 60 دانست و گفت: اگر قرار باشد در باره نسل دهه 60 فیلمی بسازم باید بگویم جوانان آن دوره مظلومیت های فراوانی داشتند.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا فیلم زیر سقف دودی ایجاد نا امیدی در جامعه نمی کند ، گفت: وقتی از مشکلی حرف می زنیم بدنبال راه حل آن نیز هستیم ، پس امید هست و زمانی که آگاهی می دهیم در واقع به دنبال چاره هستیم ، بنابر این حرف نا امیدی در این فیلم وجود ندارد.
 
 
** ستاره زود افول می کند
درخشنده در پاسخ به خبرنگاری در باره نحوه انتخاب بازیگران در این فیلم گفت: روش من در این زمینه مثل تئاتر است ؛ یعنی از ابتدا در باره شخصیت ها صحبت می کنیم و بازیگری همچون فرهاد اصلانی یک بازیگر تک و خلاق است که بازی خیلی خوبی داشت و من نیز بازی او را خیلی پسندیدم .
وی از معدود بودن بازیگران خلاق در سن و سال مریلا زارعی یاد کرد و گفت: ما وظیفه داریم نسل بعدی بازیگران را حمایت کنیم و به جوانان فرصت دهیم تا وارد میدان شوند مثل لاله مرزبان و ابوالفضل میری .
وی به جوانانی که قصد ورود به هنر بازیگری را دارند سفارش کرد: باید بدانند اگر می خواهند ستاره شوند ، به زودی افول می کنند و متاسفم از اینکه بعضی افراد پول می دهند و بازیگر می شوند.
 
 
** دلم برای طنز تنگ شده است
مریلا زارعی بازیگر نقش شیرین در زیر سقف دودی در پاسخ به خبرنگاری در باره نوع بازی های سال های اخیرش گفت: من آدم طناز و در محیط زندگی نیز شوخ هستم و بسیار علاقه مند به ژانر کمدی استاندارد و دارای هویت برای بازیگر و مخاطب هستم ولی چند سالی است که کمدی ها اینگونه نیست و فیلم نامه هایی که دریافت می کنم دغدغه مند و اجتماعی است.
 
 
** دوست دارم تریبون مردم باشم  
زارعی اضافه کرد: احساس می کنم سینما تریبونی است که توان با مردم ارتباط برقرار کرد و نمی خواهم آن را از دست بدهم.
این بازیگر سینما تاکید کرد: فیلم نامه های دغدغه مند و اجتماعی برای من جذاب و مهم است و فیلم نامه زیر سقف دودی نیز اینگونه بود.
این نشست خبری با اجرای محمود گبرلو و با حضور بازیگرانی همچون آذیتا حاجیان ، لاله مرزبان ، بهنوش طباطبایی ، نفیسه روشن و محمدرضا دلپاک صداگذار و هایده صفی یاری تدوینگر برگزار شد.
در این فیلم همچنین فرهاد اصلانی ، هوشنگ توکلی ، حسام نواب صفوی ، مریم بوبانی ، رسول نجفیان و هادی مرزبان به ایفای نقش پرداخته اند.
سی و پنجمین جشنواره سینمای فجر که از 9 بهمن ماه در تهران و استان ها در حال برگزاری است تا روز 21 بهمن ماه ادامه دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان