arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵

بشار اسد: من مالک سوریه نیستم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور سوریه، در گفت‌و‌گو با رسانه‌های بلژیکی، اتفاقات سوریه را یک بحران وارداتی و حل آن را منوط به توقف واقعی حمایت از گروه‌های تروریستی از سوی کشورهای منطقه‌ای و غربی دانست.
 
به گزارش انتخاب، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که هیأتی پارلمانی از بلژیک با او دیدار کرد، در گفت‌وگویی با چند رسانه از این کشور، با مثبت ارزیابی کردن نشست «آستانه» حل نهایی بحران  سوریه را در گرو توقف حمایت‌های برخی کشورهای منطقه‌ای و غربی از تروریسم دانست.
 
به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار اسد تاکید کرد: سوریه متعلق به سوری‌هاست و صلح در صورت مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها، توقف ورود آنها به کشور و توقف انواع حمایت‌های لجستیکی از آنها و مذاکره بین سوری‌ها برای تعیین سرنوشت آینده‌ و نظام سیاسی کشورشان محقق می‌شود.
 
قضاوت درباره ترامپ زود است
 
رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: آنچه که ما از سوی دونالد ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی‌اش و بعد از آن شنیده‌ایم وعده‌ای است که برای مبارزه با تروریست‌ها و به طور اساسی داعش داده و آن را در اولویت برنامه‌های خود اعلام کرده است. این چیزی است که طی شش سال گذشته ما آن را درخواست کردیم. به اعتقاد من، ما باید منتظر بمانیم هنوز زود است پیش‌بینی اقدامی عملی را داشته باشیم احتمالا مساله به همکاری بین آمریکا و روسیه بستگی داشته باشد و معتقدیم این برای تمام جهان از جمله سوریه مثبت خواهد بود. هر گونه قضاوت در این باره زود است.
 
نشست آستانه خوب، ولی کافی نیست
 
رئیس‌جمهور سوریه، درباره روند صلح در سوریه به ویژه بعد از نشست‌های آستانه، گفت: اگر بخواهیم درباره روند صلح صحبت کنیم می‌بینیم که این مساله به آستانه مربوط نیست بلکه به مسائلی بزرگتر مربوط است، اینکه چگونه می‌توانیم ورود تروریست‌ها به سوریه را متوقف کنیم، چگونه جلوی حمایت کشورهای منطقه‌ای مثل ترکیه و شورای همکاری خلیج [فارس] یا  کشورهای اروپایی مثل فرانسه و انگلیس یا آمریکا را از تروریست‌ها بگیریم.
 
آستانه یکی از طرح‌هایی است که به مذاکره میان سوری‌ها مربوط است و هنوز زود است که درباره آستانه قضاوت کنیم. نشست اول مثبت بود چراکه درباره اصول مربوط به وحدت سوریه بود که خود سوری‌ها آینده‌شان را تعیین می‌کنند. چگونه می‌توان این اصول را اجرا کرد؟ ما شاهد برگزاری آستانه 2 نیز خواهیم بود. صلح دو اساس دارد یکی مبارزه با تروریسم و توقف حمایت از تروریست‌ها و دوم مذاکره میان سوری‌ها برای تعیین آینده کشورشان.
 
بشار اسد گفت: آتش‌بس هنوز پایان نیافته است. نقض آتش‌بس در هر نقطه جهان ممکن است رخ بدهد. در هر جنگی این مساله رخ می‌دهد اما این به معنای آن نیست که سیاستی برای نقض آتش‌بس از سوی دولت یا هر طرف دیگری وجود دارد تا به این لحظه آتش‌بس پایدار بوده است.
 
رئیس جمهور سوریه افزود: ما از آغاز بحران یا جنگ علیه سوریه از هر وسیله ممکنی برای تحقق صلح استفاده کردیم. هیچ وسیله‌ای وجود ندارد که ما برای کشاندن مردم به پای میز مذاکره آن را تجربه نکرده باشیم اما زمانی که درباره تروریست‌ها شامل القاعده، النصره یا داعش صحبت می‌کنیم به نظر من هیچ کسی در جهان وجود ندارد که باور کند این‌ها آماده مذاکره هستند. آن‌ها روش و ایدئولوژی خاص خود را دارند.
 
برای همین من معتقدم که مذاکره با النصره و القاعده یکی از ابزارهای ما نیست. اگر کسی بخواهد از نظر فردی تغییر کند ما آماده عفو او هستیم.
 
ائتلاف آمریکایی، خیالی است
 
رئیس جمهور سوریه درباره نقش بلژیک در جنگ علیه داعش در سوریه نیز گفت: بگذارید واضح صحبت کنم. زمانی که درباره ایفا کردن نقش در عملیات علیه داعش صحبت می‌کنی در واقع هیچ گونه عملیات صوری علیه داعش وجود نداشته است اما اگر می‌خواهی درباره ائتلاف آمریکا صحبت می‌کنی پس باید بگویم که این ائتلاف یک ائتلاف خیالی است چراکه داعش طی دوره حملات این ائتلاف نفوذ خود را افزایش داده است.
این عملیات غیرقانونی است چراکه بدون مجوز و موافقت دولت سوریه صورت می‌گیرد. این عملیات‌ها نقض حاکمیت کشور ماست. ما از این عملیات‌ها راضی نیستیم.
 
من مالک سوریه نیستم
 
 بشار اسد تأکید کرد: اگر مردم سوریه رئیس‌جمهور دیگری را انتخاب کنند من باید کنار بروم. این یک مساله بدیهی است چراکه قانون اساسی چیزی است که رئیس‌جمهور را براساس رأی مردم تعیین یا برکنار می‌کند.
 
او درباره اینکه چرا همواره فردی از خانواده اسد حکومت را در دست دارد، گفت: ما مالک سوریه نیستیم و خانواده من نیز مالک سوریه نیستند.
 
شاید این اتفاقی باشد چرا که رئیس‌جمهور اسد هیچ وارثی در این نهاد نداشت که بخواهد جانشینش باشد. برای همین صحبت‌هایی که در رسانه‌های غربی از زمان انتخاب من به عنوان رئیس‌جمهور سوریه منتشر شده، درست نیست اینکه می‌گویند جای پدرش را گرفت یا اینکه پدرش او را در این سمت گماشت، درست نیست. سوریه ملک سوری‌هاست و هر شهروند سوری حق دارد که در این پست باشد.
 
کشورهای اروپایی تابع آمریکا هستند
 
دکتر بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره نقش احتمالی اتحادیه اروپا یا ناتو در بازسازی سوریه گفت: زمانی که در حال نابودی سوریه  هستی نمی‌توانی چنین نقشی ایفا کنی. چرا که اتحادیه اروپا از همان آغاز از تروریست‌ها با عناوین مختلفی از جمله «انسانی»، «میانه‌رو» و غیره حمایت کرد. این‌ها از همان آغاز تندرو بودند برای همین امکان ندارد کشورهای اروپایی ویران کنند و در آن واحد بسازند. ابتدا باید موضع بسیار واضحی درباره حاکمیت سوریه اتخاذ و حمایتشان از تروریسم را متوقف کنند. اگر الآن از سوری‌ها بپرسید که قبول می‌کنند اتحادیه اروپا کشورشان را بسازد می‌گویند خیر.
 
رئیس‌جمهور سوریه درباره نقش بلژیک در سوریه گفت: بگذارید درباره موضع سیاسی اروپا به طور کلی صحبت کنم. بسیاری در منطقه فکر می‌کنند اروپایی‌ها حضور سیاسی ندارند آن‌ها از اربابشان آمریکا تبعیت می‌کنند در نتیجه سؤال اکنون باید از آمریکایی‌ها پرسیده شود.
اروپایی‌ها آنچه را که آمریکایی‌ها می‌خواهند اطاعت و اجرا می‌کنند. آن‌ها کشورهای مستقلی نیستند و بلژیک نیز بخشی از اتحادیه اروپاست.
 
بحران سوریه، وارداتی است
 
دکتر بشار اسد در جواب این سؤال که آیا اگر به عقب بازگردید فکر می‌کردید بتوانید جلوی این جنگ داخلی را بگیرید، گفت: خیر. چراکه کشورهایی مثل عربستان، قطر، ترکیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا نیت پستی برای برهم زدن ثبات سوریه داشتند برای همین مساله مربوط به سوری‌ها نیست البته این به این معنا نیست که ما قبل از جنگ از هیچ گونه مشکلی رنج نمی‌بردیم من نمی‌گویم مساله تنها به آن‌ها مربوط است اما آن‌ها همان کسانی‌اند که طرح را برای به راه انداختن این جنگ به دست گرفتند برای همین ما نمی‌توانستیم جلوی آن را بگیریم.
 
دکتر بشار اسد درباره سفر اخیر هیئت پارلمانی بلژیک به سوریه گفت: مساله با اهمیت درباره این سفرها این نیست که ما دوست باشیم. شما به عنوان یک سیاستمدار برای دیدن دوستت به سوریه نمی‌آیی بلکه می‌آیی که ببینی آنجا چه اتفاقی افتاده است. من به هیچ وجه آن‌ها را هم‌پیمان سیاسی خود نمی‌دانم. آن‌ها هم‌پیمان مردم بلژیک هستند چراکه دولت بلژیک نیز مثل دیگر دولت‌های اروپایی امروزه کور شده و حقایق را نمی‌بیند.
 
او در جواب این سؤال که آیا پیروزی‌های ارتش سوریه در حلب و وادی بردی و نزدیک شدن به الباب نظر کشورهای اروپایی درباره بحران سوریه را تغییر می‌دهد یا خیر، گفت: نمی‌دانم. به نظر من باید خود آن‌ها جواب این سؤال را بدهند. این جنگ ماست و ما باید هر وجب از خاک سوریه را از دست تروریست‌ها آزاد کنیم. اگر دولت‌های اروپایی معتقد بودند که تلاششان بیهوده بوده است این مساله خوبی است و احتمالا نظرشان را تغییر داده و دستکم حمایتشان را از تروریسم‌ها متوقف می‌کنند. ما به این مساله امید داریم اما چنین چیزی را شاهد نیستیم. به عقیده من طی دو سال گذشته تمامی جهان تغییر کرده است. آمریکا تغییر کرده و اوضاع سوریه و منطقه تغییر کرده است. اما دو مساله تغییر نکرده است یکی اینکه القاعده همچنان از طریق داعش و النصره به حضور خود در سوریه ادامه می‌دهد و دوم ذهنیت مسئولان اروپایی است که هنوز تغییر نکرده و این‌ها هنوز در گذشته به سر می‌برند.
 
دکتر بشار اسد درباره تحت پیگرد قرار دادن جنایتکاران جنگی از سوی دادگاه لاهه بعد از پایان جنگ در سوریه گفت: ما به خوبی می‌دانیم که نهادهای سازمان ملل بی‌طرف نیستند بلکه به دلیل نفوذ آمریکا، فرانسه و انگلیس جانبداری می‌کنند. بسیاری از این نهادها برای تحقق ثبات در جهان تلاش نمی‌کنند یا دنبال حقیقت نمی‌روند بلکه سیاسی هستند و برای اجرای دستور کارهای برخی کشورها تلاش می‌کنند. ما از کشورمان دفاع می‌کنیم و به این مساله توجهی نداریم.
 
بشار اسد درباره موضع سازمان ملل گفت: بیشتر این مواضع و قطعنامه‌هایی که علیه سوریه صادر می‌شود جانبدارانه هستند. برای همین شاید روسیه و چین بارها از حق وتو استفاده کردند چراکه از این حقیقت آگاهند. برای همین ما مواضع سازمان ملل را قبول نداریم.

منبع: فارس
نظرات بینندگان