arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵

انتقاد روزنامه ایران از نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ایران نوشت:شاید اگر هیأت انتخاب و تصمیم‌گیران جشنواره اصل را بر خنثی‌سازی و بی‌خطر برگزار کردن جشنواره نمی‌گذاشتند و کارگردانان نام آشنا و نسل جوانی که با جسارت مضمونی می‌توانستند جشنواره را سرحال بیاورند، از جشنواره بیرون نمی‌ماندند نتیجه قضاوت هیأت داوری و فهرست منتخبشان هم اینقدر پرانتقاد و گلایه نمی‌شد.
 
نهمین شب از جشنواره فیلم فجر تحت تأثیر لیستی بود که همزمان با نمایش سانس سوم جشنواره یعنی «گشت ارشاد» منتشر شد. به فاصله دو روز مانده تا پایان جشنواره امسال، اعلام اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ دوباره بازار حرف و حدیث و اظهار یأس و امید در کاخ جشنواره و فضای مجازی را داغ کرد. کلید واژه تمام اظهارات مطرح شده در خصوص آرا هیأت داوران «عجیب» خواندن نتایج داوری بود.
 
از نکات شگفتی‌ساز و به قول اهالی رسانه گاف هیأت داوران این دوره از جشنواره اعلام نام ارشا اقدسی در بخش جلوه‌های ویژه و برای فیلم «یک روز بخصوص» است در حالی که اقدسی اساساً با این فیلم همکاری نداشته است. چند ساعت پس از اعلام نامزدها این اشتباه از سوی دبیرخانه جشنواره اصلاح و نام آرش آقابیک به‌عنوان نامزد جلوه‌های ویژه «یک روز بخصوص» اعلام شد.
 
این در حالی است که این فیلم اساساً جلوه‌های ویژه میدانی ندارد و تنها در یک سکانس نم‌نم باران به‌صورت جلوه‌های ویژه بصری دیده می‌شود. در این بخش همچنین نام حمید رسولیان برای فیلم «گشت دو» نامزد دریافت سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی شد در حالی که کارگردان این فیلم سعید سهیلی در گفت‌وگویی اعلام کرد که فیلم او جز دو پلان باران هیچ جلوه ویژه میدانی ندارد که در این بخش کاندیدا شده است. از دیگر اشتباهات هیأت داوران که بازتاب ویژه‌ای در گپ و گفت اهالی رسانه در کاخ جشنواره داشت نامزدی موسیقی برای فیلمی بدون موسیقی است. فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» در حالی نامزد دریافت جایزه موسیقی شده است که اصلاً موسیقی متن نداشته و احتمالاً هیأت داوران موسیقی تیتراژ این فیلم را نامزد کرده‌اند.
 
اعلام نتایج داوری بهانه‌ای شد تا برخی با استناد به این واقعیت که جشنواره بازتابی از دارایی سینمای ایران در طول یک سال است و چشم‌انداز سال آینده اکران را هم پیش روی ناظران قرار می‌دهد از همین حالا فاتحه اکران سال آینده را بخوانند و گروهی هم با اتکا به فیلم‌های بیرون مانده از جشنواره اعلام کنند که سینمای ایران فقط این جشنواره 10 روزه نیست و ابراز امیدواری کردند که حداقل نیمی از این فیلم‌ها آنقدر خوب باشد که حال سینما و دوستدارانش را خوب کند.
 
 
نظرات بینندگان