arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵

مراحل کاهش ورم بینى بعد از عمل جراحى

مرحله التهاب که حدود یک هفته بعد از عمل بینى طول مى کشد. در این زمان ورم بینى به تدریج بیشتر می شود و همراه با تورم بینى، کبودى و گرم بودن بینى هست.همچنین درد در ناحیه عمل حین لمس وجود دارد. البته اگر تورم بیش از حد بود و همراه با گرمى و درد شدید بود احتمال بروز عفونت وجود دارد که باید با جراح بینی خود مشورت کنید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هر گاه که به بینى  آسیبى  وارد شود و یا تحت عمل جراحى بینى قرار گیرد، بینى  متورم مى شود. علت ورم بینى  ناشى  از دستکارى  پوست، استخوان یا غضروف و یا برش پوست حین عمل بینى هست. این کار باعث التهاب در بینى  و اطراف آن مى شود.ورم بینى  از شخصى  به شخص دیگر متفاوت هست، بستگى به عوامل مختلف مانند ضخامت پوست بینى ، نوع بینى  و میزان دستکارى  بینى حین عمل زیبایى بینی دارد. در جراحى بینى هاى گوشتى یا بینى با پوست ضخیم ورم بیشتر و طولانى تر است.
 
مراحل کاهش ورم بینى بعد از عمل جراحى
 
همچنین در بینى های کج و منحرف به دلیل دستکارى حین عمل و نیاز به اقدامات بیشتر،ورم بینى بعد از جراحى بینى بیشتر است. در ادامه اظهارات دکتر گلی جراح بینی ماهر در استان تهران و قزوین را در رابطه با مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی را دنبال می کنیم.

مراحل ترمیم و کاهش تورم بینى:

مرحله اول:

مرحله التهاب که حدود یک هفته بعد از عمل بینى طول مى کشد. در این زمان ورم بینى به تدریج بیشتر می شود و همراه با تورم بینى، کبودى و گرم بودن بینى هست.همچنین درد در ناحیه عمل حین لمس وجود دارد. البته اگر تورم بیش از حد بود و همراه با گرمى و درد شدید بود احتمال بروز عفونت وجود دارد که باید با جراح بینی خود مشورت کنید.

در مرحله التهاب بینى استفاده از گچ یا اسپلینت بینى در کاهش تورم بینى موثر هست.

مرحله دوم:

مرحله تکثیر که تا شش هفته بعد از عمل بینى طول مى کشد. در این مرحله بافت کلاژن در محل عمل تشکیل مى شود. در این زمان بینى متورم و سفت مى شود و محل برش هاى بافت بینى ضخیم مى شود. البته حساسیت به درد حین لمس به مرور کمتر می شود اما بینى هم چنان آسیب پذیر هست به این خاطر باید از آسیب به بینى، حتی ضربات خفیف پرهیز کرد. در این زمان ممکن است احساس خارش یا قلقلک در بینى وجود داشته باشد. در این مدت از چسب بینى استفاده مى شود .این کار باعث مى شود تافضاى  بین پوست و استخوان بینى  کاهش یابد . و بدنبال آن بافت کلاژن اسکار کمتر تشکیل مى شود.

مرحله سوم:

مرحله ترمیم که شش ماه تا یک سال طول مى کشد. در این مرحله کلاژن اضافه به تدریج تجزیه مى شود و کم کم ورم بینى فروکش مى کند به نحوى که خطوط ریز روى پوست بینى مشهود مى گردد. زخم هاى قرمز و برجسته بینى به زخم باریک و سفید رنگ تبدیل مى شود.

به این خاطر نتیجه جراحی بینی با کاهش تورم بینى بعد از یک سال قابل ارزیابی هست  و اگر نیاز به اقدام خاص یا ترمیم بینى وجود داشته باشد بعد از این زمان مناسب است.

 
ورم بینی در داخل بینی ممکن است باعث شود به طور موقت مشکل تنفسی بوجود آید که بهتر است جهت کاهش تورم بینی از سرم

شستشوی بینی استفاده کنید.

 روش های کاهش تورم بینی:

 
بالا نگه داشتن سر:

بالا نگه داشتن سر به میزان ۳۰ تا ۴۵ درجه که می تواند با استفاده از بالشت های اضافه باشد. این کار برای یک تا دو هفته اول موثر هست.

استفاده از کمپرس سرد:

در ۲ روز اول استفاده ازکمپرس سرد به صورت متناوب در اطراف بینی کمک زیادی جهت کاهش تورم بینی مى کند.کمپرس سرد را باید هر یک ربع ساعت گذاشت و سپس برداشت. استفاده از سرمای زیاد باعث آسیب و آزار پوست اطراف بینی می شود.

پرهیز از تماس با گرما و حرارت:

استفاده از کمپرس گرم بعد از ۴۸ ساعت باعث پخش شدن کبودی اطراف چشم می شود. البته گرمای آن ممکن است باعث تشدید ورم بینی شود. از حمام کردن با آب داغ،قرار گرفتن زیر لامپ های حرارتی و آفتاب شدید پرهیز کنید.

رعایت رژیم غذایی:

از مصرف نمک زیاد و غذای شور پرهیز کنید. هم چنین از غذاهای گرم و داغ و جویدنی پرهیز شود.  از نی جهت نوشیدن مایعات هم پرهیز کنید.

استراحت کردن و محدود کردن فعالیت شدید:

بهتر است در هفته های اول بیشتر استراحت کرد و از فعالیت های شدید جسمی و ورزش های سنگین پرهیز کرد، چرا که این کارها باعث پرخونی در ناحیه بینی و صورت شده که خود باعث افزایش تورم بینی می شود.پیاده روی سبک باعث بهبود جریان خون شده و به کاهش تورم کمک می کند.
نظرات بینندگان