arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۱ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

روایت لاریجانی از شرایط سخت کشور در دولت گذشته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «یکی از مشکلات کنونی حوزه تولید، پیچیدگی امور دیوانی است»، گفت: قطعا برای توسعه اقتصادی و حمایت از تولید، امور دیوانی کشور باید اصلاح و این امور تسهیل شوند.
 
به گزارش انتخاب،علی لاریجانی در سفر دو روزه به استان کرمان، عصر روز جمعه، 22 بهمن ماه در مراسم بهره‌برداری از کارخانه نورد 500 هزار تنی بردسیر با اشاره به اهمیت حوزه صنعت به ویژه صنایع زیربنایی مانند فولاد و مس اظهار داشت: خوشبختانه حرکت خوبی در حوزه صنایع زیربنایی و صنایع پایین دست آغاز شده است.
 
وی ادامه داد: ایران دارای معادن بسیار ارزشمندی است و در این حوزه عقل حکم می کند که به جای خام فروشی، محصولات و فرآورده های آن به فروش برسد، حال یکی از بخش های امیدوارکننده کشور اینگونه صنایع زیربنایی است.
 
اهم اظهارات رییس مجلس را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛
 
*در شرایط کنونی اولویت و هدف اصلی کشور، حمایت از صنایع و تولید باید باشد و در این حوزه کاهش بگومگوهای سیاسی و پرداختن به متن اصلی توسعه کشور دارای اهمیت است و قطعا اینگونه اقدامات ماندگار خواهد بود البته خوشبختانه استان کرمان دارای نمایندگان فعال و پرتلاشی است که قطعا آن ها پشتیبان آبادانی استان خواهند بود.
 
*آمارها نشان می دهد که امروز ما در شرایط و مسیر خوبی گام برمی داریم این در حالی است که در سال های 90، 91 و 92 کشور در شرایط سخت قرار داشت و نرخ رشد در آن زمان منفی شده بود حال این مسائل برای کشوری که دارای منابع بسیار و نیروی متخصص است بسیار آزاردهنده بود اما خوشبختانه مسیر تغییر کرده و امروز رشد صنعتی کشور حدود 3.5 درصد است.
 
*در کل رشد کشور در تمام ابعاد خوب و مثبت بوده هر چند بخشی از این آمارها به خاطر اقدامات صورت گرفته در حوزه نفت و گاز است اما روند کار مثبت بوده و امیدوارکننده است و در این عرصه باید تلاش بیشتری کرد.
 
*فضای بین المللی تائید کننده این است که ما در مسیر مثبت و خوبی در حال حرکت هستیم و مسیر جمعی بین المللی به سمتی است که رفتار معقول و سنجیده ایران در گفت وگوها را پشتیبانی می کند و قطعا باید از این مسیر حداکثر استفاده را کرد.
 
*براساس آمارها در شرایط کنونی حدود 9 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور صورت گرفته که براساس آمار وزیر صنعت 5 میلیارد دلار آن مربوط به بخش صنعت است حال استاندار کرمان نیز اعلام کرد که حدود 3 میلیارد دلار از این اعتبارات در استان کرمان جذب شده است از این رو با توجه به این آمارها، استان ها و مقامات آن ها باید تمام تلاش خود را برای توسعه و آبادانی مناطق انجام دهند.
 
*رویکرد تمام مقامات کشور باید در جهت توسعه اقتصادی ایران باشد و حتی در برنامه ششم توسعه مجلس سفرای ایران در کشورهای دیگر را موظف کرده که در جهت دیپلماسی اقتصادی عمل کنند از این رو امروز مسئله مهم برای کشور، بهبود شرایط اقتصادی و حمایت از تولید است و بقیه امور در درجات پایین تری قرار دارند.
 
*خوشبختانه استاندار کرمان از یک تیزهوشی خوبی برخوردار است و طرح های خوبی را برای آبادانی استان تدوین کرده به طور مثال استان کرمان را به چند بخش تقسیم کرده و شرکت های بزرگ را مسئول آبادانی این مناطق کرده که این اقدامات ابتکار خوب و مثبتی است و فکر می کنم که این رویکرد تلقی خوبی باشد که از موسسات بزرگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان ها استفاده شود.
 
*{ با اشاره به حمایت از بخش تولید کشور به ویژه در حوزه صنعت و کشاورزی در برنامه ششم توسعه}: مجلس در این برنامه، ظرفیت های جدیدی را ایجاد کرده تا حرکت سازنده ای در این عرصه صورت گیرد البته شرایط هنوز کمی سخت است و باید برخی گره ها را از جلوی تولید و کارآفرینان برداشت.
 
*{ با اشاره به تنزل رتبه ایران در حوزه رقابت پذیری و بهبود فضای کسب و کار}:کاهش رتبه ایران با وجود تمام ظرفیت های کشور به ویژه وجود نیروی متخصص و نخبه و ظرفیت های موجود در معادن و حوزه نفت و گاز نشان می دهد که مشکلی در این عرصه وجود دارد از این رو به نظر من یکی از مشکلات این حوزه در شرایط کنونی پیچیده بودن امور دیوانی است.
 
*متاسفانه به علت وجود دستورالعمل ها، قوانین گوناگون و پیچیده، جوانان کارآفرین برای پیشبرد طرح های خود در سازمان های دولتی باید کفش آهنین به پا کنند از این رو یکی از مهم ترین کارها در شرایط کنونی این است که قوانین مزاحم را از جلوی پای تولید برداریم و در این عرصه باید بخش های دولتی کوچک و چابک شده و فرصت به تولید داده شود.
 
*به همه افرادی که ظرفیت های لازم و مناسب را برای توسعه تولید در خود می بینند، توصیه می کنم که زمان را در استخدام خود قرار دهند و جهشی تازه را آغاز کنند و قطعا مجلس و دولت از این اقدامات حمایت می کند.رنامه ششم دارای محورهای مختلف و متنوعی به ویژه در حوزه صنعت و کشاورزی بود و در این رابطه در حوزه صنعت، نظرات دولت و وزیر صنعت در تدوین برنامه ششم در مجلس مورد توجه قرار گرفت و ما پس از تصویب لایحه آن را برای تائید به شورای نگهبان ارسال کردیم.
 
* {در حاشیه مراسم}: مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه برنامه ششم توسعه را از نظر انطباق این لایحه با سیاست های کلی مورد بررسی قرار داد و در این رابطه مجمع 3 نشست با حضور آیت الله موحدی کرمانی برای بررسی لایحه مذکور برگزار کرد.
 
* پس از بررسی های صورت گرفته مجمع تشخیص مصلحت نظام چند ماده لایحه برنامه ششم را مغایر با سیاست های کلی تشخیص داد و قرار است که این موارد اصلاح شود، همچنین شورای نگهبان نیز بیش از 20 مورد از لایحه برنامه ایراد گرفته است که این موارد به پارلمان ارسال شد.
 
*براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است که از فردا شنبه، نشست های کمیسیون تلفیق برنامه ششم برای بررسی ایرادات ارجاع شده تشکیل شود و امیدوارم در نشست روز یکشنبه مجلس این ایرادات و مواد اعاده شده در صحن علنی رفع و به تصویب برسد.
نظرات بینندگان