arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۰

مدير بانك ملي: "ريال"‌ باقی می ماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس شوراي هماهنگي مديران بانك‌هاي دولتي با تأكيد بر لزوم حذف صفرها از پول ملي، تسريع در اجراي اين طرح را براي جلوگيري از آثار رواني منفي، لازم دانست و پيشنهاد داد: نام پول جديد همان "ريال " باشد.

به گزارش انتخاب، محمودرضا خاوري در گفت‌وگو با فارس درباره تأثير حذف صفرها از پول ملي، اظهار داشت: قدرت پول ملي يكي از ابزارهاي اقتدار سياسي و استقلال هر كشور است.

وي با بيان اينكه قدرت پول ملي رابطه مستقيم با مقبوليت عمومي و اعتماد مردم براي حفظ ذخاير خود دارد، افزود: هر اقدامي كه در جهت تقويت پول ملي صورت بگيرد از لحاظ رواني اثراتي را خواهد داشت كه بايد با برنامه‌ريزي درست مانع از بروز آثار منفي اين طرح شد.

مدير عامل بانك ملي ادامه داد: برابري ارزش پول ملي با ساير ارزها يكي از مهم‌ترين مواردي است كه در تقويت پول ملي ملاك قرار گيرد چراكه اين مهم مي‌تواند براي تسهيل در مبادلات اثربخش باشد.

* ضعف پول ملي در قياس با ساير ارزها
خاوري همچنين در همين ارتباط گفت: طبيعي است وقتي مقدار زيادي از پول يك كشور در برابر يك واحد پول كشور ديگر مبادله مي‌شود از لحاظ رواني تأثير نامطلوبي بر بازار ايجاد شود.

رئيس شوراي هماهنگي مديران بانك‌هاي دولتي در ادامه، حذف چهار صفر از پول ملي را موجب تقويت پايه‌هاي پول ملي و مقبوليت رواني آن در جامعه دانست و تصريح كرد:‌ همچنين كاهش چهار صفر از پول ملي سبب سهولت در نگه‌داري آمارها و ثبت حساب‌ها خواهد شد.

اين مقام مسئول در شبكه بانكي ضمن اينكه كاهش هزينه‌هاي ملي در رابطه با چاپ اسكناس را يكي ديگر از اثرات حذف چهار صفر از پول ملي عنوان كرد، گفت: توزيع و نگهداري اسكناس نيز با اين سياست بهتر خواهد شد.

مديرعامل بانك ملي افزود: ممكن است عمليات الكترونيكي نياز به اسكناس را كاهش دهد اما در هيچ جاي دنيا تاكنون اين عمليات موجب حذف كامل اسكناس و يا سكه‌ها نشده است.

رئيس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي همچنين تأكيد كرد:‌ از سوي ديگر در رابطه با معاملات خرد و اجزاي ريال، نه تنها ريال متروك شده اجزاي آن نيز مانند دينار جايگاه واقعي و اعتباري در معاملات مردم ندارد.

وي موارد مذكور را موجب احساس نياز شديد براي پول ملي قوي و جديد برشمرد و اظهار كرد: با پول قوي و جديد در معاملات و مبادلات تسهيل ايجاد خواهد شد.

* حذف صفرها و نقش آن در نوسانات تورمي
خاوري در ادامه در واكنش به برخي اظهارنظرها مبني بر اينكه اجراي سياست حذف صفرها از پول ملي در زمان اجراي طرح تحول اقتصادي موجب افزايش تورم خواهد شد، گفت: به اعتقاد بنده اگر اين سياست با مديريت درست اجرا شود هيچ تورمي ايجاد نخواهد شد.

رئيس شوراي هماهنگي مديران بانك‌هاي دولتي تأكيد كرد: وقتي از لحاظ رواني افراد احساس كنند حجم پول كمتري در اختيار دارند در هزينه‌هاي خود دچار محافظه كاري مي‌شوند و ميل به ذخيره و پس‌انداز افزايش مي‌يابد كه با افزايش پس‌اندازهاي بخش خصوصي و تجهيز منابع نظام بانكي مي‌توان تورم را كنترل كرد.

* تعلل در اجراي حذف صفرها جامعه را نگران مي‌كند
وي افزود:‌ با توجه به سوابق امر در كشور طي 70 سال گذشته و حدود 4 بار تغيير اسكناس و ورود پول جديد در اقتصاد نبايد با طرح مسائل فرعي و تعلل در اجراي طرح جامعه را نگران كرد.

مديرعامل بانك ملي اجراي صحيح اين طرح را براي جلوگيري از توالي ناشي از تورم منوط به دو مورد دانست و گفت: نكته اول اين است كه اين طرح بايد به سرعت اجرا شود تا جامعه از نگراني بيرون بيايد.

خاوري نكته دوم براي جلوگيري از افزايش تورم ناشي از سياست مذكور را چنين بيان كرد:‌ پول جديد و قديم بايد براي مدت معيني در جريان گردش وجوه و معاملات قرار گيرد.

رئيس شوراي هماهنگي مديران بانك‌هاي دولتي البته معتقد است كه نبايد زماني براي آشنايي مردم با واحد پول جديد در نظر گرفته شود و سياستگذاران بايد بدون تعلل در اين امر با برنامه‌ريزي دقيق وارد شوند.

مديرعامل بانك‌ ملي خاطرنشان كرد: نيازي به تغيير نام پول نيست و مسئولان مي‌توانند خود را اذيت نكنند و با "ريال " قديم و جديد پول ملي جديد بدون 4 صفر وارد گردش مالي شود.

خاوري گفت:‌ ارزش برابري "ريال " در قانون پولي و بانكي با طلا مشخص است و ما مي‌توانيم پول جديد را با ارزش همان مقدار طلا منطبق كنيم.

وي عناويني از جمله پارسي و دريك و غيره را موجب طرح شوخي‌هاي مختلف در جامعه دانست و پيشنهاد داد از همان نام ريال براي پول جديد استفاده شود.

نظرات بینندگان