arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۰

هشدار یک مرجع تقلید درباره نمایش چهره ائمه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آیت الله سبحانی در بیانیه ای پیرامون نمایش فیلمی با چهره معصومان در برخی از کشورهای اسلامی آورده است: بر همه مسلمانان لازم است از منزلت و مقام انبیا و اولیا دفاع کنند و اجازه ندهند با این نوع عملیات از مقام آنان در انظار مردم کاسته شود.
به گزارش انتخاب به نقل از رسا، حضرت آیت الله سبحانی در بیانیه ای پیرامون نمایش فیلمی با چهره معصومان در برخی از کشورهای اسلامی آورده است: ما از تمام دولت های اسلامی می خواهیم به وظیفه دینی خود عمل کنند و برای حفظ مقامات انبیا و اولیا و شخصیت های بزرگ و برتر، اجازه ساخت و پخش این گونه فیلم ها را ندهند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

می پرسند نمایش فیلمی که در کشور اسلامی ساخته می شود و در آن، کسانی در نقش پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) ظاهر می شوند جایز است یا نه؟
در پاسخ یاد آور می شود که:

1. سئوال یاد شده سابقه دیرینه دارد، موقعی که فیلم حضرت محمد (ص) در غرب ساخته شد و فردی به صورت پیامبر (ص) ظاهر می گشت، مراجع بزرگ شیعه در عراق و ایران، ساخت این فیلم و نمایش آن را تحریم کردند و شیخ الازهر فتوای تاریخی خود را در تحریم آن صادر نمود و اجازه ندادند حتی تصویر خیالی آن حضرت به نمایش گذارده شود و لذا در ارائه فیلم آن بخش را حذف کردند.

نکته این ممنوعیت روشن است، انبیای عظام و اولیای الهی هر چند به ظاهر بشرند اما در کنار آن از ویژگی های روحی و معنوی خاصی برخوردارند که هیچ انسانی نمی تواند این بخش را به نمایش بگذارد. خداوند به پیامبر (ص) فرمان می دهد که چنین بگوید«انما انا بشر مثلکم یوحی الی» من بشری هستم که بر من وحی می شود.

جمله نخست «انما انا بشر مثلکم» بیانگر جنبه مادی و دنیوی آنهاست که در این جهت با دیگران مشارکت دارند، اما جمله دوم « یوحی الی» از ظرفیت بالای آنها حکایت می کند و آن این که از نظر کمال، به مقامی رسیده اند که مستقیما طرف وحی الهی قرار می گیرند و صداهای عالم بالا را می شنوند، چنین فردی از نظر کمال در حدی است که می تواند رهبری همه انسان ها را تا روز رستاخیز بر عهده بگیرد. در این صورت هیچ انسانی هر چند والا و برتر باشد، نمی تواند این بخش دوم را مجسم سازد و به طور مسلم هدف از فیلم همان جنبه دوم این شخصیت ها است نه جنبه انسانی که با همه در آن وجه اشتراک دارند.

اولیای الهی و امامان معصوم (ع) به سان پیامبر ، دارای دو بعد هستند بعد بشری و بعد الهی که عصمت یکی از مظاهر آن است، تا آنجا که حرکات و سکنات آنها برای انسانها آموزنده است و این بخش از شئون آنان قابل تجسیم و ارائه نیست.

2. کسانی که می خواهند به صورت یکی از معصومان ظاهر شوند، مسلما در زندگی معصوم نبوده و نقاط ضعف فراوانی داشته اند چگونه ممکن است این افراد با این ویژگی جای معصوم بنشینند و سخن بگویند و رفتار آنها برای بیننده فیلم درس و آموزنده باشد.

3. بر همه مسلمانان لازم است از منزلت و مقام انبیا و اولیا دفاع کنند و اجازه ندهند با این نوع عملیات از مقام آنان در انظار مردم کاسته شود. مسلما نمایش این نوع فیلم ها آن هم با آن انسان های کذایی نوعی فرو کاستن از مقام آنهاست و حکم چنین کاری از نظر شرع روشن است.

4. بازیگران این فیلم ها مسلما بازیگران حرفه ای هستند، نه افراد ساده و معمولی و بازیگران حرفه ای در طول سال به صورت شخصیت های مختلف در می آیند و اکنون می خواهند با این سوابق در لباس معصومان ظاهر شوند، در حالی که در گذشته ای نه چندان دور، نقش یک انسان فاسد یا ظالم را بازی کرده اند.

5. ما از تمام دولت های اسلامی می خواهیم به وظیفه دینی خود عمل کنند و برای حفظ مقامات انبیا و اولیا و شخصیت های بزرگ و برتر، اجازه ساخت و پخش این گونه فلیم ها را ندهند و اگر فیلمی در یک کشور اسلامی که به آثار زیان بار آن، توجه ندارد ساخته شد اجازه نمایش آن را در کشور خود صادر نکنند.

6. با یک نظر دقیق روشن می شود که افراد سیاستمدار پشت سر این نوع فیلم ها هستند و از این طریق می خواهند به اغراض و آمال دنیوی خود برسند. چه بسا می خواهند آتش فتنه را روشن کنند و یا به تحریف تاریخ بپردازند و ... .

در پایان از تمام مسلمانان غیور و بیدار و آگاه که به ثبات جهان اسلام و وحدت مسلمانان می اندیشند، تقاضا داریم از مسئولان کشورهای خود بخواهند که در این مورد، اقدام جدی کنند و مانع از این کار ضد فرهنگی گردند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
0
0
«انما انا بشر مثلکم یوحی الی» من بشری هستم که بر من وحی می شود
کلمه مثلکم را چرا معنی نکرده اند / معنی کامل میشود :/من بشری مانند شما هستم که بر من وحی میشود / البته بنده مقام شاگردی حضرت علامه سبحانی را هم ندارم اما هزاران سوال بی جواب از سوی دیگران با غرض و بدون عرض طرح شده که همه بی جواب مانده اند در باره مذهب حقه شیعه و حتی اسلام و پیامبر ص به نظرم صاحب صلاحیت برای پاسخ حوزه های علمیه باشند که اقدامی نمیکنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
2
حاج آقا مگه حضرت یوسف و یعقوب و ابراهیم در زمره انبیا نبودند چرا وقتی چهره ایشان در ایران به تصویر کشیده شد اعتراض نکردید؟
نظرات بینندگان