arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۸۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۰

چرا امسال "هلال رمضان" بحرانی است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو ستاد استهلال استان قم با اشاره به ویژگیهای هلال ماه رمضان 1432 كه از آن با عنوان هلال بحرانی یاد كرده‌اند،گفت: تنها رصدگران كارآزموده می‌توانند با ابزار خاص این هلال را قبل از غروب با ترفندهای رصدی در زمان حضور خورشید در آسمان رؤیت كنند.

حجت الاسلام سیدرضا قلمكاریان اصفهانی عضو ستاد استهلال استان قم و مدیر مؤسسه نجوم و علوم اسلامی كبریاء در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با ویژگیهای هلال رمضان 1432 اظهار داشت: هلال ماه در غروب یكشنبه 9 مرداد 1390 در افق مركز ایران چون تهران و مناطق اطراف، در لحظه غروب آفتاب از خط افق ارتفاع حدود 9/1 درجه دارد و حداكثر 9 دقیقه بعد از غروب خورشید این هلال غروب می كند كه به این پارامتر مكث هلال بعد از غروب خورشید گفته می شود.

وی افزود: در این لحظه مكث هلال، مقدار روشنی كه از آن با عنوان فاز ماه یا درخشندگی ماه یاد می كنند 1/1 درصد است یعنی میزان روشنایی هلال نسبت به قرص هلال 1/1 درصد است.

این پژوهشگر نجوم اسلامی با اشاره به اینكه این پارامترها موجب می شود كه رویت هلال در افق را با چشم غیر مسلح امكان پذیر نباشد گفت: امكان رؤیت هلال در غروب یكشنبه با چشم، به هیچ عنوان وجود ندارد.

حجت الاسلام قلمكاریان اصفهانی یادآور شد: با توجه به اینكه فاصله ظاهری ماه از خورشید 4/12 درجه است ، رصدگران خبره هلال احتمال می دهند این هلال را قبل از غروب با ترفندهای رصدی در زمان حضور خورشید در آسمان به وسیله تلسكوپهایی با گشودگی دهان بیش از 8 اینچ یا دوربینهای دوچشمی فوق سنگین رؤیت كنند. به همین دلیل است كه این هلال را بحرانی نامگذار كرده اند، چرا كه امكان رصد آن دشوار است و امكان رصد با چشم وجود ندارد.

مدیر خانه نجوم قم اظهار داشت: به علت خشكی آب و هوای منطقه و وجود غبار در منطقه، احتمال رؤیت باز هم ضعیف تر می شود و ما انتظار داریم و انتظار می رود كه این هلال توسط افراد خبره در مناطق مرتفعی كه هوا غبار و بخار كمتری دارد، رصد شود. تنها افراد خبره با ابزاری از جمله تلسكوپها و دوربینهای دوچشمی می توانند ماه را رصد كنند.

عضو ستاد استهلال استان قم گفت: به علت موقعیت جنوبی هلال نسبت به دایرة البروج امكان رویت هلال با چشم، غروب یكشنبه در شرق استرالیا، اقیانوس هند، جنوب آفریقا، اقیانوس اطلس و آمریكا جنوبی وجود دارد.

به گزارش مهر، 150 گروه 29 شعبان (9 مرداد) برای استهلال ماه مبارك رمضان به نقاط مختلف كشور اعزام می‌شوند.

هرسال برای رفع هرگونه شبهه و نگرانی، گروههایی متشكل از متخصصین به منظور رؤیت هلال ماه مبارك رمضان در نقاط مختلف كشور فعال می شوند تا امكان خطا و اشتباه به صفر برسد . ارتقاعات توچال و رصدخانه حضرت عبدالعظیم از جمله مناطق تهران هستند كه گروههای استهلال در آنها مستقر می‌شوند .

اطلاعات به دست آمده از سوی گروههای مختلف به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می رسد تا با بهره‌گیری از این اطلاعات دقیق و جامع، امكان اعلام دقیق فراهم شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
0
خدا به خیر بگذرونه امسالو
نسل سوخته
|
FRANCE
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
0
این دیدن هلال ماه هم شده منبع درآمد بعضیها.مگه مردم تا قبل از این تکنولوژی روزه نمیگرفتند نکنه روزه همشون باطله.ای کاش این همه بودجه رو جای خرج برای این دسته به 4 تا آدمه گرسنه کمک میکردید ثوابشم بیشتر بود.اصل رو همیشه فراموش میکنیم و در گیر دار حاشیه ها میچرخیم.
ناشناس
|
PORTUGAL
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
0
0
الان نیروی انتظامی یه تذکر میده و ماه درست میشه !!!!!
نظرات بینندگان