arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۹۲۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۰

طرح احياي روابط تجاري با مصر

در پي بهار عربي و تغيير نظام سياسي مصر، براي نخستين بار پس از حدود سي سال هياتي متشکل از 17 بازرگان و مدير اقتصادي بخش خصوصي مصري پا به اتاق تهران گذاشتند و چشم انداز مراودات و مبادلات تجاري با ايران را ترسيم کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پي بهار عربي و تغيير نظام سياسي مصر، براي نخستين بار پس از حدود سي سال هياتي متشکل از 17 بازرگان و مدير اقتصادي بخش خصوصي مصري پا به اتاق تهران گذاشتند و چشم انداز مراودات و مبادلات تجاري با ايران را ترسيم کردند.
  
به گزارش انتخاب، معاون امور بين الملل و قائم مقام دبيرکل اتاق تهران با استقبال از هيات مصري و برقراري مجدد روابط دو کشور گفت: «بخش خصوصي ايران بيش از پيش مشتاق برقراري و توسعه روابط تجاري با کشور کهن و پراستعداد مصر است که با توجه به توانمندي هاي دو کشور مي توان آينده روشني براي روابط اقتصادي دو کشور رقم زد».

    بنا به اظهارات علي اکبر جوان جاويدان، سطح فعلي مراودات اقتصادي بين ايران و مصر درخور اين دو کشور بزرگ نيست. در حال حاضر صادرات ايران به مصر کمتر از 140 ميليون دلار و واردات ما از کشور مصر نيز نزديک به 80 ميليون دلار است.

    معاون امور بين الملل اتاق تهران با اشاره به ظرفيت هاي موجود در دو کشور مثل صنايع نفت و پتروشيمي ايران، خودروسازي، صنايع غذايي و کشاورزي، فرش و صنايع دستي... زمينه هاي گسترش مبادلات را فراهم خواند و گفت: «در نتيجه انقلاب مصر و رفع سوءتفاهمات بين دو کشور بايد هر چه سريع تر دست به حل مشکلات و موانع بر سر راه مراودات اقتصادي زد. بايد مشکلاتي چون مبادلات بانکي بين دو کشور و انتقال پول، قوانين گمرکي، حمل و نقل، صدور ويزا و ... را به سرعت حل کنيم تا در جلسه بعدي که در تهران يا قاهره رو به روي هم مي نشينيم وارد فاز عملياتي کار شويم». جاويدان همچنين در مورد اتاق بازرگاني تهران، فعاليت ها و اعضاي آن براي هيات مصري توضيحاتي ارائه کرد.
    رييس شوراي بازرگاني ايران و مصر نيز که در اين ديدار حاضر بود از روند شکل گيري تعاملات دو کشور و لزوم اطلاع رساني و آگاه سازي بازرگانان ايراني و مصري از فرصت هاي اقتصادي دو کشور سخن گفت.

    حسين صباح زنگنه گفت: اميدواريم که در شوراي بازرگاني ايران و مصر بتوانيم شناخت بيشتر و کامل تري از اقتصاد ايران و مصر به بازرگانان و تجار دو کشور بدهيم. اين سفر اولين سفر يک هيات تجاري مصري به ايران است و اميد داريم تا با فراهم کردن زمينه ها و زيرساخت ها رفت و آمد هيات هاي تجاري و اقتصادي افزايش يابد.

    ريس شوراي بانوان بازرگان اتاق تهران ديگر فعال اقتصادي حاضر در اين نشست مشترک بود که با اشاره به پيشينه کهن ايران و مصر، قرابت فرهنگي مردم دو کشور را نقطه اي قابل اتکا براي توسعه روابط دو جانبه خواند.

    سيده فاطمه مقيمي صنعت گردشگري را يکي از منابع ارزآور براي هر دو کشور خواند و فرصت پيش آمده را براي گسترش مراودات تجاري مغتنم شمرد. اين عضو هيات نمايندگان اتاق تهران و فعال حوزه حمل و نقل افزود: بين ايران و مصر راه زميني مستقيم وجود ندارد، اما ما از طريق خليج فارس خط کشتيراني به مصر داريم که در حال حاضر کم رونق است و اميدواريم با تغيير و تحولاتي که در مصر به وجود آمده بتوانيم اين خط را پررونق و پر رفت و آمد کنيم.

    مقيمي همچنين آمادگي صنعت حمل و نقل براي جابه جايي کالاو مسافر و بيمه کامل کشتي و محموله را براي رفت و آمد بين ايران و مصر اعلام کرد.

    همچنين فعالان اقتصادي مصري در بخش هايي چون گردشگري، دارو و لوازم بهداشتي و آرايشي، مواد غذايي، صادرات ميوه و محصولات کشاورزي، پوشاک، سرمايه گذاري و بازرگاني، از لزوم افزايش روابط اقتصادي و تسهيل مراودات تجاري سخن گفتند.

    بازرگانان مصري حاضر در اين هيات که همگي از فعالان بخش خصوصي بودند اعلام کردند که در بازگشت به مصر از دولت حاکم مصر خواهند خواست تا مشکلات اعطاي رواديد بين کشور ايران و مصر را هر چه سريع تر رفع کند تا علاوه بر هيات هاي تجاري، صنعت گردشگري بين دو کشور نيز توسعه يابد.
    چند سرمايه گذار حوزه گردشگري مصر نيز براي سرمايه گذاري در ايران و راه اندازي تورهاي گردشگري بين دو کشور ايران و مصر اعلام آمادگي کردند.
   
    اقتصاد مصر به روايت WTO
    گروه بازرگاني - مصر از سال 1995 به عضويت سازمان تجارت جهاني در آمده است. بر اساس گزارش اين سازمان برخي شاخص هاي اقتصادي مصر در سال 2010 از اين قرار بوده است:
    جمعيت: 82 ميليون نفر
    نرخ رشد توليد ناخالص داخلي: 3/5 درصد (رتبه 48 در ميان کشورهاي جهان)
    درآمد سرانه: 6200 دلار (رتبه 137 در ميان کشورهاي جهان)
    سهم بخش هاي مختلف اقتصاد در توليد ناخالص داخلي؛
    کشاورزي: 5/13 درصد
    صنعت: 9/37 درصد
    خدمات: 6/48 درصد
    نيروي کار: 1/26 ميليون نفر
    نرخ بيکاري: 7/9 درصد
    جمعيت زير خط فقر: 20 درصد
    نرخ تورم(قيمت هاي مصرف كننده): 8/12 درصد
    ميزان توليد نفت خام: روزانه 680 هزار و 500 بشکه (رتبه 29 در جهان)
    ميزان استخراج گاز طبيعي: روزانه 7/62 ميليارد متر مکعب (رتبه 14 در جهان)
    محصولات اصلي کشاورزي: پنبه، برنج، گندم، ميوه، گوشت بز و گوسفند و...
    محصولات اصلي صنعتي: نساجي و پوشاک، فرآورده هاي غذايي، مواد شيميايي، سيمان و...
    نرخ رشد صنعتي: 5/5 درصد
    ارزش صادرات کالا: 25/34 ميليارد دلار (رتبه 64 در جهان)؛ شامل نفت خام، پنبه، نساجي، فلزات، مواد شيميايي و...
    ارزش صادرات خدمات: 22 ميليارد دلار.
    5 شريک اصلي صادراتي: آمريکا، ايتاليا، اسپانيا، هند و عربستان سعودي.
    ارزش واردات کالا: 46 ميليارد و 52 ميليون دلار (رتبه 49 در جهان)؛ شامل: تجهيزات صنعتي، مواد غذايي، مواد شيميايي، چوب، سوخت و...
    ارزش واردات خدمات: 7/13 ميليارد دلار.
    5 شريک اصلي وارداتي: آمريکا، چين، آلمان، ايتاليا و ترکيه.
    بدهي خارجي: 30 ميليارد و 31 ميليون دلار
    (رتبه 65 در جهان)
نظرات بینندگان