arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

از بیماری "دیابت بی مزه" چه می دانید؟

از عمده دلایل در مورد ابتلا به دیابت نوع دوم می توان به مصرف زیاد شیرینی، وزن زیاد، سیگار کشیدن و عدم تحرک اشاره کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 از عمده دلایل در مورد ابتلا به دیابت نوع دوم می توان به مصرف زیاد شیرینی، وزن زیاد، سیگار کشیدن و عدم تحرک اشاره کرد.

یک متخصص غدد اظهار داشت: ابتلا به دیابت" بی‌مزه" قابل پیشگیری نیست، فقط باید آن را تشخیص داد سپس درمان کرد.

دکتر محمد پژوهی افزود: نشانه‌های بی مزه مشابه دیابت شیرین است، زیرا مبتلایان به دیابت بی مزه عطش زیادی دارند و آب فراوانی می نوشند و متعاقب آن دفع ادرار آنان زیاد است، افراد مبتلا به دیابت شیرین نیز همین نشانه‌ها را دارند با این تفاوت که قند در خون و ادرار مبتلایان به دیابت بی مزه افزایش نمی‌یابد.

وی دلایل عمده ابتلا به دیابت بی مزه را تشریح کرد و گفت: این بیماران یا دچار اشکال در ترشح هورمون تغلیظ کننده ادرار از غده هیپوفیز خلفی هستند یا این هورمون به علت ابتلا به برخی از بیماری‌های کلیوی تاثیر لازم را بر بدن نمی‌گذارد.

پژوهشی ادامه داد: دیابت بی مزه با تزریق هورمون از خارج  به بدن فرد مبتلا به این نوع دیابت قابل کنترل است.

محمد پژوهی در ادامه به تشریح بیماری دیابت و انواع آن پرداخت و گفت: دیابت، بیماری است که براساس متابولیسم قند و چربی به وجود می آید و باعث بالا رفتن قند خون در بدن فرد بیمار می شود.

وی ادامه داد: دیابت شامل: دیابت نوع یک، دیابت نوع دو، دیابت بارداری و دیابت ثانویه است.

دکتر پژوهی در تعریف دیابت نوع یک، اظهار داشت: ذخیره انسولین در بدن از بین رفته است و نیاز به انسولین دارد که باید از خارج به بیمار تزریق شود، بیماران مبتلا به این نوع دیابت برای زنده ماندن همیشه نیاز به انسولین دارند.

وی تصریح کرد: دیابت نوع یک به دلیل ارثی هم در فرد بروز می کند و معمولا در سنین جوانی و قبل از چهل سالگی رخ می دهد.

وی در توضیح دیابت نوع دوم، افزود: بیماران این نوع دیابت در ابتدا نیاز به انسولین ندارد و مصرف انسولین در این افراد معمولا کم است کنترل کردن این نوع دیابت در اکثر موارد با قرص نتیجه می دهد.

محمد پژوهی علل دیابت نوع دوم، گفت: وی در خصوص مبتلایان به دیابت نوع دوم، افزود: شیوع بیماری دیابت نوع دوم در کشور ایران زیاد است و 8 درصد مردم کشورمان مبتلا هستند این در حالی است که 50 درصد مبتلایان به این نوع دیابت علامتی ندارند.

وی در توضیح دیابت بارداری، بیان کرد: این نوع دیابت در زمان غیر بارداری ظهور نمی‌کند و بعد از پایان دوران بارداری نیز از بین می رود.

وی ادامه داد: این نوع دیابت در خانم های چاق و افرادی که در فامیل سابقه دیابت دارند، رخ می دهد، اگر این نوع دیابت درمان نشود سقط‌های پی در پی و به دنیا  آمدن کودک با وزن زیاد را به دنبال دارد.

محمد پژوهی متخصص غدد در بخش پایانی گفت و گو، افزود: آخرین نوع دیابت، دیابت ثانویه است که معمولا علایم در آن کمتر ظاهر می شود.

وی ادامه داد: دیابت ثانویه در اثر خوردن داروها و جراحی‌ها در فرد بروز می کند و در برخی افراد با قرص و در برخی دیگر با انسولین کنترل می‌شوند.
نظرات بینندگان