arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۰

نوجوانان ایرانی زودتر از برزیلی‌ها سیگار می‌کشند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برنا نوشت: علیرضا کفیری محقق و پژوهشگر ضمن بیان این مطلب، گفت: طبق مطالعات و بررسی ها ی انجام شده، در حال حاضر حدود 1100 میلیون نفر فرد سیگاری در جهان وجود دارد که 800 میلیون نفر از آنان در کشورهای در حال توسعه و 300 میلیون نفر از آنان در کشورهای توسعه یافته است همچنین 45 میلیون نفر از مردم امریکا و 35 درصد از مردم آلمان سیگاری هستند.

کفیری تصریح کرد: در حال حاضر هر ده ثانیه یک مرگ به علت کشیدن سیگار رخ می دهد که طی سی تا چهل سال آینده این رقم به هر ثانیه یک مرگ می رسد.

وی با اشاره به اینکه شیوع مصرف سیگار در دانشجویان آمریکائی نزدیک به 30 درصد است ،ادامه داد: این در حالی است که دوران دانشجوئی به لحاظ انتقال جسمی و جنسی از دوران نوجوانی به جوانی و قرار گیری در یک محیط اجتماعی جدید مصرف سیگار یک وجه قانونی به خود می گیرد.

کفیری یادآورشد: آمار منتشره از WHO بیانگر کاهش سن شروع استعمال دخانیات طی دهه های اخیر از سنین میانسالی به جوانی و نوجوانی است بطوری که 22 درصد از جوانان سیگار را قبل از 13 سالگی شروع کرده اند.

این کارشناس ارشد پرستاری تصریح کرد: حدود 90 درصد سیگاری های جاری روزانه مصرف سیگار را قبل از 18 سالگی شروع کرده اند که بسیاری ازآنان ماهیت اعتیاد به سیگار را درک نکرده اند.

وی افزود: میانگین سنی شروع اولین مصرف سیگار در ایران 16 سالگی، در سوریه 19، برزیل 17 و در آمریکا 14 سالگی بوده است.این موضوع را باید جدی در نظر گرفت چرا که شروع زودتر استعمال سیگار باعث ثبات استعمال سیگار در سنین بالاتر و از سوی دیگر افزایش میزان استعمال سیگار در افراد خواهد شدکه مواجهه طولانی تر با نیکوتین خطر بروز بیماری های مرتبط با سیگار را افزایش داده و از طرف دیگر امکان اینکه فرد مصرف کننده قهار شود بیشتر است، حتی گفته شده که اهمیت سن شروع دخانیات از مقدار مصرف آن بیشتر است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
0
2
تا بحال هزاران بار در جاهاي مختلف حتي در جلسات رسمي اين سئوال را پرسيده ام ولي به نتيجه نرسيدم كه اگر واقعا سيگار اينقدر مضر و مرگ آور است و براي جامعه بشري اينقدر هزينه دارد چرا اصلا توليد و پخش سيگار قدغن نميشه ؟؟ اصلا چرا كشت تنباكو را مثل خشخاش قدغن نميكنند؟؟ چه دستهائي در كار است تا از يك طرف توليد كنندگان سيگار به سودهاي آنچناني برسند و از طرف ديگر با هزينه كردن براي درمان آن جيب جامعه پزشكي و توليد كنندگان دارو را پر كنند؟؟ اگر راست ميگويند راه حل خيلي ساده است با تصويب يك ماده قانوني در هر يك از كشورها مشكل عمده حل ميشود ولي عده اي نميخواهند اين مشكل ريشه اي حل بشه !!! ديگر جاها را نميدونم ولي بهتره شما يه آمار از درآمد شركت دخانيات و بعضي از سلاطين وارد كننده سيگار در كشور بگيريد اون وقت ميفهميد چرا برخورد اساسي صورت نميگيرد؟؟ بعد بيايند هي آمار و ارقام بدن و از عوارض و خطرات سيگار بنويسن !!!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
0
2
هورا! باز هم اول شدیم! مثل خیلی چیزای دیگه...
نظرات بینندگان