arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۱۳۴
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۰
واكاوي يك حاشيه از متن حوادث اين روزها ؛

«پليس» كجاي اين صحنه است؟!

خودروی پلیس در صحنه بود اما به سرعت آنجا را ترک کرد....متهم را مردم دستگیر کردند، نه پلیس...به دادگاه بروید و شکایت کنید!...خوب شد، مقاومت نکردی!....
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیدمصطفی حسینی راد: اواخر هفته گذشته یکی از مهمترین خبرهایی که با لینکهای فراوان در خبرگزاری ها، سایتهای خبری و روزنامه ها منتشر شد، خبر جلسه محاکمه متهم بی رحم «پل مدیریت» بود.

 مشروح خبر این دادگاه و اظهارات عبرت انگیز قاتل این پرونده در همه رسانه های خبری به صورت گسترده انعکاس یافت تا شاید همه کسانی که استعداد انجام چنین اشتباه بزرگ و کار غیر انسانی ای را دارند، چند لحظه تأمل کنند و چند گام به عقب بردارند.

اما نکته ای که در این گزارش وجود داشت و تحلیل آن مورد غفلت رسانه ها قرار گرفت، چگونگی حضور «پلیس» در صحنه این جنایت بود. بنا بر اظهارات صریح شاهدانی که در دادگاه شهادت داده اند، خودروی گشت پلیس هنگام جنایت در صحنه حضور داشته اما بی توجه به این اتفاق، صحنه را ترک کرده است!

بهتر است با هم عیناً متن اظهارات شهود را ببینیم:

خودروی پلیس در صحنه بود اما به سرعت آنجا را ترک کرد

شاهدی که با مداخله خود و تعقیب قاتل، موجب دستگیری او شده در اظهارات خود درباره زمان حضور پلیس در صحنه گفت: «همه شاهدان و حاضران در صحنه دیدند که یک خودروی گشت پلیس در محل بود اما به سرعت از آنجا رفت».

شاهد دیگری که مردی میانسال بود، در این باره گفت: «یک خودروی پلیس در صحنه حضور داشت اما با دیدن صحنه به سرعت آنجا را ترک کرد؛ آنها حادثه را دیدند و رفتند. همه شاهدان برگه ای را مبنی بر اینکه خودروی گشت پلیس صحنه را ترک کرده است امضا کردند اما گویا این برگه در پرونده موجود نیست».

متهم را مردم دستگیر کردند، نه پلیس!

این شاهد همچنین گفت: «پلیس مدعی شده است که متهم را آنها دستگیر کرده اند اما فقط مردم بودند که دنبال او دویدند و موفق شدند او را دستگیر کنند. همه کسانی که آنجا بودند با پلیس و اورژانس تماس گرفتند اما آنها نیامدند».

اظهارات این شهود در صورتجلسه دادگاه موجود است و به آسانی قابل تکذیب نیست! البته پلیس می تواند این اظهارات را تکذیب کند یا برای نمونه، بگوید که این خودرو، خودروی گشت راهنمایی و رانندگی یا یکی دیگر از یگانهای درحال ماموریت بوده که نمی توانسته در ماجرا دخالت کند. اما آیا چنین جوابی، برای افکار عمومی قانع کننده است؟

ممکن است پلیس بگوید اگر خودروی گشت پلیس در صحنه نبود، آیا جنایت رخ نمی داد؟ باز هم جنایت اتفاق می افتاد !اگر چنین پاسخی داده شود هم معنایش این است که بود و نبود پلیس در صحنه هیچ تفاوتی ندارد که بی تردید برادران زحمتکش نیروی انتظامی چنین باوری ندارند و البته ما نیز چنین ادعایی نداریم.

اکنون پرسش مهم این است که چرا با آگاهی به اینکه حضور پلیس باتوان بالای ر زمی، لجستیکی و نیز برخورداری از استانداردهای آموزشی، در صحنه، بسیار اثرگذار است و می تواند منجر به توقف فعل مجرمانه، فرار مجرم قبل از ارتکاب جرم یا حتی به طور طبیعی دستگیری مجرم شود، پلیس صحنه را ترک می کند؟

به دادگاه بروید و شکایت کنید!

حتی در فرض اینکه پلیس این ادعاها را تکذیب کند، انبوه مشاهدات مردم و آنچه را که با چشم دیده اند نمی توان تکذیب کرد. نویسنده این سطور، خود شاهد بوده ام که در ماجرای یک تصادف منجر به جرح، در حالی که موتورسوار مصدوم کنار خیابان افتاده بود، خودروی گشت راهنمایی و رانندگی لحظه ای توقف کرد و سپس به سرعت صحنه را ترک کرد. در تماس با بازرسی نیروی انتظامی، پس از عذرخواهی از عمل این مأموران، شماره خودروی گشت را درخواست کردند که البته من موفق به یادداشت آن نشده بودم چرا که فکر نمی کردم این خودرو صحنه را ترک کند!

در چندین تماس مردمی، به دنبال انتشار خبری با تیتر «وظیفه پلیس چیست؟» نیز شهروندان از چگونگی حضور و برخورد پلیس با متهمی که به استفاده از سلاح سرد اقدام کرده بود، انتقاد داشتند و البته نکاتی را مطرح کردند که بسیار قابل تأمل است.

«الیاسی» بازنشسته ارتش، در تماس با خبرنگار ما،  از حضور دیرهنگام پلیس در صحنه انتقاد کرد و با اشاره به اینکه این مسأله برای خودش اتفاق افتاده است، گفت: چرا پلیس مجرمی را که در روز روشن مقابل چشم مردم اقدام به استفاده از سلاح سرد کرده و به سمت یک شهروند در حریم مغازه او حمله کرده است رها می کند و می گوید باید به دادگاه بروید و شکایت کنید! مگر این عمل مجرمانه در حریم جامعه اتفاق نیفتاده است؟ پس جنبه عمومی جرم چه می شود؟ حریم و امنیتی که در مقابل دیدگان مردم مخدوش شده است چه می شود؟ مگر پلیس ضابط قوه قضاییه نیست؟

خوب شد، مقاومت نکردی!

«کاظمی» دبیر بازنشسته آموزش وپرورش، یکی دیگر از خوانندگانی است که در تماس دیگری می گوید: من چندسالی در یکی از کشورهای عربی فعالیت داشتم. در آنجا قوانین به طورجدی رعایت می شد، بطوری که اگر نزاع خیابانی رخ می داد، پلیس با اقتدار رفتار می کرد و طرفین نزاع را بازداشت و به عنوان مخل آرامش جامعه، جریمه می کرد. اما اگر فردی اتهامش به عنوان مجرم اصلی محرز می شد با شدت با او برخورد می شد. به نظرم در جامعه ما نیز در کنار کارهای فرهنگی، باید برای افرادی که نزاع خیابانی می کنند جرایم سنگینی تعیین شود. زیرا این افراد پرخاشگر، حقوق اجتماعی دیگران را زیر پا گذاشته و به آنها صدمه می زنند.

«دهقانپور» یکی دیگر از خوانندگان می گوید: مغازه من نزدیک ایستگاه اتوبوس است. بارها زنانی را دیده ام که وقتی از اتوبوس پیاده می شوند در دستشان چندین کیف است. آنها کیف ها را در همان نزدیکی خالی و در جوی خیابان رها می کردند. با 110 تماس گرفتم و قضیه را گفتم. حدود 15 تا 20 دقیقه بعد آمدند. گفتند اگر مساله جدی شد و متهمی را دیدم، خبربدهم. چند روز بعد که دوباره آن زنان آمده بودند با پلیس تماس گرفتم. با تاخیر آمدند و گفتند باید علیه متهمان به سرقت، شکایت کنی، ولی موضوع به من مربوط نمی شد و من منصرف شدم.

«محسن ع.ر» نیز در اظهاراتی به خبرنگار ما می گوید: پارسال 2 نفر موتوری با زورگیری، تلفن همراه، پول و کارتهای بانکی من را به سرقت بردند. به کلانتری ... شکایت کردم. گفتند خوب است که مقاومت نکردی وگرنه دچار صدمه جانی می شدی! چون همین گروه زورگیر امشب 2نفر را با چاقو و قمه زده اند و همه این موارد زورگیری بین خیابان ... و خیابان ... بوده و با مورد تو به 5 فقره رسیده است. چون تعداد زورگیری ها زیاد است، امکان پیگیری کامل نداریم.

البته من شکایت کردم و تاکنون علاوه بر مراجعه حضوری، بیش از 10 بار با 197 تماس گرفته ام اما خبری نشده است.

پرسش آخر!

پرسشی که در این میان مطرح است، این است که اگر به هر دلیلی- برخی از- برادران پرتلاش نیروی انتظامی انگیزه کافی را برای حضور پررنگ، به هنگام و مقتدرانه در صحنه جرم نداشته باشند- که این نافی خدمات ارزنده آنها که با جانشان از امنیت مردم محافظت می کنند، نیست- تکلیف امنیت روانی جامعه که این روزها همه مسؤولان، رسانه ها را به پاسداشت آن توصیه می کنند، چه خواهد بود؟

آیا مجرم معتاد یا زورگیری که در صورت نداشتن شاکی به راحتی رها می شود، به همان راحتی دوباره مرتکب عمل مجرمانه نمی شود؟ آیا همه آنهایی که شاهد ترک صحنه از سوی نیروی انتظامی بوده اند یا میلیونها نفری که این خبر را خوانده یا شنیده اند احساس ناامنی نخواهند کرد؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
0
24
چي بنويسم ؟ يك نوشتم منتشر نكردي ؟
ناشناس
|
SWITZERLAND
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
1
98
نه شما در جریان نیستید!!نیروی انتظامی وظیفه ی مهم و سنگین تری داره! اون هم مبارزه با بد حجابی و دونستن نسبت دختر پسرهاست!! مردم باید با ارازل و اوباش مبارزه کنن.
ناشناس
|
MALAYSIA
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
3
73
البته اگر حجاب خانمی دارای اشکال باشد پلیس مقتدرانه حضور پیدا می کند که شایسته تقدیر و تشکر است . به هر حال پلیس اولویتها را در نظر می گیرد ....
ناشناس
|
TAIWAN, PROVINCE OF CHINA
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
1
86
احتمالا به اون گشت پلیس که به سرعت دور شده گزارش یک مورد بدحجابی در خیابان پشتی‌ شده بوده
مهران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
41
8
بنظر من پلیس باید بیشتر از اینها در مقابل شرارتها و افرادی که با جان و ناموس مردم بازی میکنند اقتدار داشته باشه .من یکبار تو ترکیه یکبار به تلفن عمومی چند مشت زدم (چون ژتون توش گیر کرده بود) دو دقیقه نشد که پلیس منو پرت کرد بیرون که اگه نمیفهمید من خارجی ام یه فصل کتک هم میخوردم .حالا اینجا خودم یکبار شاهد بودم که 4-5 پلیس یک مجرم رو نمیتونستن سوار ماشین کنن.وقتی بهشون گفتم چرا این قدر اروم عمل میکنید؟بمن گفت دوست داری ازمون فیلمبرداری کنن و فردا بلوتوث شه که پلیس خشونت میکنه؟ قبول کنید پلیس مون بکم دل رحمه.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
0
53
اون پلیس ها شاید پلیس امنیت اخلاقی بودند وکارهای مهم تری داشتند
reza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
0
45
یادش به خیر زمانی که 110 افتتاح شد چه چیزهایی می گفتند که دیگر نگران نباشید و پلیس سریع عمل می کنئ و .......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
0
63
متاسفانه در حال حاضر وظيفه پليس جلوگيري از جرم ، جنايت ،مواد مخدر ، قتل ، تجاوز و ... اينگونه مسايل جزيي نيست .
در حال حاضر ماموريتهاي بسيار خطير نظير مبارزه با بد حجابان ، عمليات هولناك جمع آوري ديشهاي ماهواره و ... در دستور قرار دارد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
اینطوری بهره: عملیات کماندویی جمع آوری ماهواره ...!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
0
53
روزا که ما بیداریم، آقا پلیسه توو خوابه!
اون خواب خوش می بینه، ما دنبال شکاریم!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
عالی بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
59
آااااااااااااااه خداي من
محمود كبير زيتون بزن!!!!!!!
omid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
45
من در یکی از شهر های جنوبی ساکنم اینجا هر روز تو میدون اصلی شهر دعواست ترافیک شدیدی میشه هر دفعه یکی زخمی یا قط نخاع میشه پلیس هیچگا موقع دعوا نمیاد وقتی دعوا با زخمی شدن یکی تمام بشه پلیس میاد اعلام میکنه لطفا متفرق شید .... تمام فیلماش موجوده
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
ایندفعه بگین یک گروه فتنه‌گر اینجاست. سریع میان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
25
امروز تنها افتخار پلیس ما جمع آوری دیش های ماهواره است . پیگیری مواردی چون قتل و جنایت بدون همکاری مردم در قاموس پلیس ما نیست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
5
اغلب این برادران نیروی انتظامی بشکلی خستگی ناپذیر مشغول ..... هستند که از دست مجرمین به آنها پناه آورده اند. بنده در کل زندگی ام دو بار سر و کارم به کلانتری افتاده ( به عنوان شاکی ) و در هر دو مورد در همان ساعت اول رسیدگی .... کرده اند....
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
8
چند نفر به برادر من حمله وبراي گرفتن پولش اورا باچاقو مضروب كرده موفق نشدند پولها را ببرند وفرار كرده بودند بعد از شكايت به دادگاه چون آنها شناسايي نشدند قرار منع تعقيب صادر شد بعد از چندماه همان ضارب كه باچاقو برادرم را زده بود در خيابان شناسايي كرديم و گرفتيمش وقتي به پليس زنگ زديم آمد و او را آزاد كرد و گفت شما هيچ مدركي نداريد و فقط يه آدرس ازش گرفت كه اونم جعلي بود ... خلاصه خوشبختانه حادثه بخاطر كمك مردم ورساندن به موقع به بيمارستان خسارت جاني نداشت اما متاسفانه عملكرد پليس و دادگستري در اين امر افتضاح بود همينها باعث ميشه آدم گاهي وقتها خودش قانون رو اجرا كنه .
ضیاء
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
8
چتد روزپیش در یک خیابان یکطرفه (بصورت بلوار)من مسیر رادرست امدم ایستادم وپیاده شدم دیدم ماشین جلویی خلاف امده در فکربودم که با 110 تماس بگیرم اطلاع دهم همین موقع راننده متخلف رسید دیدم افسر راهنمایی ورانندگیه بایشان تذکر دادم گفت مگرشما تخلف نمیکنی گفتم این ماشین منه فعلامن درست امدم وشما خلاف جوابی نداد وبا وقاهت شماره ماشینم را برداشت.
بچه شمرون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
10
من آدم آرومی هستم و اهل دعوا و درگیری نیستم اما همین دو هفته پیش دوتا مامور راهنمایی و رانندگی به قدری اعصابمو خرد کردن که دیگه خون جلو چشامو گرفت یه دفعه بی هوا با سر گذاشتم تو کله یکیشون شانس اوردم دوستم باهام بودو مردمم ریختن شلوغ شدو ماهم رفتیم.
ماشینمو 1 ماه تحویل گرفتم گیر داده بهم کارت ماشینو بده هی میگم بابا هنوز کارتی برام نیومده باز حرف خودشو میزد
پاسخ ها
عامک
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
سلام بچه شمرون خیلی خفنی !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
17
فکر میکنید در نیروی انتظامی از کره مریخ آدم آورده اند. نه بابا آنها هم قسمتی از مردم ایران هستند. حقوق شان کم است و کار سنگین. با خود میگویند چرا جان خود را به خطر بیاندازیم. در همه اداره ها وضع به این منوال است. ولی در پلیس کارشان به چشم می آید و دیده می شوند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
25
فعلاً پليس رو پشت بامها متمركز شده، حواسشونو پرت نكنين خواهشاً !
داری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
15
همه چیزمون به هم میاد !!!!!!!! آخه شما یک مورد بگین که درست اجرا میشه ؟؟؟ چه انتظاری دارین از این سیستم قشنگ که خودمون درست کردیم با ...... هامون
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
1
10
من خوشحالم که حد اقل یک رسانه داریم که درد مردم رو بیان میکنه . هرچند که مطمعنم این رسانه به لطف یا بهتر بگم سیاسیت سربازان گمنام اداره میشه. هرچی که هست و هر دستی پشنشه اگر نیتش خیره باید بوسید.

در هر حال بنده برای گرفتم کارت المثنی پایان خدمت به کلانتری محل مراجعه کردم به جهت پر کردن بخش مربوط به استعلام سکونت بنده در محل.
برخورد که کلآ انگار متهمی , انجام کار مردم کاملآ با اکراه و با خشونت.
آقا یه مسئول نیست یه گروه نظارت تشکیل بده بگردن تو این کلانتری ها و امثالهم آدمای خسته رو پیدا کننن یا بازنشسته کنن یا اخراج؟
آقای صدا سیما شما چطوری روت میشه سریال های پلیسی یا پزشکی نشون میدی ؟؟؟ آیا نمیگی مردم با دیدن این سریالها پر توقع بشن؟
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
0
مامورای شما فقط تو جاهایی که به اونها ربطی نداره و دردسری نداره و بهشون خوش می گذره مثل مبارزه با بد حجابی دخالت می کنند
llll
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
0
این بابا که به اسن بچه شمرون نظر داده چه کار بزرگی کرده باید پیداش کنیم و ازش قدردانی کنیم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
0
آیا در این چند سال اخیر خاطره ای خوش از پلیس یا نیروی انتظامی یا راهنمایی و رانندگی دارید در صورت امکان بنویسید تا بدانیم. تا کی میخواهید نیروی خدوم پلیس را انتقاد بارن کنید؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
0
دیشب سمت منزل ما (ستاری- باهنر)، سه نفر با چاقو حمله کردن به جوونهائی که توی کوچه بودن، اونا فرار کردن داخل ساختمون. همسایه ها زنگ زدن 110، گفتن نمیتونیم نیرو اعزام کنیم گزارشات مربوط به چاقوکشی خیلی زیاد شده، نیرو برای رسیدگی به همه موارد نداریم. واقعا کجا و با چه امنیت خاطری داریم زندگی میکنیم؟ خواهش میکنم لااقل شما منتشر کنید متشکرم.
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
2
آخه پليس هاي ما اينقدر شجاع هستند كه با كلاه و باتوم و از اين چيزها فقط به زن و دختر بي دفاعي كه دارن توي خيابون راه مي رن حمله مي كنن
اون هم جاهاي اصلي مثل ميدان وليعصر و ونك و هفت تير
جاهايي كه جنايت رخ مي ده كه نيستند و يا زودي از ترسشون فرار مي كنند
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
0
0
دوستان عزیز شما حاضرید برای ماهی ششصد هزارتومان از جانتان بگذرید؟ بفرمایید پلیس شوید.
پلیس باید حقوقش عالی باشه تا کارشو درست انجام بده
نظرات بینندگان