arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۱۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۰

بي خوابي، انسان را بيچاره مي کند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علي اکبري: همه انسانها گريز از خواب را تجربه کرده اند. موضع گيري هاي شخصي در مقابل بي خوابي هايي که به طور مداوم و يا به ندرت اتفاق مي افتد، راه چاره جالبي را در مقابل مصرف قرص، بيماري هاي ناشي از بي خوابي و ديگر مشکلات فراهم مي آورد اين مقاله شامل خلاصه اي از تحقيقات جديد درباره خواب است که خواندن آن به شما کمک خواهد کرد از بي خوابي نجات پيدا کنيد.
براي يک خواب راحت بايد چند نکته را رعايت کنيد:

استفاده نکردن از مواد تحريک کننده

«قهوه دم کرده، قهوه فوري، چاي سياه، چاي سبز، سودا، شکلات، ضد سرماخوردگي» مجرمان اصلي که از خواب عميق جلوگيري مي کنند. همين مواد تحريک کننده هستند و به طور کلي توصيه مي کنيم 3 تا 4 ساعت قبل از خواب از نوشيدن و خوردن اين مواد خودداري کنيد.

رخت خواب

آيا رختخواب خود را با شخصي ديگر شريک هستيد؟ آيا هم رختخوابي شما در طول شب از خواب بيدار مي شود، حساسيت دارد، قسمت زيادي از تخت يا پتو را به خود اختصاص مي دهد، خروپف مي کند يا تا دير وقت در رختخواب تلويزيون نگاه مي کند؟
بيداري هم رختخوابي شما بر روي شما اثر منفي مي گذارد، اين مسائل را با او در ميان بگذاريد و گاهي براي رفع اين مسأله ايجاد تغييرات جسمي ضروري به نظر مي رسد.

رهايي از هوازدگي «آب به آب شدن»

شما چه در حال سفر با هواپيما باشيد و يا در حال سفر با کشتي و يا هر وسيله نقليه ديگر باشيد، اگر مراقب خود نباشيد احساس بدي خواهيد داشت. پس از اينکه به مقصد رسيديد، ممکن است احساس خستگي، گيجي و يا بي حوصلگي کنيد و مشکل بي خوابي داشته باشيد و حتي دچار اختلال هاي گوارشي شويد «کار نکردن معده، يبوست» خستگي ناشي از هوازدگي از خستگي حاصل از مشقات سفر و هيجانات موجود در سفر بيشتر است. اين خستگي ها ناشي از اختلال در ساعت بيولوژيکي مي باشد، هوازدگي زماني رخ مي دهد که بخواهيم چرخه خواب- بيداري مان را با زمان مقصد تنظيم کنيم. ناسا برآورد کرده است که يک شخص براي کسب انرژي لازم و بازگشت به وضعيت بدني نرمال پس از پشت سر گذاشتن هر يک قاچ جغرافيايي که معادل يک ساعت مي باشد به يک روز استراحت نيازمند است، پس اگر شما قصد رفتن به تهران را داريد، پس از اتمام سفر خود بايد يک روز استراحت کنيد.

آماده کردن محيط مناسب و آرام

آيا اتاق خواب شما به اندازه کافي ساکت و آرام است؟ وقتي محيط خوابي ايده آل ايجاد کرديد، دماي اتاق را کمي پايين بياوريد.
اتاق دم کرده مانع از خواب عميق مي شود و باز کردن پنجره به رفع اين موضوع کمک خواهد کرد. همچنين از خود در مقابل صداهايي که کنترل آنها در دست شما نيست، مانند صداهايي که از خيابان مي آيد خود را محافظت کنيد. مي توانيد اتاق خود را اکوستيک بکنيد و يا اينکه پنبه درون گوش خود بگذاريد.

تقويت کنندگان خواب

براساس استطاعت مالي که داريد، سعي کنيد نرم ترين ملافه را خريداري نماييد، در تابستان همواره از ملافه هاي کتاني استفاده کنيد تا شما را خنک نگه دارد و با استفاده از پارچه هاي کرکدار در فصل زمستان خود را گرم نگه داريد.در ضمن توصيه مي شود جهت تعويض بالش آسيب ديده خود لحظه اي درنگ نکنيد، اگر در بالش شما فرو رفتگي ايجاد مي شود و به وضعيت اوليه خود بر نمي گردد بايد بالش جديدي تهيه کنيد.

بيشتر افراد شبها دير مي خوابند و صبح ها هم دير بيدار مي شوند، بين روز هم مي خوابند و جالب اينکه از بي خوابي خود هم گله دارند!

براي اين مورد کافي است چند روز، صبح ها زود برخيزيد «قبل از ساعت 8 » و بعد از ظهر هم نخوابيد و شب هم قبل از نيمه شب به رختخواب برويد. اين برنامه را يک هفته انجام بدهيد تا متوجه شويد اين همه هم که فکر مي کرديد بد خواب نيستيد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
نسل اول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
1
0
خیلی ممنون. توصیه های مفیدی بود.
نسل اول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
0
1
خیلی ممنون. توصیه های مفیدی بود.
نظرات بینندگان