arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۰

هشدار آيت‌الله موسوي اردبيلي به بدعت‌ها و انحرافات در عقايد اسلامي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آيت‌الله سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي از مراجع عظام تقليد با انتشار پيامي به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان ضمن هشدار به بدعت‌ها و انحرافات در عقايد اسلامي بر لزوم مقابله با انحرافات فكري، استفاده ابزاري و برداشت سوء از انديشه ناب انتظار تاكيد نمودند و از علماي اعلام و سخنگويان مذهبي خواستند به وظيفه خود عمل كرده و در ارائه عقايد صحيح به مردم غفلت نورزند. بگزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر حضرت آيت‌الله موسوي اردبيلي متن پيام به شرح زير مي‌باشد:
بسم‌الله الرحمن الرحيمٍ
شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن هدي للناس و بينات من الهدي و الفرقان
فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، ماه شناخت و معرفت، ماه توبه و مغفرت، ماه عبادت و بندگي، ماه خدا، ماه قرآن، ماه پيامبر(ص) و ماه اميرالمؤمنين(ع) را به همه برادران و خواهران مسلمان و خصوصاً شيعيان مؤمني كه با استفاده از فرصت‌هاي نوراني ماه رجب و شعبان، خود را مهياي ضيافت الهي نموده‌اند تبريك عرض مي‌نمايم و از خداوند متعال مزيد توفيق جهت اطاعت از فرامين الهي را براي آنان آرزو مي‌كنم. ضيافت الهي در اين ماه پرعظمت دعوتي است براي پيراستن و پاك شدن و كنار زدن حجاب‌هايي كه فطرت پاك آدمي را نازيبا مي‌سازند و زمينه ساز اين است كه با مهار تمايلات شهواني، جان پاكيزه گرديده و پذيراي انوار هدايت خداوند رحمان شود.
حضور در مساجد و محافل ديني و جلسات تفسير قرآن و نهج البلاغه و احاديث آل رسول صلوات‌الله عليهم اجمعين در اين ماه پرفيض، فرصت مغتنمي است كه راه سلوك الي‌الله را هموار مي‌سازد و قرب او را موجب مي‌شود و از همه مهمتر باعث تعليم عقايد و آموزه‌هاي صحيح ديني با تكيه بر منابع اصيل آنها مي‌گردد و چه بسا شبهه‌ها و عقايد باطلي كه توسط دشمنان آگاه و يا دوستان ناآگاه در جامعه ما رشد و نمو يافته و نسل جوان و بالنده ما را تهديد مي‌نمايد، به بركت همين مجالس و محافل و با عنايات حضرت حق جل و علا مرتفع گرديده و يا كم اثر گردد. البته پرواضح است كه تأثير اين مجالس منوط به اين است كه گويندگان آنها خود از زمره كساني باشند كه هم در عرصه علم و دانش و هم در عرصه ايمان و عمل، از شايستگي لازم برخوردارند تا با درك عميق از دين و ارائه آموزه‌هاي ديني به روشي صحيح و تأثيرگذار، مخاطبين و به خصوص جوانان جستجوگر را با معارف ناب اسلامي و شريعت حقه محمدي و ولايت اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام آشنا سازند.
نكته‌اي كه تذكر آن ضروري است اين است كه آن ايماني مي‌تواند چون سپري مستحكم حافظ روح و جان ما باشد كه برخاسته و مبتني بر تعاليم پيامبر گرامي اسلام و ائمه هدي صلوات‌الله عليهم اجمعين باشد؛ لذا بر ماست كه پاسدار ايمان و عقايد اصيل اسلامي و شيعي باشيم كه بي‌مبالاتي در اين وظيفه ديني و الهي، صدمات گاه جبران ناپذيري به بار مي‌آورد و چه بسا منشأ بدعتهاي گمراه كننده، انحرافات و كج‌روي‌هايي شود كه عاقبتي خطرناك و زيانبار را براي جامعه اسلامي و باورهاي خالصانه و پاك مردم مسلمان و خداجو رقم مي‌زند. آنچه مايه تأسف فراوان است اين است كه مدتي است مطالب بي‌اساس و خرافي و جعليات، به نحو بي‌سابقه‌اي در جامعه رواج يافته است و مصيبت بزرگتر آن است كه كساني كه بايد خود با بدعت‌ها مبارزه كنند، گاهي كه مصالح گروهي و منافع فردي ايجاب مي‌كند، به آن‌ها دامن نيز مي‌زنند.
از همان روزهاي نخستين بعثت پيامبر گرامي اسلام(ص) كه حضرت ايشان در حضور بستگان و عشيره خود اميرالمؤمنين علي(ع) را به عنوان وصي و جانشين خود معرفي كردند و در طول قرن‌هاي پس از آن تا به امروز، شيعيان راستين همواره بر اين عقيده و باور بوده‌اند كه جايگاه بي‌نظير ائمه اهل بيت عليهم السلام كه اوصياء و خلفاي برحق پيامبر رحمت اند، موهبتي ويژه و طريق آن‌ها شاهراه سعادتي است كه خداوند منان با فضل و رحمتش آن را مسير هدايت و نجات امت قرار داده است. جايگاهي كه احدي را از گذشتگان و آيندگان، در آن شراكت و سهمي نيست و طريقي كه يگانه راه وصول به سعادت دنيوي و اخروي است. چنين مرتبت ويژه‌اي نه آن گونه كه برخي تصور كرده اند، ساخته و پرداخته شيعيان است، و نه برخلاف توهم گروهي ديگر، ديگران را به آن راهي است. از جمله مهمترين اين ويژگي‌ها عصمت از هرگونه گناه و خطا، بهره مندي از علم لدني و نصب خاص از سوي خداوند متعال به عنوان امام و ولي است.
غير از آن معصومين برگزيده، همه انسان‌ها در معرض خطاي فهم و لغزش قدم‌اند و همه امت با همه اختلاف مراتبشان، رهرو و تابع‌اند و امامت و پيشوايي مطلق صرفاً از آن برگزيدگان خاص خداوند است. در طول تاريخ نيز علماي شيعه همواره خطاپذيري فهم و فتواي همه فقهاي طراز اول را از اصول مسلم و بديهي دانسته‌اند و احدي براي خود يا ديگري ادعاي عصمت از خطا نكرده است. علم متصل به خزائن رحمت رب العالمين و عصمت در فهم و عمل، ويژه كساني است كه با برگزيدگي و تربيتي ويژه از سوي خداوند و براي هدايت امت مأموريت يافته‌اند و به منصب امامت نصب شده‌اند. اين مصطفون الاخيار جز پيامبر رحمت و صديقه زهرا و دوازده امام همام از اهل بيت آن حضرت صلوات‌الله عليهم اجمعين هيچ كس ديگري نيست.
اگر كساني ولو به جهت خيرخواهي خام و نسنجيده، گمان مي‌كنند كه مي‌توانند اختصاصات آن ذوات مقدسه را تعميم دهند، بدانند كه نه تنها خدمتي نمي‌كنند بلكه دانسته يا ندانسته ضربه‌اي مهلك به عقايد اصيل مردم مؤمن مي‌زنند و سبب تنزل جايگاه رفيع و قياس ناپذير معصومين عليهم السلام در اذهان عامه مردم مي‌گردند.
نمونه تأسف آور ديگر اين گونه انحرافات فكري، استفاده ابزاري و برداشت سوء از انديشه ناب انتظار و مقام قدسي ولي اعظم خداوند است. جعل و وضع اخبار، تمسك به احاديث ضعيف، تحريف اخبار مأثوره و تطبيقات نابجا و ناروا، حتي به ارائه جدول زماني براي ظهور و تعيين مهلت براي انتظار و امثال اين امور منجر شده است و اين درحالي است كه طبق احاديث صحيح، چنين اعمالي كذب و انحراف است. حجم رواج اين مطالب و دامن زدن به چنين فضاي مسمومي، چنان گسترده است كه گمان مي‌رود دسيسه و توطئه‌اي در كار باشد. از سويي گروهي به نشر و رواج اين گونه مطالب سخيف مشغولند و از سوي ديگر، كساني با بهانه كردن اين امور تمامي عقايد شيعه را به سخره مي‌گيرند و اين دو فرقه مانند دو لبه يك قيچي به جان عقايد اصيل اسلامي و ايمان ملت مسلمان افتاده‌اند.
خطر بزرگتر آن است كه اگر اين مطالب بي‌اساس، مقبول گروهي خام انديش و ساده لوح واقع شود، اين نقطه آغازي خواهد بود براي بدعت‌ها و انحرافات خطرناكي كه امثال آن در گذشته كم نبوده است و فرقه‌هايي چون بابيت و بهاييت زاييده همين گونه عوام فريبي‌ها است.
اين جانب از عماي اعلام و سخنگويان مذهبي استدعا دارم به وظيفه خود عمل كرده و در ارائه عقايد صحيح به مردم غفلت نورزند. از قاطبه مردم شريف نيز انتظار مي‌رود با رجوع به كتب اصيل و عالمان فرهيخته و آگاهي كه نشان داده‌اند در مسير مستقيم عقايد اسلامي حركت مي‌كنند، عقايد خود را فرا گرفته و پاس بدارند و ايماني را كه در روايات حفظ آن چون نگه داشتن پاره آتش در كف دست دانسته شده است، از صدمه در برابر انحرافات مصون بدارند. از مسئولين محترم نيز مي‌خواهم كه آناني كه تخصصي در امور ديني ندارند به جاي ورود به اين حوزه‌ها به دنبال حل مشكلات مردم بوده و سعي بليغ در حل اين مشكلات به خصوص برطرف كردن معضلات اقتصادي داشته باشند.
در پايان، از خداوند بزرگ نيز مسألت دارم كه در اين ماه مبارك، دعاي عموم برادران و خواهران ايماني را استجابت فرموده و با تحكيم عقايد و ايمان همه ما، شر دوستان نادان و دشمنان دانا را مرتفع نمايد و مشكلات و مصائبي را كه مسلمانان در سراسر جهان با آن دست به گريبانند برطرف كند و در ظهور امام عصر(عج) تعجيل فرموده و وعده حكم‌فرمايي و جانشيني صالحين بر زمين و سرافرازي اسلام و مسلمين را هرچه زودتر عملي سازد.
والسلام عليكم و رحمه‌الله و بركاته
عبدالكريم موسوي اردبيلي
28 شعبان المعظم 1432
نظرات بینندگان