arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۹ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۶

مقامات آمریکایی: القاعده به دنبال مخفی کردن مواد منفجره در باتری لپ‌ تاپ ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقامات آمریکایی اعلام کردند که اعضای شبکه القاعده در تلاش هستند که مواد منفجره را در باتری وسایل الکترونیکی همچون لپ‌تاپ‌ها مخفی کنند و از این طریق موجب بروز انفجار در هواپیماها شوند.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، مقامات آمریکایی اعلام کردند که اطلاعاتی که در هفته‌های اخیر به دست آمده نشان می‌دهد که گروههای وابسته به شبکه تروریستی «القاعده»، تکنیک‌های خود را برای مخفی کردن مواد منفجره در باتری قطعات ابزارالات الکترونیکی ارتقا داده‌اند.

یک مقام آمریکایی به شبکه «سی ان ان» اعلام کرد، کشف این مسئله که شبکه القاعده به دنبال سوء استفاده و بهره‌برداری از باتری‌ وسایل الکترونیکی است، موجب شده است که آمریکا و انگیس در برخی پرواز‌های خاص اجازه از آوردن ابزارالاتی بزرگ‌تر از تلفن همراه جلوگیری به عمل آورند.

این محدودیت‌های امنیتی جدید که روز سه‌شنبه (دیروز) اعلام شد، خطوط هوایی خاورمیانه و آفریقای شمالی را ملزم می‌کند تا آندسته از افرادی را که از هشت کشور این منطقه پرواز می‌کنند را از آوردن ابزارالاتی بزرگتر از تلفن‌های هوشمند به داخل هواپیما منع کنند و اینگونه وسایل الکترونیکی در بخش بار حمل شود.

طبق این گزارش، این ممنوعیت آمریکا بیش از 50 پرواز از 10 فرودگاه که اکثراً در کشورهای مسلمان از جمله مرکزی چون دبی و استانبول می‌شود را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

9 خط هوایی که تحت تأثیر این ممنوعیت قرار می‌گیرند ساعت 03:00 سه شنبه به وقت محلی در این زمینه اطلاعیه‌ای دریافت کردند و ظرف 96 ساعت موظف هستند تا خود را با این ممنوعیت سازگار کنند.

انگلیس، 6 کشور را هدف گرفت که دو کشور مورد نظر در لیست آمریکا قرار ندارند و شامل تونس و لبنا می‌شود. هواپیمایی‌های بین‌المللی همچون امارات ایرلاین، قطر ایرویز، بریتیش ایرویز و ترکیش ایرلاینز در بین هواپیمایی‌هایی قرار داردند که موظف به اجرای چنین محدودیت‌هایی هستند.

مقامات آمریکایی روز گذشته به سی ان ا ن اعلام کردند که اطلاعات نشان می‌دهد که گروههای تروریستی همچنان از طریق قاچاق مواد منفجره در برخی اقلام گوناگون مصرف‌کنندگان، پروازهای تجاری را هدف قرار می‌دهند.

در فوریه 2016، یک بمب در داخل یک لپ تاپ مخفی شده بود و در پرواز هواپیمایی «دالو» منفجر شد. عامل بمب‌گذاری کشته شد و سوراخی به واسطه انفجار در هواپیما ایجاد شد که البته هواپیما در ایمنی کامل فرود آمد.

10 فرودگاه بین‌المللی که تحت پوشش ممنوعیت آمریکا قرار می‌گیرند، در قاهره، دبی و ابوظبی، استانبول، دوحه، امان، کویت، کازابلانکا مراکش و جده و ریاض واقع در عربستان قرار دارند.

طبق این گزارش، 9 خطوط هوایی نیز شامل ایجپت ایر، امارات ایرلاین، اتحاد ایرویز، کویت ایرویز، قطر ایرویز، رویال ایر ماروک، رویال جردنین ایرلاین، سعودی عربین ایرلاینز و ترکیش ایرلایز می‌شود.

تا روز سه‌شنبه، امارات، اتحاد، رویال ایر ماروک اعلام کردند که اجرای قوانین جدید در پروازهای به سمت آمریکا قابل اجرا است و از روز شنبه این محدودیت‌ها را اجرا می‌کنند.
نظرات بینندگان