arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۰

بهمنی: به قدري ارز وارد كرده‌ايم كه تقاضاي سر چهارراه‌ها هم اشباع شده

فارس: درحالي كه برخي منابع خبري از عدم عرضه ارز به صرافي‌ بانك‌ها در داخل و خارج از كشور خبر داده‌اند، رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر ادامه عرضه گفت:‌ به قدري ارز وارد كرده‌ايم كه تقاضاي سر چهارراه‌ها هم اشباع شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: درحالي كه برخي منابع خبري از عدم عرضه ارز به صرافي‌ بانك‌ها در داخل و خارج از كشور خبر داده‌اند، رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر ادامه عرضه گفت:‌ به قدري ارز وارد كرده‌ايم كه تقاضاي سر چهارراه‌ها هم اشباع شده است.

محمود بهمني در واكنش به اخباري مبني براينكه بانك مركزي از هفته‌هاي قبل عرضه ارز به صرافي‌هاي بانك‌ها را محدود كرده و به تعدادي از اين صرافي‌ها هم ديگر ارز نمي‌دهد، اظهار داشت: ارزي كه در هفته‌هاي اخير وارد بازار كرده‌ايم به ميزاني بوده كه ديگر هيچكسي نياز ارزي ندارد.

وي افزود:‌ بانك مركزي در نوسانات بازار ارز به گونه‌اي عمل كرد كه حتي اشخاص عادي سر چهارراه‌ها هم ارز گيرشان آمده است.

اين اظهارات درحالي از سوي رئيس كل بانك مركزي عنوان مي‌شود كه يك مقام مسئول ارزي درباره دلايل افزايش نرخ ارز در بازار آزاد و رسمي در برخي روزهاي اخير، اظهار داشت: صرافي‌هاي بانك‌ها به تعهدات خود براي فروش ارز به فعالان بازار داخلي عمل نكرده‌اند و همين امر نوساناتي را در بازار ايجاد كرد.

وي با بيان اينكه مورد مذكور و البته دستگيري دو نفر از فعالان بازار ارز از جمله دلايل بحران اين روزهاي بازار است، افزود: كمبود ارز در بازار موجب شده تا باز هم قيمت ارز در اين روزها افزايش پيدا كند.

اين مقام مسئول ادامه داد:‌ برخي از صرافي‌هاي بانك‌ها در روزهاي اخير با وجود اينكه به متقاضيان ارز فروخته بودند ولي هنگام مراجعه مشتريان و يا در زمان تحويل ارز از اين امر خودداري كرده و پول مشتريان را برمي‌گردانند.

وي تأكيد كرد: عدم تعهد پرداخت ارز در اين صنف مهمترين موضوعي است كه بحران را در بازار به وجود مي‌آورد و در اين شرايط در فرمول عرضه و تقاضا طرف عرضه از كار مي‌افتد اما تقاضا همچنان وجود دارد.

اين مقام مسئول مورد مذكور و افزايش تقاضا در بازار را دليل اصلي اين نوسانات قيمتي در بازار عنوان و تصريح كرد:‌ وقتي بانكي به تعهد خود عمل نمي‌كند و ارز فروخته شده خود را پرداخت نمي‌كند اعتماد در بازار از بين مي‌رود.

وي همچنين بازداشت يكي از فعالان ارزي بازار را موردي براي التهاب بازار ارز دانست.

* پشت پرده عدم پرداخت ارز به صرافي‌ها و فعالان بازار

البته در همين ارتباط يكي از مسئولان شبكه بانكي از پشت‌پرده‌هايي در بازار ارز و دلايل اين اتفاقات چنين گفت: بانك مركزي حدود 3 الي 4 ماه است كه ميزان عرضه ارز به صرافي‌هاي بانك‌ها را محدودتر از دوره‌هاي قبل كرده است و اين اصلي‌ترين دليل نوسانات بازار ارز است.

وي با بيان اينكه بانك مركزي قصد آرام كردن بازار ارز را ندارد، افزود: بانك مركزي نمي‌خواهد وضعيت را كنترل كند و به همين دليل هم عرضه ارز را محدود كرده است.

اين مقام مسئول ادامه داد:‌ در روزهاي اخير عرضه ارز به صرافي‌هاي بانك‌ها بازهم محدود شده است و به همين دليل هم اين صرافي‌ها چه در ايران و چه در كشورهاي مجاور توان پاسخگويي به نياز متقاضيان را ندارند.

وي درباره همزماني اين اتفاق با نزديك شدن به زمان واريز يارانه‌هاي نقدي، گفت: اين موردي است كه از ماه‌ها پيش مشاهده شده و مشخص است كه بنابه دلايلي معين هر چند وقت يك بار بازار ارز و سكه ملتهب مي‌شود.
نظرات بینندگان