arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۶

پیش بینی مصرف برق تهرانی ها در تابستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بر اساس گفته‌های مسوولان وزارت نیرو، مصرف برق در تابستان سال جاری به ۵۶ هزار مگاوات می‌رسد. گرچه این وزارتخانه برای این امر تمهیداتی در نظر گرفته اما بازهم سایه خاموشی بر سر کشور سنگینی می کند.

به‌گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، مقایسه حداکثر قدرت نیاز مصرف اصلاح شده طی ده سال گذشته از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که در چهار سال ابتدایی، پیک بار عمدتاً در شب اتفاق افتاده و متوسط رشد پیک مصرف نیز از ۶.۵۳ درصد در سال ۱۳۸۵ به منفی ۰.۰۳ درصد در سال ۱۳۸۸ رسیده است.

این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۵ پیک مصرف برق از شب به روز شیفت پیدا کرده و از ۴۱ هزار مگاوات در سال ۱۳۸۹ به ۵۲ هزار و ۶۹۳ مگاوات می‌رسد که در طول تاریخ صنعت برق بی سابقه بوده است.

همچنین برای جبران کمبود ظرفیت تولید عملی برق در سال ۱۳۹۵ و پوشش پیک بار بی سابقه مصرف، وزارت نیرو بر آن شد تا با انجام یک سری اقدامات اصلاحی و مدیریت مصرف در حوزه برق بویژه در بخش صنایع اقداماتی را انجام دهد.

انجام اقدامات اصلاحی و اجرای طرح ذخیره عملیاتی صنایع بزرگ در سال ۱۳۹۵ منتج به کاهش میزان بار حدود ۹۱۳ مگاواتی شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۴، رشد ۶۸ درصدی داشت.

همچنین اجرای این طرح در صنایع فوق توزیع نیز باعث شد تا میزان بار مصرف صنایع به اندازه ۴۳۷ مگاوات کاهش یابد، که نسبت به سال گذشته رشد ۴۰۰ را نشان می‌دهد.

به این ترتیب میزان کل بار مدیریت شده در بخش صنایع بزرگ و فوق توزیع در سال جاری برابر با ۱۳۵۰ مگاوات بوده است، این در حالی است که در سال گذشته این عدد برابر با ۶۲۸ مگاوات بوده است.

در سال گذشته پیک مصرف برق ۵۲ هزار و ۷۹۰ کیلووات ساعت بود که با مدیریت مصرف و لحاظ تمهیداتی ایران برای چهاردهمین سال متوالی پیک مصرف را بون خاموشی سپری کرد.

امسال نیز برنامه‌هایی برای گذز از پیک در نظر گرفته شده که به گفته محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار است که ۲۰۰۰ نیروگاه جدید در بخش حرارتی اضافه شود.

وی با بیان اینکه در این میان باز هم مانند سال گذشته نیازمند مدیریت مصرف و حمایت مردم هستیم، اظهار کرد: وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه برنامه‌های خود را برای گذراندن تابستانی بدون خاموشی در نظر گرفته‌اند.

غلامرضا خوش خلق - مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران - نیز در این رابطه گفت: برای گذر از پیک مصرف برق در تابستان سال ۱۳۹۶، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه پست‌ها و خطوط انتقال تعریف کرده‌ایم.

وی پیک مصرف برق تهران در تابستان سال ۱۳۹۶ را ۱۰ هزار مگاوات پیش‌بینی کرد و افزود: سال گذشته با همکاری مردم و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هیچ مشکلی در حوزه برق به وجود نیامد که امسال نیز انتظار می‌رود در این زمینه هیچ مشکلی ایجاد نشود.

به گزارش ایسنا، چند سالی است که وزارت نیرو برای کاهش و بهینه‌سازی مصرف برق در کشور مشوق‌هایی را در نظر گرفته که در صورت اعلام آمادگی مشترکان پاداش‌های میلیاردی نصیب آن‌ها می‌شود. بر همین اساس با مشترکین صنعتی قرارداد امضا شده که با توجه به کاهش مصرف از تخفیفات وزارت نیرو برخوردار شوند.

علاوه بر این نیز برای مشترکان کشاورزی در دو سال گذشته مشخص شد اگر چهار ساعت اوج بار (با توجه به شرایط جغرافیایی) با هماهنگی شرکت‌های توزیع موتورها و پمپ‌ها از مدار خارج کنند ۲۰ ساعت دیگر مصرف برق برای آنها رایگان حساب می‌شود.

از سوی دیگر برای تمام مشترکان صنعتی، خانگی، تجاری و کشاورزی اعلام شد در صورت دارا بودن موتورهای دیزلی در ساعات اوج مصرف با هماهنگی شرکت های توزیع، برق تولید خود را مصرف کنند و از شبکه برق سراسری استفاده نکنند، ۴۰ درصد قمیت سوخت مصرفی با ارائه فاکتور و ۱۵۰۰ ریال به ازا هر کیلووات به آنها پرداخت می‌شود.

سال گذشته با ۲۰۰۰ مگاوات مدیریت مصرف تابستان بدون خاموشی سپری شد به نظر می‌رسد که اگر ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث و مدیرت سال قبل نیز به‌طور جدی اعمال شود مشکلی از نظر تامین برق کشور  به‌وجود نیاید.

آمار اوج مصرف برق در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که به طور متوسط در این سال‌ها پیک بار مصرف حدود ۴.۵ درصد افزایش داشته است.

گزارش‌ها حاکی از این است که پیک بار مصرف برق در تابستان سال ۱۳۹۶ به بیش از ۵۵ هزار مگاوات برسد که این میزان برابر با افزایش ۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۵ خواهد بود.
نظرات بینندگان