arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۱ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۶

اردوغان: با افراد سلاح به دست نمی توان صلح کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: هواداران گروه حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) همواره از صلح دم می زنند ولی با افراد اسلحه به دست نمی توان صلح کرد.

به گزاش ایرنا، وی که روز شنبه برای افتتاح چند طرح به شهر دیاربکر رفته بود، در اجتماع مردم این شهر افزود: ما به فکر آبادی و احیا هستیم و مادران گریان مقابل ساختمان شهرداری دیاربکر را برای فرزندانشان که به زور به کوه برده شده اند، فراموش نمی کنیم.

وی ادامه داد: کسانی که به مردم کُرد دیاربکر وعده صلح می دادند، به آنها خیانت کردند، اما ما با مهربانی و محبت با آنها برخورد کردیم و در واقع ما قربانیان و فداییان صلح و آزادی بوده ایم و پس از این نیز خواهیم بود.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: ما برای مذاکره و همراهی با هر کسی که حرفی برای گفتن، پروژه ای برای پیاده کردن و یا مشکلی برای طرح داشته باشد، حاضریم ولی تنها شرط ما زمین گذاشتن سلاح، رها کردن سعی در تجزیه کشور و تفرقه میان ملت است.

وی دیاربکر را قلب ترکیه خواند و اضافه کرد: همان گونه که ترکیه نمی تواند بدون استانبول، ازمیر، طرابزون، آنتالیا، ارزروم وجود داشته باشد، بدون دیاربکر هم هرگز نمی تواند و هر کس که بخواهد این سرزمین و این مردم را از ما جدا کند، به این معنا است که می خواهد قلب ما را از ما بگیرد.

وی ادامه داد: هرگز اجازه نخواهیم داد که به قلب ترکیه دست درازی کنند چرا که پروردگار سرنوشت ما را در این سرزمین با یکدیگر نوشته است و آینده ما نیز مثل گذشته مشترک خواهد بود.

اردوغان علت کم رونق بودن گردشگری در دیاربکر را حضور عاملان تروریستی در این منطقه عنوان کرد و گفت: عاملان تروریسم برای بر هم زدن ثبات به این منطقه می آیند.

وی پ.ک.ک را گروهی تروریستی و تجزیه طلب و دشمن اصلی آرامش کشور و ملت ترکیه خواند و اضافه کرد: برای نجات کشور و برادران کُرد از این شبکه قاتلان اجاره‌ای و آن دسته افرادی که از نظر مالی آنها را تامین می کنند، مصمم هستیم.

رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر اروپایی ها را به حمایت از گروه پ.ک.ک متهم کرد و گفت: 'این گروه خائن دیگر نمی تواند خانه ای را ویران و یا فرزندان ملت را به زور از آنها بگیرد و تنها در اروپا، آلمان، هلند، اتریش، بلژیک و سوئیس می تواند این کار را بکند.

ترکیه به همراه اتحادیه اروپا و آمریکا حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک را یک گروه تروریستی اعلام کرده و مبارزه ای 30 ساله علیه این گروه آغاز کرده است که همچنان ادامه دارد.

نظرات بینندگان