arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۵۳۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۰

فیلم جدید حاتمی کیا در آستانه توقیف؟

گرچه تلاش برخی چهره های دلسوز برای از بین رفتن سوءتفاهامات فیلم "گزارش یک جشن" ادامه دارد، اما شنيده ها حاکي از آن است که مشکلات پيش آمده براي آخرين فيلم ابراهيم حاتمي کيا، اين فيلم را در معرض توقيف قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همانطور که "انتخاب" در روزهای جشنواره فیلم فجر پیش بینی کرده بود، با نزدیک تر شدن به زمان اکران فیلم جدید ابراهیم حاتمی کیا، احتمال توقیف این فیلم جدی تر از پیش شده است!

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"؛  گرچه تلاش برخی چهره های دلسوز برای از بین رفتن سوءتفاهامات فیلم "گزارش یک جشن" ادامه دارد، اما شنيده ها حاکي از آن است که مشکلات پيش آمده براي آخرين فيلم ابراهيم حاتمي کيا، اين فيلم را در معرض توقيف قرار داده است.

هر چند محمد پيرهادي، تهيه کننده اين فيلم، چندي قبل گفته بود که مشکلات پيش آمده براي اين فيلم، جنبه اصلاحي دارد و مي توان به اکران آن اميدوار بود، اما صحبت هاي يکي دو روز قبل او، نشان از آن دارد که احتمال دچار شدن «گزارش يک جشن» به سرنوشت فيلمهاي ديگر حاتمي کيا نظير «موج مرده» و «به رنگ ارغوان» بسيار است.

پيرهادي در آخرين مصاحبه اش گفته بود:«مباحث جدي ميان ما و معاونت سينمايي مطرح است و فيلم «گزارش يک جشن» با مشکلات جدي تر و بيشتر از «اصلاحات اندک» روبرو شده است. البته معاونت سينمايي براي نمايش اين فيلم، با مخالفت هاي جدي و مشکلات بزرگي خارج از حيطه معاونت سينمايي روبرو است که اميدواريم موانع برطرف شود و فيلم به نمايش درآيد».

ابراهيم حاتمي کيا به استناد فيلمهايش، نشان داده که فيلمسازي است که مي توان به نگاه و برداشت او در راستاي اهداف نظام و انقلاب اعتماد کرد و به او اجازه داد که به عنوان يک هنرمند برخاسته از دل جنگ، حرف روزگار خود را بزند و راوي زمانه خود باشد.

از سوي ديگر، تجربه توقيف و اعمال اصلاحات بر فيلمهاي گذشته او نيز، تجربه چندان خوشايندي براي سينماي ايران نبوده است. وقتي در سال 78 و در جشنواره فيلم فجر، حاتمي کيا روي سن جشنواره رفت و نايلون بزرگي را با خود روي سن برد و اعلام کرد که اين پلانهايي است که او را موظف کرده اند از فيلمش بيرون بياورد، کمتر کسي توانست تعجب خود را از اين اتفاق پنهان کند.

از سوي ديگر، «به رنگ ارغوان» هم به چنين سرنوشتي دچار شد و عدم نمايش پنج ساله آن، حاتمي کيا را در موقعيت نااميد کننده اي قرار داد، اما نکته مهم در اين ميان اين بود که هر دو اين فيلمها (و بقيه فيلمهاي حاتمي کيا که هر يک با مشکلات عديده اي دست و پنجه نرم کردند تا به اکران رسيدند) بعد از اکران، هيچ واکنش منفي در پي نداشتند و بر خلاف نظر توقيف کنندگان آنها، ضرر و زياني به انقلاب وارد نکردند(حتي «به رنگ ارغوان» وقتي بعد از پنج سال به اکران در آمد و در جشنواره فيلم فجر شرکت کرد، جايزه هم گرفت! ).

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"؛  حال نکته مهم اينجاست که آيا «گزارش يک جشن» هم، دچار اعمال سلائق شخصي و نگاههاي جانبدارانه خواهد شد و بر سر آن، همان خواهد رفت که بر سر فيلمهاي ديگر حاتمي کيا رفت؟

آيا وادار کردن فيلمسازي نظير حاتمي کيا به تکه پاره کردن فيلمش و تبديل آن به فيلمي که چندان به آن اعتقاد ندارد، ظلم در حق اين فيلمساز ارزشمند نيست؟

آيا مي توان به جرات گفت که حاتمي کيا بعد از اين همه فيلم، اشتباه کرده و به خطا رفته؟ آيا چند سال بعد، همچون «به رنگ ارغوان»، اين فيلم را از توقيف در نخواهيم آورد و آن را اکران نخواهيم کرد و دوباره به آن جايزه نخواهيم داد؟

مهمتر از همه، آيا با اين کار، انگيزه اي براي حاتمي کيا براي ساخت فيلمهاي بهتر باقي خواهيم گذاشت؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
2
12
بابا جون ملت گرسنه اند وفقر و فساد بیداد میکند کی حال داره به فیلم نگاه کنه.جدیدا تا میخوان آمار بدن میگن ببینید ملت تهران روزهای تعطیل به شمال میروند معلوم است که 80درص تهرانی ها وضعشان خوب است .1.خیلی از این اتومبیلها مال شهرستانهای نزدیک به تهران یا دورتر از تهران میباشدمن بعداز 5سال رفتم شمال .آنقدر ماشین از کاشان اصفهان قم کرج وحومه تهران و زنجان وقزوین تبریز کردستان همدان کرمانشاه جنوب کشور بوشهر بندر عبای هرمزگان ....دیدم نصف بیشتر مسافران شهرستانی هستند که هر 10 سال یکبار به مسافرت میان .منهم بعد از 5 سال به شمال رفتم .مسولان کشور عادت دارند ترافیک جاده شمال را که عرض آن 5 متر است مثل زده و بگن مردم وضع مالی بسیار خوبی دارن وگرنه به مسافرت نمیرن.این در ست است به نظر شما ؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
درست ... ولی چه ربطی به خبر داره
نسل سوخته
|
FRANCE
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
17
طنز:
یه روز یه فیلم ساز میره سینما بعد که میاد بیرون از گزارش می گیرن که نظرتون در مورد فیلمی که ساختید بگید؟ فیلم سازه میگه: کدوم فیلمم.گزارش گر میگه:همین که الآن اکران شد.فیلم ساز میگه: یعنی این فیلم من بود!فکر کردم کپی ناقصی از کارمه!(فکر نکید تو ایران بوده ها یه وقت !)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
4
3
بیایید عادت کنیم چیزی راکه ندیده ایم واطلاعات نداریم درباره اش قضاوت نکنیم حتی اگر آقای حاتمی کیا باشه. امادرجواب آن دوست عزیزبگویم ویلاهای شمال درقباله بیشتر تهرانیهاس.ماشینهاشون راهم داخل ویلا میگذارن.براهمین ماشین نمره تهران کم میبینی.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
منظورت قوالس؟
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
19
باید یاد بگیره مثل بعضیا فیلم بسازه تا نه خودش توقیف بشه نه فیلمش! تازه اگه شانس بیاره شاید هم مسئول .... هم بکنندش.!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
حق با آقا محمد است ! بهتر است مثل مسعود خان بی نمکی فیلم هاچ اخراجی 123 را به سازه و در طول فیلم نود دقیقه خزعبلات بگه برای رسیدن به هدفش هرچه موارد ارزشی مثل جنگ و مجروح و شهید و اسیر رو به ... بکشه ! در آخر فیلم هم 10 دقیقه شعر حماسی که همه مردم می دونند را بگه !!! آنوقت نه تنها فیلمش توقیف نمیشه بلکه وزارت ارشاد براش دست هم میزنه!!! حالا یاد گرفتی برادر حاتمی کیا!!!
بیخیال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
0
0
نمیدونم که مخالفان نظام این تیپین؟ فیلم اخراجیها تا قبل از انتخابات به قول خود همین آقایون بهترین فیلم بود ولی تا آقای ده نمکی حامی نظام شده فیلمهاش شده ضد جنگ - ضد فیلم و جلف بازی و این نشون میده شعار زنده باد مخالف من واقعا جواب داده!
ايراني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
0
0
كاش ميشد بي بغض و كينه، بي تعصب به فكر بهبود وضعيت كشورمون بوديم!!!
آخر اين كشمكشها به كجا ميرسه، خدا ميدونه
نظرات بینندگان