arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶

ارتش و وزارت خارجه سوریه استفاده از مواد شیمیایی در خان شیخون ادلب را تکذیب کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرماندهی ارتش سوریه و مسئولان وزارت خارجه این کشور ادعاهای رسانه‌ها درباره حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در حومه ادلب را به طور قطع و یقین تکذیب کردند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: گروه‌های تروریستی همواره عادت دارند هر زمان که در اجرای اهداف حامیانشان یا به دست آوردن پیروزی در میدان جنگ شکست بخورند ارتش سوریه را به انجام حملات با گازهای سمی متهم کنند تا بتوانند شکست خود را توجیه کرده و حمایت حامیانشان را حفظ کنند.

فرماندهی کل ارتش سوریه به طور قطع و یقین استفاده از مواد شیمیایی یا سمی در خان شیخون ادلب را تکذیب و تأکید کرد که هیچ گاه و در هیچ مکانی از این مواد استفاده نکرده و نخواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: ارتش سوریه والاتر از این است که چنین اقدامات شنیعی را انجام دهد. گروه‌های تروریستی و کسانی که پشت آن‌ها هستند خود مسئولیت استفاده از سلاح شیمیایی و بی توجهی به جان غیرنظامیان را برای تحقق اهداف و دستورکارهای پلیدشان برعهده دارند.

همچنین یکی از مسئولان وزارت خارجه سوریه نیز به طور قطع و یقین استفاده ارتش از سلاح شیمیایی در خان شیخون یا هر شهر و روستای دیگر را تکذیب و تأکید کرد که ارتش سوریه هیچ گونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

این مسئول وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: گروه‌های تروریستی در منطقه خان شیخون و طرف‌های منطقه‌ای و غربی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها اخبار مربوط به حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در استان ادلب را منتشر کرده و طبق معمول انگشت اتهام را به سمت ارتش سوریه گرفتند اما ما به طور قطع استفاده از سلاح شیمیایی در این شهر یا دیگر شهرها و روستاها را تکذیب می‌کنیم. ارتش سوریه هیچ گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد.

این مسئول افزود: سوریه به تمامی تعهداتش درباره توافق‌نامه منع گسترش تسلیحات شیمیایی از زمان امضای آن در سال ۲۰۱۳ پایبند بوده و تأکید دارد که گروه‌های تروریستی و حامیانشان همان کسانی هستند که چنین اقداماتی را مرتکب شده و بعد دولت سوریه را متهم می‌کنند.

این مسئول وزارت خارجه سوریه گفت: آماده‌باش کشورهای حامی تروریست‌ها از جمله ترکیه و وزرای خارجه برخی کشورهای اروپایی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها برای حمله جدید علیه سوریه نشان دهنده طرح آن‌ها برای بازگرداندن عقربه ساعت به عقب و بر سر زبان انداختن دوباره پرونده شیمیایی سوریه جهت سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های تروریست‌ها و جدی نبودن آن‌ها در قبال مذاکرات آستانه و ژنو است. این حمله جدید همچنین بعد از پیروزی‌های گسترده ارتش سوریه در جنگ علیه تروریسم صورت گرفته است.این افتراها قبل از برگزاری نشست اتحادیه اروپا درباره سوریه با هدف انجام حمله جدید و توجیه تصمیمات خصمانه‌ای است که در این نشست اتخاذ خواهد شد.

این مسئول افزود: سوریه بار دیگر جنایت تروریست‌ها در خان شیخون را محکوم و مخالفت خود را با استفاده از سلاح شیمیایی در هر مکانی و از سوی هر طرفی اعلام می‌کند. این ادعاهای دروغین هرگز سوریه را از ادامه جنگ علیه ترورسیم و حامیانش و تلاش برای حل سیاسی بحران بازنخواهد داشت. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم از تلاشمان در این راستا حمایت به عمل آورد.
نظرات بینندگان