arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۶۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۰

پاداش 330 میلیونی در سایپا، از كدام جیب؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب، سایت الف متعلق به احمد توكلی نوشت:

هفته گذشته رسانه ها اعلام كردند كه مبلغ ناقابل 330 میلیون تومان به عنوان پاداش برای اعضای هیات مدیره سایپا تصویب شده است.
 
در پی بازتاب منفی این خبر در رسانه ها، روابط عمومی این شركت معظم صنعتی در توضیحات خنده داری اعلام كرد كه این پاداش نه اشخاص حقیقی بكله به اعضای هیات مدیره تعلق گرفته و تنها 30 میلیون بیشتر از سال قبل است.
 
خنده دار از این جهت كه روابط عمومی محترم تصور كرده با این توضیحات معلوم شده پاداشی 66 میلیونی به هر عضو هیات مدیره سایپا داده نشده و دیگر كسی هم نگران آنچه در این غول صنعتی می گذرد نخواهد بود. قصد نداشتم به این موضوع ورود كنم اما درست در همین زمان از اتفاقی خبر دارشدم كه سخت تاثر برانگیز بود.

ماجرا این است كه سایپا در تبلیغات گسترده رسانه ای محصولات خود شرایطی را اعلام می كند مردم هم مراجعه می كنند تا محصولی را خریداری كنند. اما در این فرایند اتفاقاتی می افتد كه به عقل هیچ بنی بشری نمی رسد كه ممكن در شروع كار خرید اقساطی درگیر چنین ماجرایی شود تا از همان اول بی خیال سایپا وامثالهم شود. مثلا اینكه پنج شنبه هفته گذشته مبلغ حدود 7 هفت میلیون تومان از سوی صدها نفر به حساب سایپا واریز می شود تا بعد از 30 روز خودرو را تحویل و مابقی را اقساطی البته به همراه سودش پرداخت كند.
 
سایپا در تبلیغاتش نه اما در نمایندگی هایش به مشتری ها می گوید كه 30 روز به استثنای تعطیلات عمومی، جمعه ها و حتی پنج شنبه ها و سایر تعطیلات من در آوری این شركت وامثالهم می باشد. بنابراین همان اول باید وعده به وفای تبلیغات رسانه ای را فراموش كرد.

اما ماجرا زمانی تلخ تر می شود كه مثلا سایت سایپا به هر دلیل خواسته یا ناخواسته قطه می شود. نتیجه آن می شود كه پول مشتری در حساب بانكی سایپا (به گفته نمایندگی) می خوابد اما مشتری هنوز از نظر سایپا به دلیل عدم ثبت قرار داد ثبت نام نكرده و شمارش معكوس 30 روز اسمی و 45 روز واقعی آغاز نشده است.

این مرحله معلوم نیست چقدر طول بكشد ودر این دوره فعلا ( تا 9 مرداد) 4 روز طول كشیده است. فرض كنیم كه در این مدت تنها هزار نفر متوسط 7 میلیون تومان به حساب سایپا واریز كرده اند كه در مجموع می شود 7 میلیارد تومان كه ضرب در 4 روز28 میلیارد تومان می شود كه در هیچ كجا دیده نمی شود و حسابداری سایپا هم توجه ای به آن ندارد چون از جیب مشتری می رود نه سایپا، تازه این حداقل رقم و برای یكبار محاسبه شده است.
 
سایپایی ها در زمان دریافت سود خود ساعت ها را شمارش و محاسبه می كنند اما در بخشندگی از جیب مشتری حاتم طایی را شرمنده تاریخ می كنند.

اما فصل جالب ترماجرا این است كه وقتی به روابط عمومی این شركت زنگ بزنید ابتدا تلفن گویا مژده می دهد كه مكالمه شما جهت بازبینی مدیرت ضبط می شود. اما لحظاتی بعد در گفت و گو با اپراتور كه هر حرفی را می زند و هر كاری می كند رازی آشكار می شود، اینكه كارمندان روابط عمومی واحد فروش این شركت هم می دانند كه آن جمله تنها جهت نمایش فیس و افاده ای بیش نیست و كسی در این شركت دنبال حق و حقوق مشتری نیست كه اگر به مشتری در آن سوی تلفن توهین شود، اینها باز خواست و یا خدای نكرده توبیخ شوند.
 
اپراتور قطعا می داند كه كسی این تلفن ها را بازخوانی نمی كند. مثل اینكه دزدی دوربین مداربسته ای را ببیند اما مطمئن باشد كه یا ضبطی در كار نیست و یا اینكه كسی برای یافتن سارق به بازبینی این دوربین نمی پردازد. با این حساب نتیجه كار همان می شود كه برای راوی این قصه به حقیر اتفاق افتاده است یعنی سه ساعت تماس مداوم با روابط عمومی سایپا بدون اینكه صدای اعتراضش به جایی برسد.

بنابراین جهت استحضار مدیران تشویق شده باید گفت كه آن پاداش ها اگر بر مبنای عملكرد، آیین نامه و مصوبات خودتان و یا اسلافتان قانونی باشد اما شرعی و پاك نیست، چون محاسبه پاداش شما به گفته روابط عمومی تان كه فقط دردسترس شماست بر اساس سود سالیانه شركت صورت گرفته درحالی كه سود شركت شما با سود هایی كه به واسطه پول بی حساب و كتاب مشتری ها در حساب شركت بدون رضایت آنها ( مثل همین ماجرای تشریح شد) مانده، آمیخته شده است.
 
هر چند به همین دلیل هم می توان گفت بخشی از پاداش شما غیر قانونی است، حال كه زور كسی حتی نمایندگان ملت در مجلس به شما نمی رسد و متاسفانه از وزیر صنایع كه در آستانه رای اعتماد او قرار داریم، نمی پرسند كه این شركت و امثالهم چرا چنین رفتاری دارند، اگر كمی دغدغه دارید كه این پاداش شرعی و پاك است یا نه؟

با اطمینان خدمتتان عرض می كنم كه مشتری شما راضی به این نحوه عملكردتان نیست واین سود شما غل و غش دارد. مطئمن باشید در زمان حساب و كتاب واقعی هیچ تبصره و بندی به داد شما نخواهد رسید و باید حق كسانی را كه اصلا ندیده اید اما در نتیجه مدیریت شما آقایان متضرر شده اند، پس بدهید.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بیخبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
2
بابا بیچاره ها گناه دارن اخه 330 ملیون که چیزی نیست همچین میگن انگار330 هزار تومنه!!
بابا پول چرک کف دسته ول کنید!
اخه شما دلتون میاد اینا که انقدر کارو تلاش میکنن تا هر روز نواوریی جدید در خلق چراغ و راهنماهای پراید به خرج بدن تو خونه 50 متری زندگی کنن نه دلت میاد؟؟؟
چه پاداش درویشانه ای اقا منم یه 7 تومن کمک میکنم!!
الان بغض گلومو گرفته ...
هيچ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
1
شايد اين اوضاع رو هيچكي مثل حافظ بيان نكرده ......

در عهد پادشاه خطابخش جرم پوش.... حافظ قرابه كش شد و مفتي پياله نوش
صوفي به كنج صومعه برپاي خم نشست ..... چون ديد محتسب كه سبو ميكشد به دوش
احوال شيخ و قاضي و شرباليهودشان..... كردم سوال صبحدم از پير مي فروش
گفتا نگفتنيست سخن! گرچه محرمي..... دركش زبان و پرده نگهدار و مي بنوش ......
نظرات بینندگان