arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۰۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۰

ایران تعطیل ترین کشور جهان می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این اظهارات رئیس جمهور درباره میزان تعطیلی و احتمال افزایش تعطیلی برای رسیدگی مردم به امورات خانواده در حالی است که بنا بر آمارها، بر خلاف دیگر کشورهای دنیا، ایران از آمار تعطیلی رسمی بیشتری برخوردار است که در صورت تعطیلی پنجشنبه ها، ایران رتبه نخست تعطیل ترین کشور جهان را از آن خود خواهد کرد.
به گزارش انتخاب به نقل از مشرق، چندی پیش، رئیس جمهور از برنامه برای افزایش تعطیلی در کشور خبر داده و اعلام نمود: «در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گروهي تعيين شد تا درباره وضعيت تعطيلي در كشور ما در مقايسه با ساير كشورها تحقيق كند. بنا بر تحقيقي كه ارايه شد، كمترين تعطيلي متعلق به كشوري در خليج عدن بود و پس از آن، كمترين تعطيلي متعلق به كشور ما با 75 روز تعطيلي است. بقيه كشورها بالاي صد روز تعطيلي دارند. بايد اين نگاه را اصلاح كنيم كه فكر مي‌كند تعطيلي بطالت وقت است. بايد همه‌ افراد بتوانند يك روز در خدمت خانواده باشند.

وي افزود: مي‌گفتند كه دولت نهم و دهم زياد تعطيل مي‌كند. مگر كار كردن به ساعت طولاني است؟ همان روز كه اين گزارش به شوراي عالي انقلاب فرهنگي آمد، به ساير دستگاه‌ها نيز فرستاده شد. در آن روز، يكي از افراد پيشنهاد داد كه تعطيلي نوروز را از چهار روز كم كنيم و به جاي آن، يك روز به تعطيلي عيد فطر بیفزایيم كه يكي ديگر از افراد در آن نشست اعتراض كرد و گفت: مردم يك ماه رمضان را عبادت مي‌كنند و ما كاري مي‌كنيم كه آنها عيد فطر را به مسافرت بروند و همه تلاش خود را از بين ببرند. چرا برخي گمان مي‌كنند كه مسافرت كاري لغو و بيهوده است؟ من در آن جلسه گفتم كه برخي افراد بخش زيادي از سال را در مسافرتند و برايشان اسباب سفر فراهم است و بيت‌المال در اختيار آنهاست و نمی دانند كه مردم چگونه به مسافرت مي‌روند. برخي نگاه‌هاي بسته و بي‌اعتماد به انسان دارند».

این اظهارات رئیس جمهور درباره میزان تعطیلی و احتمال افزایش تعطیلی برای رسیدگی مردم به امورات خانواده در حالی است که بنا بر آمارها، بر خلاف دیگر کشورهای دنیا، ایران از آمار تعطیلی رسمی بیشتری برخوردار است که البته در صورت تعطیلی پنجشنبه ها، ایران رتبه نخست تعطیل ترین کشور جهان را از آن خود خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، در حالی که عمده کشورهای جهان بین ۹ تا ۱۱ روز از سال را تعطیلند، در تقویم رسمی کشورمان ایران، سالانه ۲۵ روز تعطیل رسمی (شامل پانزده روز مناسبت‌های مذهبی و ده روز مناسبت‌های ملی) داریم که باید به این رقم، نزدیک ۵۲ جمعه را بیفزاییم. بدین ترتیب، با احتساب روزهای پنجشنبه و مرخصی استحقاقی کارمندان و کارگران، کار و تولید و خدمت‌رسانی تقریبا در ۱۵۰ روز از سال متوقف می‌شود! که این مهم با افزودن تعطیلی پنجشنبه ها افزونتر نیز خواهد شد.

حال با این همه تعطیلات در کشور، تعطیلات منطقه و بین تعطیلات و… نیز همه ساله ادامه دارد و در این میان، فرصت‌های بی شماری از دست می‌رود.

البته ناگفته نماند که تعطیلات به دلیل شرایط بحرانی جوی (نظیر بارش برف سنگین، بحران سرما و نبود سوخت کافی، آلودگی هوا و.. ) اجتناب ناپذیر است. از آنجا که جغرافیای ایران، که از جمله نقاط جهان منحصر به فرد است و سه اقلیم کوهستانی، بیابانی و جلگه‌ای را از نگاه زمین شناسی در خود جای داده است، به اضافه نحوه توزیع جمعیت در برخی شهرهای آن، از جمله تهران، چنین تعطیلات ناگهانی را اجتناب ناپذیر کرده است.

* تعطیلات در جهان

بررسی تعطیلات سالانه در نقاط گوناگون جهان، نشان می‌دهد که هم تعطیلات زیاد (بالاتر از هجدده روز) و هم تعطیلات کم (کمتر از شش روز) سهم بسیار کمی در تقویم سالانه کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است. بیشتر کشورهای پیشرفته جهان، ترجیح می‌دهند راهی میانه را برگزینند، به گونه ای که ده قدرت اقتصادی برتر جهان یعنی ایالات متحده آمریکا، ژاپن، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، برزیل، اسپانیا و کانادا به ترتیب: ده، پانزده، هفت، نه، دوازده، هشت، سیزده، ده، نه و یازده روز تعطیلات رسمی در تقویم خود دارند.

عامترین تعطیلات در تقویم‌های رسمی ۱۱ روزه و ۹ روزه است که روی هم نزدیک ۲۶ درصد کشورهای جهان را از آن خود می کنند.

در زیر کشورهای جهان را بر پایه روزهای تعطیل رسمی در تقویم سالانه می‌بینید:

۲۵ روز: در این گروه تنها ایران است.

۲۴ روز: سریلانکا در جنوب شرق آسیا.

۲۰ روز: نپال در شمال آسیا.

۱۹ روز: پورتوریکو و لبنان.

۱۸ روز: سن مارینو، جزایر ویرجین (ایالات متحده امریکا) و کلمبیا.

۱۷ روز: جزایر فارو و کامبوج.

۱۵ روز: بورکینا فاسو، تانزانیا، آنگولا، هائیتی، فنلاند، ژاپن، لیختن اشتاین، سنت مارتین و اسلواکی.

۱۴ روز: بلغارستان، کامرون، شیلی، کرواسی، جزایرگوادلوپ، موریس، جزیره مالت، آنتیل هلند، جزایرماریانا، پرتغال، سنگال، سوریه، توگو، توباگو، اروگوئه، آندورا و قبرس.

۱۳ روز: چک، کره شمالی، دانمارک، اکوادور، اریتره، پلینزی فرانسه، یونان، ایسلند، اندونزی، ایتالیا، لتونی، لیبریا، لیتوانی، مالاوی، مارتینیک، مراکش، مکزیک، نیو کالدونیا، نروژ، ساموآ، سیشل، سوئد، اوگاندا، وانواتو و اتریش.

۱۲ روز: بلاروس، بلژیک، دومینیکن، فرانسه، گویان فرانسه، مجارستان، کنیا، عراق، لائو، لوکزامبورگ، مالدیو، جزایرمارشال، موناکو، مونتسرات، نیجر، نیجریه، پاناما، پرو، لهستان، سنت وینسنت، آفریقای جنوبی، تونس، ترکمنستان، تووالو، والیس و فوتونا و آرژانتین.

۱۱ روز: آذربایجان، بنگلادش، باربادوس، بلیز، بوسنی، بوروندی، کانادا، کیپ ورد، گینه استوایی، استونی، گرینلند، گرنادا، گواتمالا، هندوراس، کیریباتی، لسوتو، مقدونیه، مالزی، مالی، نیکاراگوئه، پاراگوئه، کره جنوبی، فیلیپین، سنت کیتس، اسلوونی، زامبیا، سوازیلند و تایلند.

۱۰ روز: تاجیکستان، سنگاپور، امریکا، ازبکستان، یمن، آلبانی، ساموآ، باهاما، برمودا، بوتسوانا، برزیل، مصر، گابن، غنا، گوام، گینه، ایرلند، قرقیزستان، لیبی، هلند، نیوزیلند، پاکستان و پالائو.

۹ روز: موزامبیک، نامیبیا، نیوئه، گینه پاپوآ، سیرالئون، سومالی، اسپانیا، سودان، سورینام، تایوان، تونگا، اوکراین، استرالیا، جزایرویرجین (بریتانیا)، جزایرکیمن، چاد، جزایرکوک، دومینیکا، آلمان، گرنزی، گینه بیسائو، گویان، جزیره مای، جامائیکا، قزاقستان، ماداگاسکار، موریتانی و مایوت.

۸ روز: افغانستان، باربودا، ارمنستان، آروبا، بحرین، بولیوی، برونئی، جیبوتی، کویت، مونته نگرو، میانمار، پیتکارین، سائو تومه و بریتانیا.

۷ روز: الجزایر، چین، کنگو، کوبا، السالوادور، جزایرفالکلند، اردن، مغولستان، عمان، روسیه، سنت لوسیا، جزایرسلیمان، توکلائو وامارات متحده عربی.

۶ روز: آفریقای مرکزی، اتیوپی، فیجی، رومانی، صربستان، ویتنام، زیمبابوه و نائورو.

۵ روز: قطر

۴ روز: سوییس

۳ روز: عربستان، گامیبیا و هندوستان.

۲ روز: رواندا و بوتان.

۱ روز: کومور در جنوب شرقی قاره آفریقا.


هشت کشور با کمترین تعطیلات


کومور: در جنوب شرقی آفریقا، تنها یک روز تعطیلی رسمی دارد و آن روز «استقلال» است.

بوتان: در جنوب آسیا دو روز تعطیلات رسمی در تقویم خود دارد؛ هشتم اگوست روز استقلال و  هفدهم دسامبر روز ملی.

رواندا: در مرکز آفریقا. در این کشور روزهای: اول ژوئیه روز استقلال و چهارم ژوئیه روز آزادی به طور رسمی تعطیل است.

عربستان: در جنوب غرب آسیاست. در این کشور دو عید قربان و فطر، همچنین ۲۳ سپتامبر روز ملی به طور رسمی تعطیل است.

گامبیا: در غرب آفریقا قرار دارد و سه روز در آن تعطیل رسمی است. روزهای هجدهم فوریه روز استقلال، ۲۴ آوریل روز جمهوری و پانزدهم اوت ۱۵ فرض مریم مقدس.

هند: در جنوب قاره آسیا قرار دارد. در این کشور، دوم اکتبر، روز تولد ماهاتما گاندی، ۲۶ ژانویه روز جمهوری و پانزدهم اوت، روز استقلال به طور عمومی تعطیل است.

سوئیس: کشور کوچکی در اروپای غربی که صاحب بزرگترین خدمات بانکی در جهان است. در این کشور، چهار روز رسمی تعطیل است. روزهای: اول ژانویه، سال نو، سیزده می، عروج مسیح، اول اوت، روز ملی و ۲۵ دسامبر، کریسمس.

قطر: کشور کوچک عربی در جنوب خلیج فارس. در این کشور، پنج روز در سال به طور رسمی تعطیل است. این تعطیلات عبارت است از: سوم سپتامبر، هجدهم نوامبر روز ملی، هفتم دسامبر برابر با نخستین روز سال نوی اسلامی و اعیاد اسلامی فطر و قربان.


هشت کشور با بیشترین تعطیلات


ایران: کشورمان ایران با ۲۵ روز تعطیلات عمومی در سال، صاحب رتبه نخست در جهان از لحاظ تعطیلات رسمی است.

سریلانکا: همسایه هندوستان با ۲۴ روز تعطیلات رسمی، دومین کشور پر تعطیلات در دنیا به شمار می‌رود. تعطیلات این کشور، مخلوطی است از مناسبت‌های ملی، مسیحی، اسلامی و مذاهب شرق آسیا. نظیر شب بزرگداشت خداوند شیوا، عید فطر، روز کریسمس، روز کارگر و… .

نپال: همسایه شمالی هندوستان نیز از همسایه جنوبی عقب نمانده و با بیست روز تعطیلات رسمی صاحب رتبه سوم تعطیلات در جهان است؛ نظیر سریلانکا، شب خداوند شیوا و مناسبت‌هایی از این دست به همراه روزهای ملی بیست روز تعطیلات در این کشور را تشکیل می دهد.

پورتوریکو: حدودا در آمریکای مرکزی بوده و با نوزده روز تعطیلات در جهان صاحب مقام است! در این کشور برای کریسمس عملا سه روز تعطیل است و روز کارگر و مناسبت‌های ملی و.. تعطیلات آن را تشکیل می دهد.

لبنان: این کشور در غرب خاورمیانه، علاوه بر تعطیلات ملی، تعطیلات مسیحی و اسلامی، تعطیلات خاص مذهب تشیع را نیز در تقویم خود جای داده و به همین سبب، سالانه نوزده روز در لبنان تعطیل است.

سن مارینو: این کشور کوچک در نزدیکی ایتالیا، با هجده روز تعطیلی، صاحب بیشترین تعطیلات در اروپاست. البته این یکی از آن کشورهای تازه تأسیس جهان نیست. قانون اساسی سن مارینو که در ۱۶۰۰ میلادی تدوین شده است و هنوز نیز به اجرا درمی‌آید، قدیمی ترین قانون اساسی جهان به شمار می‌رود. تعطیلات در این کشور مخلوطی است از مناسبت‌های ملی، مسیحی و خاص کارگری و صنفی.

جزایر ویرجین آمریکا: دقیقا دو برابر جزایر ویرجین بریتانیا در جزایر ویرجین آمریکا تعطیلات وجود دارد. تعطیلات ملی، مذهبی، همچنین برخی روزهای خاص با گرایش عامیانه نظیر روز دعا برای توفان، هجده روز از ۳۶۵ روز سال را در این منطقه از جهان تعطیل کرده است.

کلمبیا: شمال غربی ترین کشور آمریکای جنوبی است. همسایه ونزوئلا با هجده روز تعطیلات از صاحبان رتبه در قاره آمریکا به شمار می‌رود. هجده روز تعطیلی عمومی کلمبیا را به ترتیب: مناسبت‌های مذهبی، ملی و صنفی ـ کارگری تشکیل می دهند.



منابع و توضیحات

* همه اطلاعات مربوط به تعطیلات موجود در این صفحات، از سایت‌های www. holidayyear. com، www. timeanddate. com و صفحات جنرال کشورها در سایت www. wikipedia. orgبرگرفته شده و از آنجا که برخی از مناسبت‌ها و تقویم‌ها به صورت منطقه‌ای در جهان به ثبت رسیدند، درصدی از خطا در این آمارها متصور است؛ برای نمونه، تعطیلات در ایران در سایت هالی دی یر بسیار کمتر از تعداد واقعی (سیزده روز) ثبت شده است، در همین حال، این تعطیلات در سایت ویکی پدیا به صورت دقیق ثبت شدند، که طبیعتا آمار ویکی پدیا در اینجا مورد استناد قرار گرفته است. البته در دیگر نقاط دنیا که از تقویم میلادی استفاده می‌کنند، آمارها تقریبا ۱۰۰ درصد می تواند مورد استناد قرار گیرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
0
چقدر ... شما.. بقیه دنیا هفته ای یه روز بیشتر تعطیل دارن. بعد میگین ایران بیشترین تعطیل رو داره؟ ... از شماها ندیدم!!
حسن
|
SWITZERLAND
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
0
سلام تحقیق جالب وکاملی بود البته نمی توان به این نکات توجه نکرد اما درپس بعضی حرفهای دوستان اقراضی نهفته است چرا به این امر توجه نمی شود کشورهای که ذکر شد دارای بیشترین سطح درامد سرانه ورفاه اجتماعی میباشند ومردم نیازی به دو شیفت یاحتی سه شیفت کاری ندارند .
در صحبت دوستان به تمامی از لغوتعطیلات ملی صحبت می شود که بیشترنیت مقابل با اصالت ایرانی می باشدومقابله با هرچه اسم ونشانی از ایران دارد مثل نوروز وملی شدن صنعت نفت.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
0
میخواهم در این مورد یه پیام بزارم اما هاج و واج موندم که چی بگم
سام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
0
0
برای مقایسه بهتر کاش میزان بهره وری رو هم در این کشورها ذکر میکردید. شاید تعطیلات درگر کشورها از ما بیشتر باشه اما در همون ایام کاری خیلی بیشتر از ما ایرانی ها کار میکنن. در ادارات دولتی که ماه رمضون کلاً تعطیله و کسی کاری انجام نمیده.
رحماني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
0
0
عربستان كه بنا به نوشته سايتها تنها در عيد فطر امسال ده روز تعطيل است !؟
نظرات بینندگان