arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۰

شوک 35 دلاري در بازار طلا

با رکوردزني جديد طلا، يک بار ديگر اين فلز گرانبها خبرساز شد. ديروز طلا هر ساعت قيمت متفاوتي را تجربه کرد، به طوري که هر اونس آن در آخرين دقايق ديروز به هزار و 672 دلار رسيد، رقمي که خيلي ها را شگفت زده کرد، زيرا اين بالاترين قيمت ثبت شده براي طلا در تاريخ معاملات اين فلز محسوب مي شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امير روحپرور: با رکوردزني جديد طلا، يک بار ديگر اين فلز گرانبها خبرساز شد. ديروز طلا هر ساعت قيمت متفاوتي را تجربه کرد، به طوري که هر اونس آن در آخرين دقايق ديروز به هزار و 672 دلار رسيد، رقمي که خيلي ها را شگفت زده کرد، زيرا اين بالاترين قيمت ثبت شده براي طلا در تاريخ معاملات اين فلز محسوب مي شود.

اين در حالي است که تب جهاني طلا بازار داخلي را با طوفان قيمتها مواجه کرد، طوفاني که بدون شک نه تنها براي صاحبان ثروت خسارتي به همراه نداشت که از ثروت بادآورده آنان خبر مي دهد.
در اين ميان از بازار سکه نيز خبر مي رسد شوک جديد طلا قيمت سکه را تا 7 هزار تومان افزايش داد.

چرايي شوک طلا

کارشناسان تشديد نگراني ها از وضعيت اقتصادي آمريکا و منطقه يورو و مطرح شدن دوباره بحران مالي ايتاليا را مهمترين علت رکورد شکني قيمت طلا مي دانند.رکورد پيشين قيمت طلا مربوط به چندي قبل بود که طي آن قيمت هر اونس طلا به بيش از يک هزار و 652 دلار رسيده بود.

بررسي ها مي گويد، قيمت طلا که در واکنش به تصويب طرح افزايش سقف بدهيهاي آمريکا رو به افزايش گذاشته است، از روز گذشته تاکنون بيش از 36 دلار در هر اونس افزايش يافته است.
در اين باره مدير يک مؤسسه تحقيقاتي اروپايي با تعجب برانگيز دانستن افزايش قيمت طلا به دنبال تصويب طرح افزايش سقف بدهيهاي آمريکا گفت: انتظار داشتيم به دنبال تصويب اين طرح قيمت طلا کاهش يابد، اما بر عکس شاهد افزايش قيمت آن بوديم.

وي افزود: گويا بازار تصويب اين طرح را نشانه بدي از وضعيت اقتصادي جهان دانسته و در واقع نگرانيهاي بين المللي از وضعيت اقتصادي جهان تشديد شده است.

اين در حالي است که قيمت طلا طي يک ماه گذشته 171 دلار و در يک سال گذشته 475 دلار در هر اونس افزايش داشته است.

اين رويداد در حالي اتفاق افتاده است که اقتصاد آمريکا پس از رکود سال 2007 همواره از بحران اقتصادي رهايي نيافته و از بحراني به بحران ديگر تغيير وضعيت داده که مي توان بحرانهاي مسکن، سقوط بانکها، بيکاري، کاهش تراز تجاري و در نهايت بحران بدهيها را در اين ميان يادآور شد.
اين مسأله در چند سال گذشته، مستقيم با کاهش اعتماد سرمايه گذاران بر قيمتهاي طلا تأثيرگذار بوده، به گونه اي که اين فلز از سال 2008 روند صعودي خاصي را در قيمتهاي خود تجربه کرده و در سال 2011 به طور پياپي در حال ثبت رکوردهاي تاريخي قيمت است.

نوسانهاي قيمت در بازار داخلي

ديروز قيمت سکه در بازار داخلي نسبت به روز پيش از آن 7 هزار تومان افزايش يافت، براين اساس نرخ فروش سکه تمام بهار از 429 هزار تومان به 436 هزار تومان رسيد.

در بازار داخلي سکه طرح قديم 460 هزار تومان، نيم سکه 218 هزار تومان، ربع سکه 126 هزار و 500 تومان و سکه گرمي 75 هزار تومان قيمت گذاري و فروخته شد.از سوي ديگر هر گرم طلاي 18 عيار نسبت به روز سه شنبه با 1500 تومان افزايش به 45 هزار تومان رسيد.

در اين راستا بانک مرکزي نيز نرخ فروش سکه يک بهار را افزايش داد و بقيه سکه ها را بدون تغيير نرخ در شعب بانک ملي عرضه کرد.

بر همين اساس نرخ پايه سکه يک بهار 411 هزار تومان تعيين شده که با لحاظ 16 هزار و 440 تومان ماليات بر ارزش افزوده با قيمت 427 هزار و 440 تومان در بانک ملي فروخته شد.
نيم سکه نيز با نرخ پايه 205 هزار و 500 تومان و ماليات بر ارزش افزوده 8 هزار و 220 تومان با قيمت 213 هزار و 720 تومان به فروش رسيد.

همچنين ربع سکه با قيمت نهايي 120 هزار و 120 تومان در برخي از شعب بانک ملي عرضه شد که از اين قيمت 115 هزار و 500 تومان نرخ پايه و 4 هزار و 620 تومان ماليات بر ارزش افزوده است.
اين گزارش حاکي است، صرافي ها سکه طرح قديم را با قيمت 453 هزار تومان، طرح جديد 439 هزار تومان، نيم سکه 220 هزار تومان، ربع سکه 125 هزار و 500 تومان و سکه يک گرمي را 73 هزار تومان عرضه کردند.

   
تحليل سوژه از نگاه يک کارشناس ؛ صعود تا 48 ساعت!


رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر افت شاخصهاي مالي آمريکا را دليل اصلي افزايش قيمت داخلي و جهاني طلا عنوان کرد و گفت: تا 48 ساعت آينده روند قيمت طلا در اين بازارها صعودي است.

محمد کشتي آراي درباره افزايش قيمت جهاني طلا و تأثير آن در بازارهاي داخلي، اظهار داشت: از چند روز پيش مشخص بود که قيمت جهاني طلا افزايش خواهد يافت.

وي افزود: کنگره آمريکا بارها براي بدهي اين کشور هشدار داده بود و در نهايت تضعيف اقتصاد آمريکا در بازار طلا خود را نشان داد.

رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر کاهش شديد شاخصهاي مالي آمريکا را دليل اصلي افزايش قيمت جهاني طلا عنوان و تصريح کرد: اين وضعيت باعث شد سرمايه گذاران و بسياري از دولتها به سمت بازار طلا حرکت کنند و همين امر باعث افزايش قيمت طلا شد.

کشتي آراي با بيان اينکه فروش هر اونس طلا در بازارهاي جهاني با قيمت 1672 دلار موجب ثبت رکورد جديدي در اين بازارها شده است، ادامه داد: البته اين نوسانها تأثير خود را در بازارهاي داخلي نيز بر جا گذاشت، به نحوي که قيمت طلا و سکه که مدتها در داخل کشور ثابت بوده و گاهي نيز سير نزولي داشت امروز(ديروز) در مسير صعودي قرار گرفت.

کشتي آراي درباره پيش بيني وضعيت بازار در روزهاي آينده تأکيد کرد: پيش بيني اتحاديه تا 48 ساعت اعتبار دارد، بنابراين طي اين مدت روند طلا کاملا صعودي است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حقیقت گو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
0
0
هی برید روز تا شب کار کنید برای روزی 20 هزار ت
یه انس طلا اسپند سال گذشته 1400 دلار بوده اکنون
1670 دلار یعنی اینکه یک انس که به روایتی 31و ..گرم هست و به روایتی 28 و ... گرم اسپند سال پیش 1450000 تومان بوده و اکنون 1750 هزار تومان 300 هزار تومان در کمتر از 6 ماه یعنی نزدیک به 35 تا 40 درسد سود
حالا بیشترین سود بانک های خصوصی در 6 ماه به 18 درسد هم نمی رسد گاهی اندکی اندیشیدن بهتر از زور زدن هست با اینهمه همواره اینگونه نیست ای بسا دو ماه دیگر قیمت ها باز کاهش یابد در کل قیمت طلا دست کم 20 تا 24 درسد سود داشته است که سود 5 ساله ی بانک های خصوصی هم این همه نیست .
اینجا هست که باید گفت چرا مردم پولشان را از اعتبار و ارزش می اندزاند در این بانک ها و یک وام هم که بخواهند بگیرند هفت خان رستم را باید بگذرانند و شگفتا که قیمت طلای داخلی اینگونه افزایش نیافته تنها اونس که طلای 24 عیار با قیمت جهانی هست و تقریبا هر گرم آن 55 تا 56 هزار تومان است اینگونه رشد شگفت و باور نکردنی داشته است نمی دانم سپرده ی طلای بانک صادرات می تواند این همه پول به مشتریان خود که یکی دو ماه پیش طلا خریده اند بدهد و یا با تبصره و هزار یک دوز و کلک سر و تهش را به هم می آورد ؟؟؟
نظرات بینندگان