arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۳۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۰

چرا نتايج بررسي پرونده برنجهاي آلوده اعلام نشد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انجمن برنج ايران در نامه اي چهار بندي به کميسيون کشاورزي مجلس از واردات بي رويه اين محصول، عدم نظارت بر کيفيت برنجهاي  وارداتي، اعلام رقم نادرست براي مصرف سرانه برنج و زمان اعلام نرخ خريد تضميني انتقاد کرد.

به گزارش مهر، در اين نامه آمده است: عدم نظارت بر کيفيت برنجهاي وارداتي و حصول اطمينان از سلامت آنها و اينکه چند سال قبل، بحث آلودگي برنجهاي وارداتي مطرح شد و هرگز حاصل بررسي ها معلوم نشد.
از سويي، عدم نظارت بر ميزان واردا
ت برنج، آمار رسمي واردات برنج را در دهه گذشته به طور متوسط ساليانه 1/2 ميليون تن نشان داده اند، و اين درحالي است که هرگز اشاره اي به ميزان واردات غير رسمي از مرزهاي شرقي، جنوبي و حتي غربي کشور نشده است.

در اين نامه همچنين با انتقاد از رقم اعلام شده براي سرانه مصرف برنج آمده است: ميزان مصرف ساليانه سرانه برنج به زعم اين انجمن و تأييد وزارت جهاد کشاورزي 36 تا 37 کيلوگرم است، به جز در سالهاي 1384 تا 1388 که وزارت جهاد کشاورزي، همواره در اعلام اين آمار، پيروي از ديگر ارگانها کرده و اين ميزان را 44 کيلوگرم اعلام کرده بود. همچنان هم وزارت بازرگاني اين ميزان را 44 کيلوگرم اعلام مي کند.

اين درحالي است که براساس آمار اعلام شده انجمن برنج ايران و وزارت جهاد کشاورزي، کسري برنج براي تأمين مايحتاج مصرف کنندگان 500 هزار تن است اما براساس آمار وزارت بازرگاني اين رقم 1/2 ميليون تن اعلام شده است.

انجمن برنج ايران به علت پافشاريها در خصوص بي نيازي کشور به واردات 1/3 ميليون تن برنج در سال از سوي وزير بازرگاني وقت، به دادگاه انقلاب نيز فرستاده شد که با وجود پافشاريها قاضي متعهد پرونده حق را به انجمن داد و دفاع از حقوق برنجکاران را از وظايف انجمن دانست و پرونده مختومه شد.
نظرات بینندگان