arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶

رئیس اسبق پنتاگون و سیا: هدف اولیه طراحی مادر بمب‌ها، تاسیسات ایران بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر دفاع سال‌های 2011 تا 2013 آمریکا و رئیس پیشین سیا در یک مصاحبه گفته که هدف اولیه واشنگتن از طراحی «مادر همه بمب‌ها»، حمله احتمالی به تاسیسات غنی‌سازی ایران بود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، وزیر اسبق دفاع و رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی درباره کره شمالی و همچنین هدف از طراحی بمب موسوم به «مادر همه بمب‌ها» صحبت‌هایی مطرح کرد.
 
به دنبال اظهارات و مواضع اخیر دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ علیه کره شمالی، واشنگتن دست به اقداماتی از قبیل اعزام ناوگروه تهاجمی به شبه جزیره کره زده است.
 
اقدامات آمریکا با پاسخ تند مقامات کره شمالی مواجه شده و پیونگ یانگ به واشنگتن هشدار داده که به اقدامات تحریک آمیزش، «پاسخ بی رحمانه» خواهد داد.
 
در اوج این تنش‌ها، «لئون پانتا» وزیر دفاع اسبق (پنتاگون) که مدتی رئیس سازمان سیا هم بوده، به دونالد ترامپ درباره جنگ هسته‌ای احتمالی بین این کشور و کره شمالی هشدار داده است.
 
او به ان بی سی گفت: «کلمات که از دولت(ترامپ) بیرون می‌آید، از آنچه در حال حادث شدن است، دارد اقدامات تحریک آمیز بیشتری را صورت می‌دهد. من فکر می‌کنم که ما باید خیلی مراقب باشیم. ما نباید وارد هیچ گونه اقدام بی محابا شویم. دلیلی وجود داشته که روسای جمهور آمریکا درباره کره شمالی، اقدام و تصمیم نهایی(برای حمله) را نگرفته‌اند».
 
پانتا ادامه داد: «ما در اینجا، یک جنگ هسته‌ای محتمل را پیش رو داریم که احتمال میلیون‌ها قربانی خواهد داشت. در نتیجه ما باید اینجا، قدری از خودمان مراقبت به خرج دهیم».
 
وزیر اسبق دفاع آمریکا افزود: «20 میلیون نفر در سئول داریم و این قطعا یک هدف احتمالی حمله کره شمالی خواهد بود. ما همین اخیرا به چین فرصتی برای تعامل کردن(درباره کره شمالی) دادیم. بگذاریم ببینیم آنها چگونه کار می‌کنند».
 
رئیس پیشین سیا همچنین باز هم تکرار کرد که آمریکا باید از هرگونه اقدام بی محابا در قبال کره شمالی پرهیز کند و چنین اقدامی را «خطرناک» توصیف کرد.
 
پانتا با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور چین به امریکا و دیدارش با ترامپ گفت: «به نظر می رسید که رئیس جمهور ترامپ از آنچه رئیس جمهور شی گفته، خرسند است. خوب بگذارید ببینیم که چین چه اقدامی درباره کره شمالی می‌کند».
 
او در ادامه ضمن تاکید بر لزوم تقویت توانمندیهای دفاعی امریکا در منطقه و تقویت حضور نظامی در شبه جزیره کره، بر لزوم تقویت فشارها بر چین به منظور کشاندن کره شمالی پای میز مذاکره تاکید کرد و همچنین  از تشدید تحریمهای علیه کره شمالی سخن گفت.
 
وزیر اسبق دفاع آمریکا افزود: «واقعیت این است که سیاست ما در قبال کره شمالی، سیاست سد نفوذ و بازدارندگی است. البته این زیاد راضی کننده نیست اما این چیزی است که ما باید ادامه بدهیم».
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه، درباره قویترین بمب غیراتمی امریکا موسوم به «مادر همه بمبها» یا «موآب» هم اظهارنظر کرد.
 
پانتا که از 2011 تا 2013 وزیر دفاع بود، گفت: «وقتی من وزیر دفاع بودم ما در حال کار بر روی آن سلاح بودیم. خیلی صریح بگویم که این بمب ابتدائا برای هدف قرار دادن احتمالی تاسیسات غنی سازی زیر زمینی در ایران بود. این دغدغه ما بود. این یک سلاح موثر است. من آزمایش و تست آن را دیدم. این سلاح میتواند در زیر زمین نفوذ کند».
نظرات بینندگان