arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۰

بلوکه 4 ميليارد دلار پول نفت ایران در بانک های کره جنوبی

نزديک به چهار ميليارد دلار در آمد ناشی از فروش نفت ايران که به دليل محدوديت‌های ناشی از تحريم‌های اقتصادی عليه جمهوری اسلامی، در کره جنوبی مسدود شده، دست‌کم تا پايان سال جاری ميلادی نیز مسدود خواهد ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نزديک به چهار ميليارد دلار در آمد ناشی از فروش نفت ايران که به دليل محدوديت‌های ناشی از تحريم‌های اقتصادی عليه جمهوری اسلامی، در کره جنوبی مسدود شده، دست‌کم تا پايان سال جاری ميلادی نیز مسدود خواهد ماند.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، شماری از منابع دولتی کره جنوبی که نامی از آنها برده نشده، به خبرگزاری رويترز گفته‌اند که مبلغ مسدود شده تا کنون به «چهار تريليون وون» (۳.۸۲ ميليارد دلار آمريکا) رسيده است. اين منابع که به دليل حساسيت موضوع نام و عنوان خود را فاش نکرده‌اند، می‌گويند اين مبلغ تا پايان سال می‌تواند به ميزان پنج ميليارد دلار نيز برسد.

هرچند تحريم‌های وضع شده سازمان ملل عليه ايران خريداران و فروشندگان فرآورده‌های نفتی غيرآمريکايی به ايران را مجازات نمی‌کند، اما به دليل فشارها بر چرخش مالی و منابع پولی، پرداخت بدهی‌های نفتی به ايران از طريق بانک‌های خارجی را با دشواری‌هايی روبه‌رو کرده است.

درآمدهای نفتی بيش از نیمی از درآمد دولت ايران را تشکيل می‌دهد.

در هفته جاری، پالايشگاه‌های هندی نيز پس از هفت ماه کشمکش، بالاخره توانستند برای پرداخت حدود پنج ميليارد دلار بدهی خود بابت خريد نفت از ايران راهی پيدا کنند.

کره جنوبی از اصلی‌ترين مشتريان نفتی ايران به شمار می‌آيد و روزانه به طور متوسط ۲۳۰ هزار  بشکه نفت خام از ايران وارد می‌کند.

به گزارش رويترز، سال گذشته سئول به بانک مرکزی ايران اجازه داد که حساب‌های بانکی به واحد پولی کره جنوبی «وون» در آن کشور افتتاح کند. اين اقدام در پی آن صورت گرفت که دولت کره به تبعيت از تحريم‌های بين‌المللی عليه برنامه هسته‌ای ايران شعبه بانک ملت در سئول را، به همراه ۱۰۱ شرکت ايرانی ديگر، در فهرست سياه خود وارد کرد.

ايران می‌تواند از موجودی حساب‌های خود به «وون» در کره جنوبی برای انجام معاملات تجاری با کره استفاده کند، اما حتی در صورت تبديل مبالغ مازاد اين معاملات به ديگر واحدهای ارز، هيچ راهی برای خروج نقدينگی ياد شده از کره نخواهد داشت چرا که بانک‌های بين‌المللی برای انتقال دارايی‌های مالی دولت ايران مشکل دارند و قادر به جابه‌جايی اين پول نيستند.

رويترز همچنين به نقل از يک مقام کره‌ای نوشته است:«بانک مرکزی ايران به اميد برداشت وجوه دريافتی از خريداران کره‌ای از جمله پالايشگاه‌ها در زمانی که احياناً تحريم‌ها لغو شود، اين پول را نگاه داشته است.»

کره جنوبی پنجمين واردکننده نفت خام در جهان است که بر اساس اطلاعات شرکت نفت ملی کره، نزديک به ۹ درصد از کل ۲.۵۴ ميليون بشکه نفت مورد نياز روزانه خود را در نيمه اول سال، از ايران خريداری کرده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
0
1
پولی که بما ايرانيان تعلق ندارد ، هر کجا باشد فرقی ندارد و ما غصه چنين چيزها را نميخوريم !
نظرات بینندگان