arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶

صربستان در حال مذاکره با روسیه و بلاروس برای خرید S-300 است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهوری صربستان اعلام کرد، کشورش به دو آتش بار از سیستم ضد هوای S-300 روسیه و یک مرکز فرماندهی، برای حفاظت از حریم هوایی‌اش نیاز دارد و به همین خاطر مذاکراتی را با روسیه و بلاروس برای خرید احتمالی آغاز کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان گفت: شخصاً برای خرید سیستم‌های دفاع موشکی S-300 با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس مذاکره کرده‌ام.

وی افزود: در حال حاضر هیچ توافقنامه‌ای برای خرید S-300 وجود ندارد. من تنها در جریان مذاکره با پوتین به این مساله اشاره کردم. ما با لوکاشنکو نیز درباره این مساله مذاکره کردیم.

در ژانویه سال جاری میلادی، وزیر دفاع صربستان نیز گفت که بلگراد قصد دارد مذاکراتی درخصوص خرید سیستم‌های دفاع موشکی را با بلاروس آغاز کند.

این در حالی است که هنوز هیچ بیانه رسمی درخصوص این موضوع از جانب مقامات صربستان یا روسیه منتشر نشده است.

ووچیچ ژانویه و دسامبر سال گذشته در حالی که نخست وزیر صربستان بود به ترتیب به مینسک و مسکو سفر کرد.

وی گفت: برای ما داشتن دو آتش بار S-300 و یک پست فرماندهی بسیار مهم و حیاتی است و این مساله می‌تواند راه حلی برای مشکلات دیرینه ما باشد.

رئیس‌جمهور صربستان همچنین به گزارش اخیر منتشر شده در رسانه‌ها که ادعا می‌کند روسیه سیستم‌های دفاع موشکی S-300 را در دهه 1990 به کرواسی فروخته و این مساله نقض تحریم‌های سازمان ملل به خاطر جنگ داخلی یوگسلاوی بوده را رد کرد.

وی گفت: ما هیچ اطلاعی مبنی بر اینکه کرواسی سامانه دفاع موشکی S-300 دارد، در اختیار نداریم. قطعا این مساله را نمی‌توان پنهان کرد. مسکو نیز این ادعا را تحریک آمیز، برخلاف واقعیت و با هدف لکه دار کردن سیاست‌های مسکو در حوزه بالکان دانسته و آنها را محکوم کرد.

نظرات بینندگان