arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۸۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۰

گرماي كم سابقه در آذربايجان شرقي، افزايش گرمازدگي با دماي 40 درجه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حاليكه آذربايجان به خاطر مطبوع بودن آب وهوايش به ويژه در فصل تابستان زبانزد عام و خاص است اما اين خطه در تابستان امسال گرماي كم سابقه‌اي را تجربه مي‌كند كه علاوه بر گردشگران براي شهروندان اين خطه نيز تازگي دارد.

يكي از مشكلاتي كه گرماي كم سابقه تابستان امسال آذربايجان به ارمغان آورده، گرمازدگي است كه توجه به عوامل تشديدكننده اين بيماري و يا آشنايي با علايم و نيز آسيب‌هاي آن به خاطر تقارن با ماه مبارك رمضان حائز اهميت فراواني است.

گرمازدگي بيماري خطرناكي است كه با افزايش دماي بدن به حدود 40 تا 43 درجه سانتي‌گراد ايجاد مي‌شود و ممكن است در صورت بي‌توجهي به آن باعث مرگ و مير نيز شود.

بالا رفتن دماي هوا سبب كاهش فشار خون شده و در نتيجه خون به موقع به كليه‌ها و مغز نمي‌رسد؛ در اين هنگام ميزان ادرار كاهش يافته و مقدار سم‌هاي اوره و كراتين در بدن افزايش مي‌يابد و در صورت زنده ماندن، فرد دچار نارسايي حاد كليه خواهد شد؛ ضمن اينكه در صورت پايين آمدن فشار خون و نرسيدن خون به مغز، فرد دچار سرگيجه شده و سرانجام دچار بيهوشي مي‌شود.

در همين حال مدير روابط عمومي فوريت‌هاي پزشكي آذربايجان شرقي از افزايش چندبرابري مراجعات به اورژانس‌هاي پيش بيمارستاني اين استان به دليل گرمازدگي خبر داد.

حسين قلي زاده در گفتگو با مهر افزود: با توجه به تشديد گرماي كم سابقه هوا و ماندگاري آن طي چند روز اخير در آذربايجان شرقي به ويژه تبريز، مراجعات به اورژانس‌هاي پيش بيمارستاني نسبت به مدت مشابه سال گذشته چند برابر شده است.

به گفته مدير روابط عمومي فوريت‌هاي پزشكي آذربايجان شرقي، عمده مراجعات به اورژانس‌هاي اين استان به دليل گرمازدگي، سرپايي بوده و به اعزام به بيمارستان منجر نشده است.

وي اظهار داشت: معولاً اغلب موارد گرمازدگي با رسيدگي‌هاي عادي مانند مصرف محلول او آر اس(ORS)، سرم، انتقال فرد به مكاني خنك و مواردي از اين قبيل برطرف مي‌شود، ضمن اينكه قرار نگرفتن در برابر اشعه‌هاي مستقيم خورشيد در طول روز به ويژه ساعات اوج گرما مانع از گرمازدگي افراد مي‌شود.

از سوي ديگر كارشناس پيش‌بيني اداره كل هواشناسي آذربايجان شرقي از تداوم حضور توده هواي پايدار تا آخر اين هفته در سطح اين استان خبر داد.

حسن طهماسبي گفت: گرماي هوا تا آخر وقت پنجشنبه اين هفته ادامه دارد اما به تدريج از روز جمعه هوا خنك‌تر خواهد شد.

وي با بيان اينكه خنكي هوا در روز شنبه هفته آينده ملموس‌تر خواهد شد، گفت: مطابق نقشه‌هاي هواشناسي، روند خنك شدن هواي آذربايجان شرقي تا روز دوشنبه آينده ادامه خواهد يافت.

اين كارشناس هواشناسي آذربايجان شرقي دماي فعلي تبريز را 40 درجه اعلام كرد و افزود: هم اكنون دماي هوا در جلفا 42، ميانه 41و بناب و ملكان هر كدام 40 درجه سانتي گراد است.
رئيس مركز بهداشت آذربايجان شرقي نيز درباره عوامل تشديد‌كننده گرمازدگي گفت: فرد هر چه زمان بيشتري در معرض گرما قرار گيرد، ميزان آب بيشتري را از طريق عرق كردن از دست مي‌‌دهد و به دنبال آن گرمازدگي شدت مي‌يابد.

دكتر احمد كوشا افزود: افراد مسن، شيرخواران و بيماراني كه وضعيت قلبي ـ ريوي ضعيفي دارند، قادر نيستند در برابر گرما پاسخ‌هاي فيزيولوژيك بدني را تطابق دهند و در نتيجه در خطر گرمازدگي قرار مي‌گيرند.

وي با بيان اينكه مرگ و مير ناشي از گرمازدگي به مدت زمان قرار گرفتن در معرض گرما بستگي دارد، اظهار داشت:اگر درمان گرمازدگي بموقع صورت نگيرد، احتمال مرگ ناشي از گرمازدگي به 80 درصد مي‌رسد و در صورت تشخيص به موقع و درمان سريع احتمال اين مرگ به 10 درصد كاهش مي‌يابد.

دكتر كوشا در خصوص علايم گرمازدگي نيز گفت: گرمازدگي كه شديدترين شكل بيماري‌هاي ناشي از گرماست به دو شكل گرمازدگي فعاليتي و گرمازدگي كلاسيك ديده مي‌شود.

وي توضيح داد: گرمازدگي فعاليتي كه معمولا در افراد جوان ديده مي‌شود به دليل فعاليت طولاني در يك محيط گرم به وجود مي‌آيد؛ اين مشكل به ويژه در ورزشكاران و كارگران ساختماني يا افرادي كه مجبورند ساعت‌ها در زير آفتاب راه بروند‌ اتفاق مي‌افتد.

وي اضافه كرد: گرمازدگي كلاسيك نيز مربوط به طيفي از افراد است كه بدون داشتن فعاليت حركتي خاص بعد از چند ساعت يا چند روز تماس با محيط‌هاي گرم، در آنها رخ مي‌دهد.

وي در تشريح علايم گرمازدگي گفت: بالا رفتن دماي هوا موجب افزايش تبخير آب بدن مي‌شود و همراه با اين تبخيرها، فشار خون كاهش مي‌يابد و در نتيجه احساس گيجي، منگي و يا حتي غش كردن به سراغ فرد مي‌آيد.

دكتر كوشا گفت: اختلال هوشياري، سردرد، گرفتگي عضلات، پوست خشك و داغ، تهوع يا استفراغ، اختلالات ريتم قلب، اختلال تكلم و گاه هزيان، رنگ پريدگي، نبض ضعيف و كاهش حجم ادرار از ديگر علايم گرمازدگي است.

رئيس مركز بهداشت آذربايجان شرقي به افراد گرمازده توصيه كرد كه از مايعات املاح‌دار مانند دوغ و محلول او آر اس(ORS) استفاده كنند.

دكتر كوشا اظهار داشت: فرد گرمازده در صورت مشاهده خون در مدفوع اسهالي، دل درد شديد، تهوع و اسهال شديد و اسهال و استفراغ همراه با تب بايد سريع به بيمارستان مراجعه كند تا اقدامات درماني لازم براي او صورت گيرد.

وي با بيان اينكه استفاده از لباس‌هاي روشن و پنبه‌اي در حفاظت از گرمازدگي بسيار موثر است، اظهار داشت: شهروندان بايد از پوشيدن لباس‌هاي تنگ و تيره يا داراي الياف مصنوعي و نيز لباس‌هاي ضخيم و غيرقابل نفوذ كه مانع عرق و دفع گرما مي‌شود، خودداري كنند.

اين مقام مسئول همچنين گفت: آحاد مختلف مردم بايد از كار و فعاليت در محيط‌هاي گرم و مرطوب بدون وجود سيستم تهويه مناسب پرهيز كنند ضمن اينكه استفاده از ميوه‌ها و سبزيجات كه سريع هضم مي‌شوند، توصيه مي‌شود.

دكتر كوشا با اشاره به تقارن تابستان امسال با ماه مبار رمضان، بر رعايت بهداشت مواد غذايي تاكيد كرد و اظهار داشت: مواد غذايي به شدت در برابر گرما حساس‌اند و بنابراين لازم است مسافران در تهيه موادغذايي و صرف غذا در طول اين ماه نكات بهداشتي لازم را رعايت كنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
0
1
حالا چه شود وقتی دریاچه اورمیه خشک شود!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
0
1
من الان تبریزم یه هفته است خیلی گرمه دانشگاه هم سیستم تهویه نداره خدا رحم کنه
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
0
1
به خدا ما که تو اهواز داریم با گرمای 52 و 53 سر می کنیم و باوجود اینکه به اعتقاد بسیاری درجه حرارت در بعضی از روزها به 57 درجه هم می رسد(که گزارش نمی شود) به خدا این همه ناز و عشوه در نمی کنیم و تا حالا نشده کارمون به بیمارستان بکشه...
نظرات بینندگان