arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

«اسد» قانون تازه احزاب و انتخابات سوريه را اعلام کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعلام مصوبه قانون جديد انتخابات و قانون احزاب، اعتراض فرانسه به قانون جديد احزاب سوريه، تحريم جديد اتحاديه اروپا، سفر قريب الوقوع وزير خارجه لبنان به دمشق از جديدترين اخبار سوريه است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، بشار اسد روز پنجشنبه دو مصوبه در خصوص قانون احزاب و قانون انتخابات را اعلام کرد.دولت سوريه در 24 جولاي گذشته پيش نويس قانون احزاب را در ادامه اجراي اصلاحات سياسي در اين کشور تصويب و اعلام کرده بود هدف از اين اصلاح، پويا کردن فضاي سياسي کشور و گردش قدرت در سوريه است.

همچنين دو روز بعد، در 26 جولاي نيز شوراي وزيران سوريه پيش نويس قانون انتخابات سراسري را تصويب کرده و آن را تکميل راه اجراي اصلاحات سياسي در سوريه دانسته بود.

بر اساس قانون جديد احزاب، اجازه تعدد احزاب در سوريه داده شده است که اين امر در نوع خود تحولي بزرگ در عرصه سياسي اين کشور به شمار مي رود.

تحريم جديد اتحاديه اروپا عليه سوريه
اين در حالي است که اتحاديه اروپا سه شنبه گذشته با تشديد فشار سياسي بر دولت سوريه پنج نفر ديگر از مقامهاي اين کشور از جمله وزير دفاع سوريه را در فهرست تحريم خود قرار داد.

نشريه رسمي اتحاديه اروپا در خبري اعلام کرد: نام ژنرال «علي حبيب محمود» وزير دفاع سوريه در فهرست تحريم پنج نفره جديد اتحاديه اروپا وجود دارد و وي به دليل ايفاي نقش در سرکوب تظاهرات کنندگان و مخالفان دولت در سوريه تحريم شده است.

بر اساس اين گزارش، «محمد مفلح» رئيس اداره امنيت نظامي شهر حماَ، ژنرال «توفيق يونس» رئيس امنيت داخلي سوريه، «محمد مخلوف» دايي بشار اسد، «ايمن جابر» از فرماندهان نيروهاي لباس شخصي چهار نفر ديگري هستند که اسامي آنها در فهرست تحريم اتحاديه اروپا به چشم مي خورد.

صدور بيانيه شوراي امنيت عليه سوريه
روز چهارشنبه شوراي امنيت نيز که در پي مخالفت روسيه و چين از صدور قطعنامه عليه سوريه ناکام مانده است، يک بيانيه غيرالزام آور در محکوم کردن دولت سوريه صادر کرد و از آن خواست آنچه را خشونت عليه معترضان خواند، متوقف کند.

شوراي امنيت در اين بيانيه بدون اشاره به گروهک هاي مسلح در سوريه با به کار بردن کلماتي مانند نقض حقوق بشر از جانب مقامات سوريه اعلام کرد «نقض گسترده حقوق بشر و استفاده از زور عليه شهروندان از جانب مقامات سوريه» را محکوم مي کند.

پس از چندين نشست و جلسه شوراي امنيت در دو سه ماه گذشته، اين بيانيه سخت ترين موضعي است که شوراي امنيت موفق شده است عليه سوريه اتخاذ کند، زيرا کشورهايي مانند چين و روسيه از اعضاي دايم شوراي امنيت و لبنان، آفريقاي جنوبي، هند و برزيل از اعضاي غيردائم بشدت با کشورهايي مانند فرانسه، انگليس و آمريکا براي محکوم کردن سوريه و دخالت در امور داخلي آن به بهانه ناآرامي در اين کشور مخالف هستند.

هشدار «سرنوشت غم انگيز» مدودف به بشار اسد
رئيس جمهور روسيه روز پنجشنبه و يک روز پس از صدور بيانيه شوراي امنيت عليه سوريه، رئيس جمهور اين کشور را به اجراي اصلاحات فوري فراخواند و به وي درباره «سرنوشت غم انگيز» هشدار داد.
در حالي که روسيه تاکنون با مخالفت خود مانع هرگونه اقدام شوراي امنيت عليه سوريه شده است و با مخالفت با صدور قطعنامه عليه دمشق به حمايت از اسد پرداخته است، اين موضع روسيه در نوع خود تحولي در اين خصوص به شمار مي رود.رئيس جمهور روسيه، اسد را به اجراي اصلاحات و سازش با مخالفان دعوت کرد و گفت، او اگر اين کارها را عملي نکند با «سرنوشتي غم انگيز» رو به رو خواهد شد.

در همين حال، وزارت خارجه روسيه تنها راه حل مشکلات سوريه را گفتگو بين نيروهاي سياسي داخلي و عدم دخالت از خارج دانست.در بيانيه اي که در اين خصوص از سوي دستگاه ديپلماسي روسيه منتشر شده، آمده است: مقامهاي مسکو معتقدند حل و فصل اوضاع بحراني در سوريه بايد توسط نيروهاي سياسي داخلي در اين کشور، بدون دخالت خارجي و بر اساس گفتگوي گسترده که تنها راه حل مشکلات کنوني در سوريه است، صورت بگيرد.

سفير آمريکا بزودي به دمشق بازمي گردد
در حالي که مقامهاي آمريکايي از جمله وزير خارجه در سخناني مداخله جويانه، نظام سوريه را تهديد مي کنند، سخنگوي وزارت خارجه اين کشور اعلام کرد سفير آمريکا بزودي به دمشق بازخواهد گشت.
نظرات بینندگان