arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

آيا کودکان ما دانشمند هستند؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان در مطالعات جديد خود پي برده اند کودکان کم سن درست مانند دانشمندان بازي مي کنند! اين نتايج نشان مي دهدکودکان 4 - 5 ساله، از روش هاي به کار رفته در آزمايش هاي علمي در بازي هاي خود بهره مي گيرند. در اين مطالعه که نسخه اي از آن در وب سايت «وايرد» و ترجمه اش در «خبرآنلاين» منتشر گرديده است، به کودکان اسباب بازي ويژه اي داده مي شد که وقتي کودک مهره خاصي روي آن مي گذاشت، روشن مي شد و شروع به آهنگ زدن مي کرد.

دانشمندان شناخت گرا دريافته اند کودکان، وقتي نمي دانندکدام مهره، اسباب بازي را به کار مي اندازد (حالتي که نام آن را مدرک مبهم گذاشتند) متغيرهاي مختلف را به نوبت آزمايش مي کنند. 60 کودک شرکت کننده در مطالعه، به دو گروه تقسيم شدند. به يک گروه نشان دادند 4 مهره متفاوت مي توانند اسباب بازي را به کار بيندازند.

 اما به گروه ديگرگفته شد برخي مهره ها مي توانند اسباب بازي را به کار بيندازند و برخي نمي توانند. به گروه دوم، مهره ها به صورت جفت ارائه مي شد. برخي از اين جفت مهره ها را مي شد از هم جدا کرد، در حالي که برخي ديگر غيرقابل جدا کردن بودند. آنها مي خواستند ببينند بچه ها با مهره هايي که غيرقابل جدا کردن بودند، چطور رفتار مي کردند. جفت مهره ها فقط به صورت افقي در اسباب بازي جاي مي گرفتند. با اين حال بچه ها آنها را به صورت عمودي هم قرار مي دادند تا مهره ها را تک تک آزمايش کنند. در آزمايش آخر، به بچه ها فقط جفت مهره هاي غيرقابل جدا کردن داده مي شد و به آنها نشان داده مي شد بايد آنها را به صورت افقي روي اسباب بازي بگذارند. نتيجه جالب اين بود که با اين وجود، آن ها به آزمودن مهره ها آن هم به طور عمودي همچنان ادامه مي دادند! در واقع شولتز و همکارانش بر اين باورند که کودکان، درست مانند دانشمندان، همچنان به آزمودن متغيرها به صورت جداگانه ادامه مي دهند.

البته اين مطالعه نشان نمي دهد که آيا کودکان اهميت جدا کردن متغيرها را درک مي کنند، يا اينکه در طول آزمايش اين اهميت را استنباط مي کنند، اما دانشمندان علوم شناختي معتقدند اين روش، بازي کودکان را به مطالعات دانشمندان متصل مي کند. پس دفعه بعد که کوچولويتان رفتاري داشت که به نظر شما احمقانه رسيد، يادتان باشد در آن مي تواند يک روش علمي نهفته باشد!
  
نظرات بینندگان