arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

شکاف طبقاتی در ایران: بعضي ها بستني روكش طلا مي خورند ، بعضي ها نان شب ندارند

روزنامه واشنگتن پست در گزارشي مي نويسد كه 30 سال پس از گذشت انقلاب اسلامي در ايران كه با شعارهاي رفع محروميت و برابري طبقاتي به وقوع پيوست ، شكاف طبقاتي در اين كشور به حدي رسيده است كه عده اي در نازو نعمت غوطه ورند و عده اي ديگر براي بقاي خود مي جنگند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه واشنگتن پست در گزارشي مي نويسد كه 30 سال پس از گذشت انقلاب اسلامي در ايران كه با شعارهاي رفع محروميت و برابري طبقاتي به وقوع پيوست ، شكاف طبقاتي در اين كشور به حدي رسيده است كه عده اي در نازو نعمت غوطه ورند و عده اي ديگر براي بقاي خود مي جنگند.

به گزارش عصر ایران، اين روزنامه آمريكايي با اشاره به شعارهاي انقلاب اسلامي مي نويسد :‌" بستني روكش شده با طلا جزء تصويري نبود كه در اوايل انقلاب اسلامي براي مردم ايران ترسيم مي شد ، آن گاه در اوايل انقلاب شعار تقسيم عادلانه پول نفت بين طبقات محروم را سر مي دادند.

اما با گذشت بيش از 3 دهه از انقلاب درآمدهاي نجومي نفت كه ميليارد ها دلار پول مي شود ، اين امكان را براي عده اي از ثروتمندان ايراني فراهم كرده كه اين "دسر فاسد" (بستني روكش طلا) را بخورند.

واشنگتن پست مي نويسد :‌ " در اثر سياست هاي نادرست دولت و نيز فساد اقتصادي موجود در ايران ، طبقه اي جديد از سرمايه داران در ايران شكل گرفته است . اين طبقه از فرزندان برخي مقامات ( آقازاده) گرفته و خانواده صاحبان صنايع و كارخانه ها و نيز افرادي را شامل مي شود كه با زدوبند و با سودهاي پايين ميلياردها تومان از بانك ها وام گرفته اند و اين در حالي است كه افزايش در آمد نفتي ايران در سال هاي گذشته  ( 500 ميليارد دلار در 5 سال گذشته) اين طبقه جديد سرمايه دار در ايران را بيش از ديگر طبقات منتفع كرده است.

واشنگتن پست درباره رفتارهاي طبقه سرمايه دار جديد در ايران مي نويسد :‌" طبقه سرمايه دار جديد در ايران ماشين پورشه سوار مي شود ، براي پارتي هاي آخر شب خاويار سرو مي كند و در بلند ترين رستوران چرخشي در جهان ( رستوران برج ميلاد) بستني روكش طلا با قيمت 250 دلار مي خورد .

 از بالاي ساختمان 1427 فوتي برج ميلاد فقراي تهران نقطه هاي كوچكي به نظر مي رسند كه به صورت گروهي در خيابان ها حركت مي كنند.

واشنگتن پست در ادامه مي نويسد :‌" ما در اينجا محيطي لوكس و آرام براي دوري مشتريانمان از مشكلات روزانه تهران فراهم آورده ايم." اين را احمد طلايي يكي از صاحبان رستوران چرخان برج ميلاد تهران مي گويد كه در حال استقبال از مشتريان در قسمت " وي آي پي " اين رستوران است كه قيمت ثابت منوي غذاهاي آن رقمي بين 280 تا 300 دلار است كه البته اين رقم شامل دسر بستني روكش طلا نمي شود.

صاحب رستوران كه در حال توضيح مشخصات بستني مخصوصي است كه علاوه بر روكش طلا محتوي خاويار و روكش نقره نيز است ، مي افزايد كه اين حق مردم است كه با پول خود هر چه كه دوست دارند بخرند و اين هيچ ربطي به سياست ندارد.

واشنگتن پست در ادامه مي نويسد كه شكاف بين فقير و غني در ايران در حالي رو به افزايش است كه ميليون ها تن از ايرانيان طبقه متوسط و زير متوسط با مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي كنند.  

اين روزنامه  در ادامه به نقل از " حسين راغفر" يكي از مشاوران اقتصادي سابق محمود احمدي نژاد كه مي گويد به دليل مخالفت با سياست هاي اقتصادي دولت از سمت خود كناره گرفته است ، مي نويسد :‌" هم اکنون قدرت با ثروت درآمیخته شده است و حالا ما از اين جهت هيچ فرقي با ايالات متحده آمريكا نداريم ".
نظرات بینندگان