arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

پسر بختیار: پدرم می‌خواست به ایران برگردد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پسر شاپور بختيار، آخرين نخست‏وزير رژيم محمد رضا پهلوي، در مصاحبه با یک رادیوی بیگانه عنوان کرد که پدرم پس از فرار قصد داشته است بار دیگر به ایران برگردد.

به گزارش انتخاب؛ فرانس بختيار يکی از چهار فرزند دکتر شاپور بختيار از مادری فرانسوی و کوچکترين فرزند بختيار است که به همراه برادرش پاتريک باقیمانده های خانواده بختیارند.

فرانس به رادیو فردا گفته است: گرچه من تنها فرزند بختيار بودم که ساکن آمريکا بودم و بقيه اعضاء خانواده ام، همگی در پاريس ساکن شدند اما به هر حال دلم تنگ می شد، پدرم دلش برای بچه های من تنگ می شد، به همين دليل هم سالی يک يا دو بار به پاريس می رفتيم و ديداری تازه می کرديم. من می ديدم که سر ايشان خيلی خيلی شلوغ است و فعاليت جدی می کنند. و خيال دارند که به ايران برگردند، که متاسفانه نشد.

وی مدعی شده است که "هميشه دنبال پدر من بودند. هميشه می دانستند که ايشان هيچ وقت از مواضع و حرف خودش برنمی گردد. او سياست را خيلی جدی گرفته بود، حق هم داشت، طرفدار هم داشت، اگر چه عده ای مثل جبهه ملی زياد از او طرفداری نکردند. شايد اگر طرفداری می کردند الان وضع ما به اينجا نمی رسيد. ولی خودشان خيلی اميدوار بودند، من شاهد فعاليت هايشان بودم و وقتی به پاريس سفر می کردم آن قدر سرشان شلوغ بود که من پدرم را آن قدر که دلم می خواست نمی ديدم."

مشهورترین عقب نشینی بختیار و برگشتن او از ادعایش درباره خالی نکردن سنگر نخست وزیری بود. او در آستانه ورود امام راحل به میهن اسلامی گفت: آيت الله خميني بيايد، اما من از اينجا تكان نميخورم. بختیار شعري هم خواند كه «من مرغ طوفانم نيانديشم به طوفان / موجم نه آن موجي كه از دريا گريزد.

اما بختیار توانست اين سمت را تنها ۳۷ روز حفظ کند.

در جشن های پیروزی انقلاب او به ریشخند گرفته می شد و جمله معروف "من مرغ طوفانم" دستمایه طنز قرار گرفت.

بختيار از همان ابتدای دهه ۴۰ در رژيم محمد رضا پهلوي جایگاه ویژه ای پیدا کرده بود. وی به پاس خدماتش در جبهه ملي دوم، از مراحم خاص دربار برخوردار گرديد و مديريت تعدادي از شرکت‏هاي بنياد پهلوي را بر عهده گرفت.

با سقوط رژيم پهلوي، شاپور بختيار، پس از يک دوره اختفا در تهران، با حمايت دست‏هاي مرموزي به خارج گريخت و عازم فرانسه شد. بختيار در فرانسه مورد حمايت کامل سرويس‏هاي اطلاعاتي غرب قرار گرفت و با تغذيه کلانِ مالي محافل صهيونيستي، نخستين فعاليت‏هاي توطئه‏گرايانه را عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي آغاز کرد.

از مهم‏ترين اين توطئه‏ها، کودتاي نافرجام نوژه در تيرماه ۱۳۵۹ و طرح تجزيه خوزستان بود که هر دو با شکست مواجه گرديد.

شاپور بختيار نزديک به ۱۲ سال به عمليات خيانت‏بار خود عليه آرمان‏هاي ملت و استقلال و تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران ادامه داد تا اينکه سرانجام در نيمه مرداد ۱۳۷۰ در ۷۷ سالگي در ويلاي مسکونيش در حومه پاريس توسط افراد ناشناس به قتل رسيد.
نظرات بینندگان