arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶

علل شگفت انگیز ابتلا به سرطان!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخی رفتارهای خاص در زندگی از قبیل سیگار کشیدن، آفتاب گرفتن بیش از حد، برنزه کردن، نوشیدن الکل و ... به عنوان عوامل ابتلا به سرطان، برای همه شناخته شده هستند اما عادات دیگری در زندگی روزمره نیز وجود دارند که خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهند و ما از آنها بی‌خبریم.
 
به گزارش انتخاب به نقل از سلامت نیوز، در اینجا 5 عامل شگفت انگیزی که روزانه در مواجهه با آنها ممکن است قرار داشته باشیم و از سرطان زا بودن آنها بی‌اطلاع باشیم، معرفی شده است:
 
افزایش وزن در دوران نوجوانی؛ سرطان معده و مری: مطالعات محققان آمریکایی نشان داده نوجوانان دارای اضافه وزن و چاقی 2.1 برابر بیشتر از سایر همتایانشان در معرض خطر ابتلا به سرطان معده و مری در بزرگسالی هستند.
 
الکل؛ سرطان سینه، روده بزرگ، کبد و سرطان مری: حدود 3.5 درصد تمام مرگ های مبتلایان به سرطان در آمریکا و در هر سال، ناشی از نوشیدن الکل است. این در حالی است که در سال 2009 میلادی، 20 هزار مرگ ناشی از سرطان های مرتبط با نوشیدن الکل در این کشور ثبت شد. به گفته پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، الکل یک ماده سرطان زا است حتی اگر در مقادیر کم مصرف شود. قوی ترین ارتباط بین الکل و سرطان مربوط به سرطان های سینه، مری، روده بزرگ و کبد است.
 
گوشت کبابی و ماهی؛ سرطان کولورکتال، سرطان پروستات: پخت انواع گوشت در درجه حرارت بالا مانند سرخ کردن یا کباب کردن روی شعله های باز، می تواند منجر به افزایش مواد شیمیایی به نام آمین هتروسیکلیک و هیدروکربنهای آروماتیک چند حلقه ای روی گوشت حیوانات شده و همین روند خطر ابتلا به سرطان های کولورکتال، و روده بزرگ را افزایش دهد. علاوه بر این مطالعاتی که در مجله بین المللی سرطان به چاپ رسیده، نشان می دهد پخت گوشت در دمای بالا، خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته را نیز تا 40 درصد افزایش می دهد.
 
کرم‌های ضد آفتاب؛ سرطان پوست: در حال حاضر همه می‌دانند که اشعه ماوراء بنفش خورشید و اشعهUVدر سالن‌های برنزه خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد اما محققان دانشگاه میسوری آمریکا نیز اعلام کرده اند که برخی از کرم‌ها و محصولات دارویی ضد آفتاب ممکن است باعث ابتلا به سرطان پوست شود زیرا حاوی ماده اکسید زینکzinc oxideاست که یکی از مواد شایع مورد استفاده در این محصولات به شمار می‌رود. محققان در تفسیر این امر به بروز کنش و واکنش بین اشعه خورشید و اکسید زینک اشاره کردند که باعث شکل گیری رادیکالهای آزاد شده می‌شود و به نوبه خود در تخریب سلولها وDNAآنها نقش دارد و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. این محققان گفتند: هراندازه اکسید زینک بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید باشد به همان اندازه هم احتمال تخریب و از بین رفتن سلولها بیشتر می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست افزایش می‌یابد.
 
کار در شیفت شب؛ سرطان سینه: کار در شیفت شب فقط مختل کننده چرخه خواب و بیداری نیست بلکه خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز در زنان افزایش می دهد. تغییر در الگوهای خواب سبب سرکوب ملاتونین و خطر توسعه تومور خواهد شد.
نظرات بینندگان