arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶

مخالفت آلمان و فرانسه با لغو مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آلمان از کشورهای اتحادیه اروپا خواست مذاکراتشان با ترکیه بر سر عضویت در این اتحادیه را به دلیل اهمیتی که ترکیه برای منافع اروپا دارد لغو نکند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، اخیرا اتریش پیشتاز تقاضا برای لغو مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شده و استدلال کرده رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ناقض حاکمیت قوانین اساسی اتحادیه اروپا بوده و هنجارهای دموکراتیک الزامی برای چنین عضویتی را زیرپا گذاشته است.

در عین حال دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل اهمیتی که ترکیه به عنوان یک هم‌پیمان عضو ائتلاف ناتو برای امنیت اروپا دارد میل چندانی به این موضوع ندارند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان گفت: آلمان شدیدا مخالف انحلال مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است. این یک واکنش کاملا اشتباه خواهد بود.

گابریل در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در شهر والتا گفت: ما در ناتو حتی در زمان دیکتاتوری نظامی نیز ترکیه را کنار نگذاشتیم.

در عین حال ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشت: خواهان عضویت شفاف مولود چاووش‌اوغلو به منظور ادامه این مسیر عضویت هستند.

وی تاکید کرد: اگر آنکارا مجازات اعدام را به عنوان یک خط قرمز بسیار از کشورهای عضو اتحادیه اروپا احیا کند هرگونه دورنمایی برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را از بین خواهد برد.

اردوغان و مقام‌های بلندپایه ترکیه مکررا هشدار دادند پیشرفت ضعیف مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به لغو معاهده دو طرف بر سر مقابله با موج ورود پناهجویان در ازای آزادی روادید شهروندان ترکیه‌ای برای سفر به اتحادیه اروپا شود.

سباستین بورتز، وزیر امور خارجه اتریش نیز بر موضعش به منظور معلق شدن مذاکرات عضویت ترکیه تاکید کرد.

بورتز گفت: از نظر من این کاملا اشتباه است اگر که ما درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در حالی که هرسال فاصله‌اش را از اروپا بیشتر می‌کند، خیال پردازی کنیم. ما نیاز به یک تصمیم صریح داریم.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز گفت: نشست این وزرا فرصت خوبی است تا با کشورهای عضو وضعیت ترکیه را بعد از همه پرسی اصلاحات قانون اساسی بررسی کنند.

او تاکید کرد: ما نیاز به یک بحث جدی، صریح، صادقانه و فراگیر داریم.


نظرات بینندگان