arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

شمار مبتلايان تب كريمه كنگو در كشور 43 تن شد

رييس اداره بيماري‌هاي مشترك ميان انسان و دام وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزايش فعاليت كنه‌ها در فصل گرما و احتمال انتقال بيماري تب كريمه كنگو از دام آلوده به انسان، شمار مبتلايان به اين بيماري از ابتداي سال تاكنون را 43 مورد اعلام كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس اداره بيماري‌هاي مشترك ميان انسان و دام وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزايش فعاليت كنه‌ها در فصل گرما و احتمال انتقال بيماري تب كريمه كنگو از دام آلوده به انسان، شمار مبتلايان به اين بيماري از ابتداي سال تاكنون را 43 مورد اعلام كرد.

دكتر محمدرضا شيرزادي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با تاكيد بر لزوم ذبح دام در كشتارگاه‌هاي مجاز، گفت: تعداد قطعي مبتلايان به تب كريمه كنگو در كشور از ابتداي سال تاكنون 43 مورد بوده است. استان سيستان و بلوچستان با ثبت 24 مورد از اين بيماري، بيشترين شمار مبتلايان را در كشور به خود اختصاص داده است. در استان تهران نيز تاكنون يك مورد از اين بيماري گزارش شده است.

رييس اداره بيماري‌هاي مشترك ميان انسان و دام وزارت بهداشت، گفت: تب خونريزي دهنده كريمه كنگو از ابتداي سال تاكنون 9 قرباني در كشور داشته است.

 لزوم ذبح دام در كشتارگاه‌هاي مجاز

دكتر شيرزادي، تب خونريزي دهنده كريمه كنگو را يك بيماري ويروسي عنوان كرد و گفت: اين بيماري توسط كنه‌ها ميان دام‌ها منتشر مي‌شود و انسان به دنبال گزش توسط كنه يا تماس با خون و ترشحات دام آلوده به آن مبتلا مي‌شود.

وي گفت: دوره كمون تب خونريزي دهنده كريمه كنگو معمولا كمتر از دو هفته پس از تماس با دام آلوده يا گزش كنه است و بيمار به طور ناگهاني به تب، سردرد، درد عضلاني و تظاهرات خونريزي دهنده مانند خونريزي پوست و بيني دچار مي‌شود. فرد مبتلا به اين بيماري هميشه تب دارد و در نهايت ممكن است به دليل نارسايي اعضا و خونريزي شديد جان خود را از دست بدهد.

رييس اداره بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام وزارت بهداشت گفت: در صورت عدم انجام به موقع اقدامات درماني، احتمال مرگ و مير تب خونريزي دهنده كريمه كنگو بيش از 50 درصد است.

دام آلوده به ويروس تب كريمه كنگو هيچ علامت خاصي ندارد

وي با بيان اينكه دام آلوده به ويروس تب كريمه كنگو هيچ علامت خاصي ندارد بر لزوم ذبح دام‌ها در كشتارگاه‌هاي مجاز به منظور پيشگيري از ابتلا به اين بيماري تاكيد كرد و گفت: همچنين اگر دام براي ذبح در مراسم خاصي تهيه مي‌شود، لازم است اين دام از مراكز مورد تاييد ادارات كل دامپزشكي خريداري شود.

دكتر شيرزادي با اشاره به ارتباط بسياري از بيماري‌هاي زئونوز(مشترك انسان و دام) با گرما گفت: ناقلان بيماري‌هاي زئونوز «بندپا» هستند و «بندپايان» و از جمله «كنه»ها در فصول گرم سال فعال‌ترند. در مورد تب خونريزي دهنده كريمه كنگو نيز بايد گفت كه اين بيماري در فصل سرد بسيار نادر است مگر در مناطق گرمسير و معمولا كنه‌ها به عنوان ناقلان اين بيماري در فصل گرم فعال مي‌شوند.
نظرات بینندگان