arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶

احمد توکلی:هیچ‌کدام از «نامزدها» اقتصاددان نیستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان این‌که «نباید گفته شود دغدغه مردم آزادی نیست« گفت: اگر آزادی نباشد، فساد از بین نمی‌رود و افرادی که پشت گروه‌های سیاسی قایم شده‌اند به‌راحتی به کار خود ادامه می‌دهند.
 
‌به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا،احمد توکلی در جمع دانشجویان دانشگاه هرمزگان، با یادآوری این‌که «وضعیت اقتصادی کشور موضوعی است که این روزها با توجه به قشر جوان جامعه و بیکاری در سطح کشور نیز در اولویت قرارگرفته است و تمامی نامزدهای انتخاباتی بر روی آن متمرکزشده‌اند.»ابراز عقده کرد: اقتصاد کشور در رکود تورمی به سر می‌برد. به گفته دولت تورم کشور کنترل‌شده است؛ گرچه طی ماه اخیر رو به افزایش بوده‌، اما نرخ بیکاری هم بالا رفته است و به نسبت به سایر کشورها با تورم بالاتری روبه‌رو هستیم یعنی نرخ تولید پایین و تورم بالاست.
 
وی با بیان این‌که «بررسی نرخ GDP که منفی 6.6 درصد در سال 91 بود و به مثبت 6.6 درصد در سال 95 رسیده است واقعیت دارد»، خاطرنشان کرد: نرخ رشد بخش صنعت به‌غیراز سال 93 در مابقی سال‌های دولت یازدهم منفی بوده یعنی وقتی می‌گوییم نرخ GDP مثبت شده باید به سراغ دلیل آن برویم که نشان می‌دهد 88 درصد آن به دلیل فروش نفت خام و مابقی به دلیل فعالیت بخش‌های تولیدی بوده پس نتیجه می‌گیریم خام فروشی نفت شغل ایجاد نمی‌ند و باوجود نرخ رشد مثبت اما بیکاری به 12.4 رسیده است پس از این نرخ رشد به افزایش اشتغال نرسیده است.در این دولت نفت بیشتر فروخته شد که توانست قدرت پرداخت‌ها، واردات و درآمد ارزی را افزایش دهد. در بسته‌ای که روحانی در تیرماه 93 ارائه کرد و مشکل تورم را در مسائل ارزی و سیاست خارجی دانست همان‌جا انتقاد کردم؛ زیرا فساد، رکود تورمی و نحوه توزیع یارانه‌ها نیز فراموش‌شده بود و دل بستن به کشورهای خارجی اشکال داشت؛ زیرا سهم امکانات و توانمندی‌های داخلی فراموش‌شده بود.
 
وی هم‌چنین بابیان این‌که «در دولت یازدهم تلاش‌های بسیاری صورت گرفت اما به هدفی که ادعا شد با این رویه نخواهند رسید و چاره آن‌هم برطرف کردن رکود تورمی است»، ادامه داد: در سال 84 زمانی که احمدی‌نژاد در حال بستن بودجه بود برای جلسه‌ای و ارائه مشورت تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله بنده دعوت شدند و اعلام کرد می‌خواهد بودجه عمرانی کشور را دو برابر کند که همان‌جا اعلام کردم این امر سبب رکود تورمی می‌شود. احمدی‌نژاد اعلام کرد که از نظرات شما استفاده کردیم اما ما می‌توانیم و انجام می‌دهیم که بنده اعلام کردم که تمامی افراد حاضر توان تشخیص بیماری دارند اما از لحاظ تجویز متفاوت‌اند که داوودی به بنده گفت وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید می‌تواند شما هم قبول کنید که من اعلام کردم اینجا محل استدلال است و نباید کار نادرست را تأیید کرد که البته دولت کار خود را انجام داد و نتیجه آن رفتن بالای تورم در سال 86 شد.
 
این نماینده دوره‌های پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «هر تصمیمی که سبب افزایش نرخ انرژی شود رکود تورمی را به بار می‌آورد»، اضافه کرد: سوخت از عوامل اصلی تولید است و وقتی نرخ آن بالا رود به طبع هزینه تولید بالا رفته و قیمت تمام‌شده محصول افزایش می‌یابد و تولیدکننده به دلیل نیاز به سرمایه در گردش بالا از تولید منصرف می‌شود.: به همین دلیل از مخالفین سرسخت این شیوه یارانه دادن بودم؛ زیرا عملاً پول صرفه‌جویی در یارانه‌ها بین تمامی خانواده‌ها تقسیم شد و هیچ هدفمندی صورت نگرفت.
 
وی با بیان این‌که «وقتی روحانی سکان‌دار دولت شد طرحی نوشته شد و در حضور نیلی آن را ارائه کردیم که ادامه روند دولت قبل اشتباه است و باید از نو شروع شود که منطق طرح مورد موافقت قرار گرفت» در عین حال افزود:  اما در عمل اجرا نشد و دوباره وضع به همان منوال ادامه پیدا کرد که حالا برخی نامزدها و وعده چند برابر کردن یارانه‌ها را می‌دهند که در صورت زدن یارانه طبقات بالا و اضافه کردن به کم‌درآمدها امکان دارد اما اگر قرار است برای تمامی جامعه سه برابر شود این امر امکان‌پذیر نیست.
 
وی ادامه داد: همان موقع(در زمان تصویب هدفمندسازی یارانه‌ها) در مجلس با عصبانیت اعلام کردم که با حذف یارانه‌ها به هر خانواده 18 هزار و 800 تومان تعلق می‌گیرد اما شما از بالای 40 هزار تومان یارانه صحبت می‌کنید پس ما تفاوت این مبلغ را دولت از کجا می‌آورد که مشخص شد از پول توانیر، آبفا و شرکت‌های بزرگ زدند و حتی از بانک مرکزی قرض گرفتند تا یارانه پرداخت کنند تا شاهد رکود تورمی فعلی باشیم. فساد دشمن عدالت و تولید است. فساد هزینه‌های سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد، ریسک و نا اطمینانی را بالا می‌برد، نابرابری درآمد را افزایش می‌دهد، اخلاق و همبستگی را به قهقرا سوق می‌دهد و باعث پیوند ثروت و قدرت می‌شود.
 
توکلی با اشاره به این‌که «زد و بند و فامیل‌بازی و عدم عدالت، افق را برای جوانان تاریک می‌کند»، اظهار کرد: در این حالت حلقه‌های فاسد دولتی و بخش خصوصی شبکه‌ای و سیستمی می‌شوند و در سیستمی که برخی از مسئولین مبارزه با فساد آلوده آن می‌شوند مانند مجلس و سایر دستگاه‌های نظارتی، نمی‌توان به‌خوبی مقابله فساد ایستادگی کرد.
 
وی تحریم را جدی دانست و به بیان دو اثر آن پرداخت و گفت:تحریم باعث می‌شود قیمت واردات بالاتر رفته و از طرفی دیگر افق را خاکستری می‌کند و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری ریسک نمی‌کنند اما دولت یازدهم با تحلیل نادرست تمام همت خویش را در سیاست خارجی به کاربست و برجام را کیمیای نجات‌بخش همه‌چیز اعلام کرد و با این راهبرد رکود ناشی از انتظارات را سبب شد.
 
وی با بیان این‌ اعتقاد که «دولت در اداره اقتصاد کشور زحمات زیادی متحمل شد اما استراتژی غلطش سبب رکود تورمی شد»، تصریح کرد: زحمات کشیده شده نسبت به انتظارات محقق نشد و اگر دولت بگوید سیستم خود را برای دوره بعد تغییر می‌یابد شاید به نتایج بهتری دست یابد.
 
یکی از اساتید حاضر در این نشست بابیان این‌که شما(توکلی) تلاش‌های دولت را در حوزه نفت سیاه نمایی کرده و کم‌کاری‌های مجلس را به‌پای دولت می‌گذارید، تصریح کرد: چرا عملکرد دولت یازدهم را با عملکرد دولت نهم و دهم مقایسه نمی‌کنید بلکه با سایر کشورهای جهان می‌سنجید و آیا فراموش کرده‌اید در دولت سابق تورم روزانه و حتی ساعتی بالا می‌رفت.
 
توکلی در پاسخ به این انتقاد با اشاره به اینکه در این نشست نیامده‌ام تا دولتی را نقد یا تشویق کنم بلکه برای بررسی موضوع تورم و اقتصاد کشور حضور یافته‌ام و بنده از سال 86 تا پایان دولت دهم منتقد شدید احمدی‌نژاد بوده‌ام و باوجود درآمد نفتی 637 میلیارد دلاری دولت وی عملکرد ضعیفی داشت و حتی حساب ذخیره ارزی را هم جارو کردند و نسبت به همگی حضار نسبت به احمدی‌نژاد منتقدتر هستم اما دولت یازدهم آمد که این کار را ادامه ندهد و با آن مبارزه کند و به‌درستی قول داد اما همچنان بیماری تورم در کشور جریان دارد.
 
وی خود را فرد مقبول اصولگرایان و اصلاح‌طلبان منصف دانست و عنوان کرد: این‌که روحانی می‌گوید در دولتش از هیچ‌کس شکایت نکرده است حرف درست و صحیح است اما تحمل دولت یازدهم نیز درمجموع کم بود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دولت عاقلی می‌خواهیم که سنگ‌ها را از چاه بیرون بیاورد و اشکال کنونی کشور ادامه مدل نئوکلاسیک صندوق پول است که از زمان دولت سازندگی تاکنون ادامه داشته؛ گرچه در دولت احمدی‌نژاد باید گفت وی فاقد مدلی اقتصادی بود و هر چیزش به ذهنش می‌آمد اجرا می‌کرد که نتیجه آن مشکلات اقتصادی کشور بود.
 
رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت با تاکید بر این‌که در پی اعلام موضع نسبت به کاندیداهای حاضر نیست در عین حال در بخشی از سخنانش با اشاره به این‌که «اگر اصلاح‌طلب بودم در انتخابات ریاست جمهوری به جهانگیری رأی می‌دادم» خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از این نامزدها اقتصاددان نبوده و تنها از لحاظ تجربی در خصوص اقتصاد برنامه ارائه کرده‌اند اما هرکس رئیس‌جمهور شد باید همگی از وی حمایت و کمک‌حالش باشیم.
 
وی هم‌چنین خواستار برخورد دولت در خصوص پرونده فسادهای اداری شد و اضافه کرد: یکی از دستگاه‌های درخطر فساد، نظام بانکی کشور است که البته با مدیریت صحیح می‌توان آن را اصلاح کرد.
نظرات بینندگان