arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

عراق هم سيب زميني ايران را نمي‌خرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي كه كشور عراق هر ساله سيب‌زميني مورد نياز و كمبود داخلي خود را از بازار ايران تامين مي‌كرد، طي سه سال اخير به دليل بالا بودن ميزان مصرف سموم و كودهاي شيميايي و باقي مانده نيترات و ازت در اين محصول، از واردات سيب‌زميني از ايران خودداري مي‌كند، اين در حالي است كه معاون امور توليدات گياهي وزارت كشاورزي تاكيد دارد كه كشور عراق تنها به دليل حمايت از توليد داخل خود، از واردات اين محصول جلوگيري مي‌كند.

درصورتيكه كشور عراق به تنهايي قادر به تامين سيب‌زميني مورد نياز خود نيست و پس از اتمام محصول داخلي نيازمند واردات است، اما در دو تا سه سال گذشته كمبود سيب‌زميني خود را از كشورهاي ديگر وارد مي‌كند و در سال 1388 نيز حدود 700 هزار تن از سيب‌زميني صادر شده به اين كشور به دليل وجود بالاي سموم نيترات و ازت برگشت خورد.

اما نكته قابل توجه ديگر اينكه عراق هم از توليد محصولات داخلي خود حمايت مي‌كند و در فصل برداشت محصول، از واردات جلوگيري مي‌شود، درصورتيكه شرايط كشاورزي در كشور ما از عراق سخت‌تر است و توليدكنندگان بايد در فصل برداشت با محصولاتي كه بدون تعرفه يا با تعرفه بسيار ناچيز وارد مي‌شوند، رقابت كنند.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به دليل عدم رعايت الگوي كشت در كشور، هر ساله شاهد داستان تكراري افزايش يا كاهش توليد و قيمت سيب زميني پياز هستيم و امسال هم كشاورزان به دليل پايين بودن قيمت خريد محصول براي افزايش عملكرد در واحد سطح و پوشش هزينه‌هاي توليد به استفاده بي رويه از سموم و كودهاي شيميايي ‌آورده‌اند.

با مصرف سموم و كودهاي شيميايي توليد بيش از دو برابر مي‌شود كه پايين بودن قيمت خريد را براي كشاورزان جبران مي‌كند؛ به طوري كه امسال از هر هكتار سطح زير كشت در استان همدان ن 70 تن سيب‌زميني برداشت مي‌شود!

در اين زمينه شهريار رضايي – مدير عامل اتحاديه سيب‌زميني‌كاران، در گفت‌وگو با ايسنا، تصريح كرد:‌ به دليل عدم رعايت الگوي كشت و اجباري نبودن آن از سوي وزارت جهاد كشاورزي توليد سيب‌زميني و پياز هر ساله با مشكل مواجه است.

وي افزود: با توجه به اين‌كه توليد سيب‌زميني بالاترين مصرف آب شيرين را دارد وزارت جهاد كشاورزي بايد با اعمال قدرت رعايت الگوي كشت را براي كشاورزان اجباري كند، اما تاكنون قدرت و سياست مناسبي از سوي اين وزارتخانه اعمال نشده است.

رضايي گفت: با توجه به اين‌كه كشت سيب‌زميني ريسك بالايي دارد و در صورت بالا بودن سود، سودآوري بسيار خوبي براي كشاورز دارد كشاورزان با استفاده از سموم و كودهاي شيميايي ميزان برداشت خود را افزايش مي‌دهند كه در صورت پايين بودن قيمت خريد هم با بالا بودن توليد، هزينه‌هاي توليد را جبران كنند.

مدير عامل اتحاديه سيب‌زميني‌كاران با اشاره به پايان برداشت سيب‌زميني در استان اصفهان، گفت:‌ سيب‌زميني اصفهان برداشت و به قيمت كيلويي 130 تومان از سوي سازمان تعاون مركزي و با منابع داخلي اين سازمان خريداري شد.

وي گفت: سيب‌زميني استان همدان در حال برداشت است اما كشاورزان به دليل پايين بودن قيمت، حاضر به فروش محصول صورت خريد تضميني نيستند.

مدير عامل اتحاديه سيب‌زميني‌كاران با اشاره به بالا بودن برداشت سيب‌زميني در استان همدان، ابراز اميدواري كرد: محصول برداشت شده از طريق بازار داخلي يا خارجي به فروش برسد و در انبارها نماند چرا كه بازار براي عرضه محصول پاييزه استان‌هاي اصفهان، شيراز، كردستان و اردبيل، اشباع خواهد بود.

رضايي با اشاره به صادرات 300 هزار تني سيب‌زميني در سال گذشته، گفت: امسال هيچ مقداري از توليد صادر نشده است و از نظر كيفيت با عراقي‌ها هم نمي‌توان رقابت كرد.

وي اظهار كرد: توليد ارگانيك يا نيمه ارگانيك هزينه‌هاي توليد كشاورزان را تامين نمي‌كند لذا كشاورزان با استفاده از سموم و كودهاي شيميايي مجبورند تناژ توليد را افزايش دهند تا هزينه‌هايشان را جبران كند.

مدير عامل اتحاديه سيب‌زميني‌كاران تاكيد كرد: تنها راهكار در اين زمينه اعمال قدرت از سوي وزارت جهاد كشاورزي براي رعايت الگوي كشت است. همچنين مي‌توان بازارهاي هدف را قبل از كشت شناسايي كرد و توليد را براساس نياز و تقاضاي بازارهاي هدف طراحي كرد در صورتي كه اين سياست نيازمند پشتيباني و حمايت مالي است.

به گفته وي ايران نسبت به ديگر كشورها در مصرف سموم عقب مانده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
1
پس ببينيد ما چي هستيم كه اين سيب زميني ها را ميخوريم
نظرات بینندگان