arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰

چاي با طعم موش!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محبوبه ناطق: رئيس سازمان چاي کشور گفت: «چاي توليدي امسال نسبت به چند سال اخير بهترين کيفيت را دارد.»شايد اين خبر واکنشي باشد به اظهارات مديرکل نظارت بر اجراي استاندارد مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران که روز قبل گفته بود وضعيت به گونه اي شده که بعضاً چاي هايي را که 30 سال در انبارها مانده با چاي هاي خارجي ترکيب کرده و به مردم مي فروشند.

اخيراً نيز يک مقام دولتي اعلام کرد: بيش از 90 درصد چاي دولتي مصرفي در ادارات و نهادهاي دولتي کشور تقلبي هستند.البته واکنش رئيس سازمان چاي در قبال اين اظهارات تند کمي بيش از حد نرم است و اينگونه به نظر مي رسد که در برابر اظهارات يکي از مسؤولان رده بالاي سازمان استاندارد ترجيح داده اند سکوت کنند و مستقيم اين اخبار را تکذيب ننمايند و در عوض خبر از افزايش کيفي چاي توليدي کشور بدهند.

اما مسأله بي کيفيتي يا کيفيت بالاي چاي داخله و خارجه و مقايسه اين دو نيست، مسأله اين است که چاي هاي با کيفيت بالاي داخلي به زعم ايشان در يک فضاي غيربهداشتي نگهداري مي شوند.

يادم هست يکي دو سال پيش رسانه ملي در حمايت از چاي توليد داخل فيلمي نمايش داد که در آن مراحل فرآوري چاي در هندوستان نشان داده مي شد و تأکيد گوينده فيلم فقط بر فضاي غيربهداشتي و جولان موش و حشرات موذي بود و مستقيماً اين پيام را داد که چرا به جاي مصرف چاي داخل از چنين چايي که در فضاي آلوده تهيه شده استفاده مي کنيد. البته همان زمان هم اين سؤال در ذهن نگارنده نقش بست که از کجا معلوم فضاي فرآوري چاي در داخل بهداشتي تر از اين باشد.

تا اينکه اين نقل قول از فريدون بلغاري، مديرکل نظارت بر اجراي استاندارد مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مطرح شد که «وضعيت نگهداري چاي در اين انبارها در حد فاجعه بوده و خود من در بازديدي که از اين انبارها داشتم شاهد حضور جوندگاني مانند موش در اين انبارها بودم! »

اين مقام مسؤول توضيح داده است: مقدار زيادي چاي سنواتي در انبارهاي اطراف تهران، کرج و استانهاي شمالي وجود داشته که در جامعه اين شائبه را به وجود آورده که از اين چاي ها سؤ استفاده مي شود و اين چاي ها با چاي هاي خارجي مخلوط شده و به مردم فروخته مي شود.البته اين گفته نه تنها احسنت و آفريني را نصيب مؤسسه استاندارد بابت اين کشفشان نمي کند، بلکه دقيقاً وضعيت موجود را نتيجه فعاليت ارگانهايي چون بهداشت و مؤسسه استاندارد مي توان دانست که قبل از اينکه مورد مؤاخذه قرار بگيرند توپ را در ميدان ديگري بيندازند.
نظرات بینندگان