arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶

روسیسکایا: آمریکا معتقد است، برجام ایران را قوی‌تر و پرخاشجوتر کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه روسی در تحلیل سخت گیری ها و بهانه جویی های ترامپ علیه ایران این موضوع را به فشار اسرائیل به دولت ترامپ و این باور در امریکا می داند که برجام باعث قوی تر شدن و پرخاشجوتر شد ایران در منطقه شده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین روزنامه روسيسکايا گازتا در تحلیلی به قلم یوگنی شستاکوف نوشت:  رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه از کشور دیگری یاد کرد که "طاقت راهبردی" آمریکا را طاق کرده است. و البته چنانچه مي‌شد انتظار داشت اسم این کشور ایران بود. فهرست ایرادهای آمریکا از ایران البته تازگی ندارد. تیم رئیس‌جمهور ترامپ ایران را قدرت منطقه‌ای تمام عیار قادر به مقابله با مقاصد آمریکا تلقی می‌کند.
 
ضمناً در اواخر ماه مارس دولت ترامپ اعلام نمود قصد تجدید نظر در تعهدات آمریکا نسبت به موافقتنامه هسته‌ای ایران را ندارد. علت تغییر نظر ترامپ در مورد توافقات حاصله با ایران معلوم نیست. امکان دارد مخالفت شدید اسرائیل با موافقتنامه مؤثر واقع شده باشد.
 
علاوه بر این، بنظر آمریکا، ایران که در نتیجه توافق با کشورهای گروه 5+1 به امکانات مضاعفی دسترسی پیدا کرده، به پیاده کردن سیاست پرخاشجو در منطقه پرداخته است.
 
بنظر روزنامه واشنگتن پست ایران و روسيه "در سوریه و افغانستان توانستند ایالات متحده را از دیپلوماسی نظامی منطقه‌ای بیرون برانند". ضمناً رفتار پیونگ یانگ به واشنگتن نشان داد راههای اعمال فشار نظامی دیپلماتیک بر رژیم کشورهای نامطلوب می‌تواند ثمر دهد. کاخ سفید خودداری کره شمالی از آزمایش هسته‌ای را پیروزی خود تلقی کرد. ولی نمونه کره شمالی همچنین میزان خطرناک بودن دست کم گرفتن تهدیدهای خارجی را به دولت آمریکا نشان داد.
 
بنظر تحلیل گران، در کاخ سفید درک مي‌شود که بلندپروازیهای ایران نه تنها از کره شمالی کمتر نبوده بلکه حتی بیش از آن است. اما خروج فی‌الواقع اجتناب ناپذیر واشنگتن از معامله هسته‌ای با ایران و تلاش کاخ سفید برای احیای مجازاتهای فراگیر غرب علیه این کشور باعث رویارویی نظامی جدید شده و بار دیگر شکنندگی و مطمئن نبودن قراردادهای بين‌المللي را به نمایش می‌گذارد. سخنان نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل می‌تواند به عنوان کنایه‌ای در مورد سناریوهای احتمالی کاخ سفید نسبت به ایران تلقی شود. نماینده از بروز بحران در برخی کشورها و از جمله ایران "در نتیجه نقض گسترده حقوق بشر" سخن راند.
نظرات بینندگان