arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰

تاکيد بر ورود فلسفه به متن زندگي و جامعه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه فلسفه نباید در اتاق دربسته با چند کتاب محصور شود گفت: فلسفه باید وارد متن زندگی و جامعه شود.

به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام خسروپناه در مراسم معارفه اش به عنوان رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: اکنون زمانی نیست که فلسفه تنها در الهیات خلاصه شود بلکه فلسفه باید بتواند با علوم مختلف پیوند برقرار و حتی رشته های میان رشته ای را نیز تاسیس کند. وی گفت: فلسفه اسلامی باید مبنایی برای طبیعیات، فیزیک و علوم انسانی باشد. آقای خسروپناه افزود: این درست نیست که به لحاظ فلسفی فکر الهی داشته اما دانش ما سکولار باشد.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه همه مبانی طبیعیات و علوم انسانی مبتنی بر فلسفه است گفت:‌ امروزه فلسفه در همه جا خود را نشان داده است مثلا دیده می شود که در برخی شرکت های بزرگ اقتصادی از فیلسوفان برای ارتقاء بهره وری آن شرکت استفاده می کنند.

رئیس جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه خدمات شایان و فراوانی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه صورت گرفته است افزود: البته ‌باید این موسسه گام های مضاعفی بردارد تا به قطب فلسفه در جهان اسلام تبدیل شود.

وی گفت:‌ تلاش خواهیم کرد در برنامه های خود به گونه ای عمل کنیم تا جهت گیری ما با هدف تحول در فلسفه اسلامی و حکمت اسلامی باشد.

 حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه فلسفه اسلامی از یک پشتیبانی قوی و قابلیت و توانمندی بسیار خوبی برخوردار است افزود: در تاریخ فلسفه شخصیت هایی همچون ملاصدرا، شیخ اشراق و میرداماد این مهم را اثبات کرده اند و در مسیر تکاملی فلسفه گام برداشته اند.

خسروپناه گفت: بنا بر این است تا در این موسسه نیز یک تحول تکاملی با توجه به عصر جدید و نیازهای زمان به ویژه در عرصه فلسفه های مضاف و ارتباطی که فلسفه می تواند با سایر علوم برقرار کند حرکت جدیدی صورت بگیرد تا موسسه به بالندگی هر چه بیشتر برسد.

معاون پژوهشی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با تقدیر از استاد اعوانی رئیس پیشین موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: برداشته شدن مسئولیت از دوش استاد اعوانی فرصتی برای وی است تا در حوزه های پژوهشی و آموزشی به موسسات فلسفی کشور خدمات ده ها ساله خود را ارائه کند.

مهدی نژاد نوری تاکید کرد:‌ وزارت علوم از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برای ارتقاء کمی و کیفی آن حمایت عملی خواهد کرد.
نظرات بینندگان